Tinker aangeboden met voorwaarden

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

HorseNlove

Tinker aangeboden met voorwaarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-15 22:18

Naar aanleiding van de topic over de dragermerrie zit ik met een bijna gelijkaardig dilemma

In mijn buurt staat een Tinker van 6j die ik kan bekomen. De oude eigenaar heeft volgende voorwaarden gegeven. Paard moet daar blijven staan, gedurende 6 maanden.

Moet 100 eur per maand dan betalen en zijn kleinkinderen er nog met laten rijden.

Na die 6 maanden, mag ik hem dus verhuizen naar een plaats dat ik wil.

Waarom 6 maanden? Wel, de kleinkinderen en ouders verhuizen naar het buitenland en kunnen het paard niet mee nemen.

Paard is onlangs onderzocht door de dierenarts en is kerngezond.  

Zouden jullie het doen of niet?

Is 600 eur of zouden jullie uitkijken voor een Tinker die men onmiddellijk kan aanschaffen

Liannetje86

Re: Tinker aangeboden met voorwaarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 22:21

Ik vind 600 euro voor een brave kindertinker heel weinig? :S Of ligt het aan mij?

100 euro per maand inclusief voer is nog niets :S (exclusief voer valt ook nog heel erg mee :S)

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 22:23

Ik persoonlijk vertrouw het niet helemaal, hoe weet je zeker dat je daarna geen last meer hebt van die mensen. Verkocht = verkocht! Ze kunnen je niet verplichten te blijven. Lijkt meer alsof ze iemand zoeken die voor die periode mooi de kosten op zich neemt.. zou persoonlijk gewoon verder kijken.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 22:23

Ik zou liever meer uitgeven en gewoon de beschikking over mijn eigen paardje willen hebben :o

Foreverkliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 22:26

Of 600 euro veel is hangt oa af van de leeftijd en niveau van het paard. Waarom moet je het paard nu kopen? Waarom houd hij het paard niet zelf nog dat half jaar aan om dan te verkopen. Wat ga je aan hooi, stro ed betalen in dat half jaar? En wie is er verantwoordelijk als er in dat half jaar iets gebeurd als de kleinkinderen rijden? Als eigenaar ben je altijd verantwoordelijk als je paard schade aanricht maar wat als een van de kinderen iets stoms doet en schade aan jouw paard aanricht?
Op zich, als jij graag een tinker wil en je vind deze leuk, zie ik geen probleem maar ik zou bovenstaande zaken wel even uitzoeken

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 22:29

Kan je hem niet na die 6maand kopen?

danzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 22:33

Paard eerst laten onderzoeken door je eigen DA.
Ik heb een Shet die ook helemaal niks mankeert hoor, want ik heb hem zelf onderzocht. Snappie?

Aan de andere kant heb je voor de komende 6 maanden gegarandeerde stalling dus eigenlijk "lease" je dan het paard met weidegang en stalling. Het is wel een "samenlease" waarbij jij alleen de kosten betaal en waarbij jij alleen de risico's draagt. Wat als de kleinkinderen hem kreupel rijden? Zonder zicht op herstel?

Aan de andere kant is een goede, ingereden Tinker voor 600€ bijna niet te vinden.

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 22:36

Ik weet het niet. Als je zoiets doet, zorg dan dat er een contractje is, dat door alle belanghebbenden is ondertekend, waarbij het keuringsrapport van de dierenarts en paspoort met transpondernummer en evt. stamboekpapier (kopieën), datum van overdracht van het paard en wie welke kosten draagt. Stel je voor dat het paard in die 6 maanden iets gaat mankeren...

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 22:38

Opzich als het goed geregeld is hoeven er geen problemen te zijn.

Echter zou ik die 600 euro dan wel pas betalen wanneer het paard weg mag.

Dan Is de 100 euro per maand voor de maanden er voor eigenlijk een soort lease

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 22:39

En goed op laten stellen mbt dierenarts kosten in tussentijd. Stel dat ie wel wat krijgt of bijv nalatigheid van hun kant.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 12:25

cp112 schreef:
Opzich als het goed geregeld is hoeven er geen problemen te zijn.

Echter zou ik die 600 euro dan wel pas betalen wanneer het paard weg mag.

Dat vind ik een goeie +:)+ . Eventueel de eerste honderd euro als aanbetaling met koopcontract zodat beide partijen gebonden zijn. Door de levering uit te stellen naar over zes maanden loop je ook niet het risico dat je over zes maanden met een onbruikbaar paard zit.
Je zou ook een tussenweg kunnen voorstellen: vijftig euro per maand als leasebedrag en aan het einde van de zes maanden nog driehonderd betalen om het paard over te kopen. Zo ontvangt de eigenaar intussen toch ook een klein bedrag voor jouw gebruik van het paard.

Dreamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 14:46

PP > TAO

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 14:55

Wil je het paard graag??? Dan helemaal keuren en een waterdicht contract op stellen. Straks heb je braaf zes maanden aan de kosten bij gedragen en plots word het dier toch verkocht aan de hoogste bieder. Dus heel goed alles opschrijven, ook het maandelijkse geld via de bank overmaken met omschrijving, stalling/betaling voor ..... naam paard. En komt het zo ver dat het allemaal goed lijkt en je gaat tekenen, zorg dat er dan een getuige van jouw kant bij is.

