paard blokkeert en staart

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

eveline1991

paard blokkeert en staart

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-15 11:30

Hallo,
Iemand bij mij op stal heeft een paard wat blokkeert en gaat staan staren. Heeft iemand een idee wat dit kan zijn?

voorbeeld: als ze met haar aan de hand aan het stappen is, gaat het paard stil staan en komt dan niet meer voor of achteruit, het lijkt erop of ze staart haar ogen worden dan ook een beetje wazig.

Laatst was het zo erg dat toen ze klaar was met rijden en aan het afzadelen was dat ze haar voer wilde geven uit de hand en weer stond te staren. Het paard reageerde niet op het voer, ogen knipperden niet en weer een dof over de ogen. na enkele seconde "werd ze wakker" en begon meteen te eten.

Dit staren komt zoveel voor dat we nu denken dat het misschien wel iets ernstigs in het hoofd kan zijn!?
Zou iemand ons meer informatie kunnen geven of tips?

Liefs Eveline

Miepjo

Re: paard blokkeert en staart

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 13:07

Klinkt eerlijk gezegd erg vergelijkbaar met symptomen die bij mensen duiden op een bepaalde vorm van epilepsie. Ik zou er in elk geval een dierenarts bij halen.

eveline1991

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-15 13:17

dankjewel voor je bericht, we wilden inderdaad een dierenarts erbij halen. Maar fijn als we wat voor info kunnen krijgen wat het zou kunnen zijn. epilepsie hadden we nog niet aangedacht..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 13:30

Klinkt als iets neurologisch. Wellicht een petit mal ofzo. Zou even een goede paardenarts consulteren als ik de eigenaar was. En paard zolang voor de zekerheid op een zo veilig mogelijke plek houden. Mocht er meer aan de hand zijn en hij komt ten val of heeft geen controle over de bewegingen, dan is het rot als hij zich bezeert, in een sloot belandt etc.

Meer te lezen (in Engels): http://www.horsenutrition.co.za/index.p ... &Itemid=87

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 16:37

Dat paard gaat naar haar happy place en dat is geen goed teken!
Er is teveel druk op het paard, op dit paard dan (kan best dat een ander paard met hetzelfde geen moeite heeft).

Lees je eens in over RBI gedrag, dit is 1 van de extreemste uitingen daarvan.

eveline1991

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-15 22:16

dankjewel voor de reacties! RBI gedrag lijkt ook inderdaad op het gedrag wat dit paard vertoont. thnx!

Sunriseee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 12:15

Ik heb ook een paard gehad dat soms precies hetzelfde gedrag vertoonde. Ze blokkeerde, kreeg een wazige blik in haar ogen en was helemaal niet meer te bereiken. Dit gebeurde bij haar als ze teveel prikkels moest verwerken (meestal op wedstrijd) waardoor ze zich ging afsluiten van de buitenwereld.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 12:21

Kan iets medisch zijn, maar idd ook stressreactie. Paarden hebben 4 fases als reactie op stress: flight (vluchten), fight (vechten), freeze ("bevriezen, wat hier wss het geval is) en zelfs faint (flauwvallen).

Idd mss es dierenarts bij halen, ofwel het paard een paar weekjes op rust zetten in de wei en zien of ze het nog heeft zonder (werk)druk. En het paard zeker voldoende ruimte geven om zich te uiten (zelfs om verzet te tonen), sommige paarden hebben zo'n grote angst, onderdanigheid of will-to-please dat ze heel ver over hun grenzen heen gaan.

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 12:27

mijn haflinger vertoonde ook dit soort gedrag, de deed dan dr hoofd om hoog. horizontaal in de lucht, alsof ze naar de wolken aan het kijken was
en keek dan heel typisch enkele seconden in de lucht.
Ik noemde het dag dromen, maar ze was dan idd even helemaal weg.
Enm daarna ging ze weer vrolijk verder waar ze mee bezig was.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 14:29

Oei... Ben geen dierenarts dus durf er eigenlijk niet zo veel over te zeggen maar een dierenarts lijkt me wel handig ja :=

eveline1991

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-15 20:31

bedankt voor jullie reacties! ze gaat nu zeker een dierenarts erbij halen. paard reageert niet eens meer op de extreme wind en harde geluiden.. ik zal de uitslag laten weten! echt mega bedankt voor de info allemaal

Anoniemkl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 11:31

Het kan simpelweg zijn dat hij iets ziet waar hij volledig op focust. Als dat zo is zou je hem moeten proberen af te leiden. In je vingers knippen of hem porren zou misschien werken.

Het zou natuurlijk ook een aandoening kunnen zijn, maar de enigste die dat kan bevestigen is de veearts.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 11:58

eveline1991 schreef:
bedankt voor jullie reacties! ze gaat nu zeker een dierenarts erbij halen. paard reageert niet eens meer op de extreme wind en harde geluiden.. ik zal de uitslag laten weten! echt mega bedankt voor de info allemaal

Ik denk ook eerder aan iets neurologisch of een andere aandoening. Goed dat je er een DA bij haalt. Want in stress geloof ik niet zo, aangezien ze het ook doet als je gewoon met haar bezig bent.

Absences "kleine epileptieaanvallen" zou ook goed kunnen. Als je DA er niet uitkomt is het misschien een goed plan om te kijken of je mee kunt doen aan het onderzoek dat ze gaan uitvoeren in Utrecht.
http://www.diergeneeskunde.nl/nieuws/20 ... epilepsie/
Kosten hiervan zijn laag, aangezien het een onderzoek is.
Het maken van het Telemetrische Ambulatory Electro Encephalogram (TAEEG) is gratis; voor de verdere kosten van een uitgebreid neurologisch onderzoek en de stalling wordt een bijdrage gevraagd van € 150,- (inclusief BTW). Dit uiterste aanmeldingsdatum is 10 december 2015.

Iloscorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 13:31

Ts weet je inmiddels al wat er aan de hand is met het paard?