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 15:00

Wat co112 zegt.
Na de 6 maanden pas 600 euro betalen.

Betaald de eigenaar nu zelf stallingskosten,of is het zijn eigendom?
Ik snap wel wat de eigenaar wil als hij nu zelf ook betaald elke maand.
Dan betaal jij de stallingskosten en kan hij (of zijn kleinkinderen) er nog 6 maanden kosteloos van genieten.

Als de eigenaar nu geen kosten heeft zou ik echt pas betalen na de 6 maanden.
Straks heb jij 6 maanden betaald en krijg je toch geen tinker.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 15:03

Begrijp ik goed dat je het paard eerst 'huurt' voor 100 euro per maand? Heb je er dan nog verder kosten aan gedurende die zes maanden? En mag je het daarna zonder extra kosten hebben en er mee doen wat je wilt?

Dan zou ik het zeker doen. Kun je mooi een half jaar lang kijken of het paard en jij een klik hebben. Als dat zo is dan heb je voor weinig geld een fijn dier van jezelf. Ik zou dat zien als een uitgebreide en vrijblijvende proefperiode.

Wel eea heel goed vastleggen van te voren.
Laatst bijgewerkt door Ir111 op 18-11-15 15:05, in het totaal 1 keer bewerkt

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 15:04

Gezonde, bereden lieve tinker voor 600 is een schijntje. Als je het paard graag wilt en het echt gezond is zou ik echt niet moeilikl doen voor 600 euro die 6 maanden zijn zo voorbij. Wel met contract doen en als het kan indd achteraf betalen. En anders genoeg tinkers te koop hoor, alleen bijleggen.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 15:04

Dit soort afspraken zijn niet rechtsgeldig. Niet doen dus.
Lekker over 6 maanden het paard kopen (met een risico dat een ander deze 'deal' wel accepteert, maar misschien ook wel een kans dat het paard helemaal niet te koop komt) en ondertussen lekker zelf uitkijken naar een ander paard waar geen haken en ogen aan vast zitten. En bij koop - van welk paard dan ook - uiteraard laten keuren.

Als je het paard nu 6 maanden wilt leasen, dan zou je dat evt kunnen doen - maar dan nog, er rijden wel anderen op, dus waarom zou je dat doen? Lease betekent normaliter volledig eigen gebruik zonder koop.

finnens

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 15:06

Ik zou vragen of je na die 6 maanden dat paard kunt kopen voor 600 euro. En vooraf een aanbetaling doen.

HorseNlove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-15 16:10

Het gaat met een contract zijn.

De plaats waar het paard staat is van de man zelf. Op zijn boerderij.

Zijn dochter en kleinkinderen wonen erbij.

De kinderen zijn 7j en rijden er af en toe op.

Maar het gezin verhuist naar het buitenland voor de man zijn werk binnen 6mnd.

De grootvader (eigenaar) is 83 en zonder zijn dochter vind hij het er te groot en teveel werk.
Dus hij gaat naar een rusthuis.

Ik betaal 100 eur per maand, eten, enz. Betalen zij nog.
En als ze dus vertrekken ben ik volledige eigenaar.

Ik mag gewoon langskomen en rijden gelijk het mijn paard reeds is.

Maar ga nog eens verder kijken voor misschien iets te veranderen aan het contract.

Er zijn nog wel gegadigden

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 16:18

Je moet doen wat voor jou goed voelt, ik zou het met een goed gevoel en een correct contract best aandurven.

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 16:24

Opzich geen slechte deal, mag je er ook van af zien als er geen klik is of mogen zij er van af zien als ze jou niet geschikt vinden?
Ik neem aan dat je dan je geld niet terug krijgt. Je least het paard nu 6 maanden en daarna is die van jou.

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 17:46

Dan zou je dus een paard krijgen en er 600 euro voor betalen en ook nog in termijnen.
Klinkt te mooi om waar te zijn!
Ik zou het doen, maar zet wel alles zwart op wit.
Eventueel als het contract getekend word met een getuige erbij van jou kant.
Als het echt gaat zoals je nu beschrijft zou ik het doen!

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 17:59

Ik zou het ook doen. In elk geval heb je nu een leasepaard, voor niet al te veel geld. Op de stal waar ik nu sta kost het huren van een paard 10 euro per keer meen ik, dus als je vaker dan 10 keer in de maand gaat is het dat al waard. En zeker als je hem dan ook nog zou krijgen na 6 maanden! /3 :)

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 18:05

Als je er toch zo weinig geld voor hoeft te 'betalen', zou ik hem uitvoerig laten keuren. Inclusief zomereczeem, etc. De hele rambam.
Het klinkt bijna te mooi om waar te zijn. Probeer er objectief in te staan en vooral met je verstand te oordelen ipv met je hart.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 18:15

Heb je een foto van de Tinker? Ben ik zeer benieuwd naar.
Het klinkt ook te mooi om waar te zijn............maar aan de andere kant, die man is oud en het gezin gaat naar het buitenland.............dus ik denk dat het een mooie kans is voor jou.

De 100 per maand voor lease, 6 maanden lang.........is ook heel mooi en dat je daarna het dier mag hebben.........Maar ben je daarmee ook echt de eigenaar? Dat is mij hier niet echt helemaal duidelijk.

Ik zou ook de eigen dierenarts laten keuren.......