plannen trektocht

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

TomDm

plannen trektocht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-15 21:45

Beste allemaal,

Allereerst even zeggen dat mijn plannen nog veel meer vorm moeten krijgen maar je moet nu eenmaal ergens beginnen. Ik zou graag deze zomer zelf een trektocht te paard plannen. Ik zou dit avontuur waarschijnlijk niet alleen aangaan maar wacht nog even met het zoeken naar compagnie tot mijn plannen iets duidelijker zijn. Ik zal proberen om de vragen die ik me momenteel al stel in puntjes weer te geven al hoeven jullie je raad natuurlijk niet tot deze vragen te beperken.

• Hoe lang kan zo’n tocht best duren? Ik zat zelf te denken aan 2 weken?

• Welke afstand kan je per dag zo ongeveer afleggen? Dit speelt natuurlijk een belangrijke rol in het bepalen van de route.

• Zouden er mensen zijn die tegen vergoeding een paard ter beschikking zouden willen stellen? Ik denk dan bijvoorbeeld aan handelaars die paarden verhuren. Of mensen die wel wandelpaarden hebben maar weinig tijd en dit als een mooie kans zien om de kosten wat te drukken. (Ik heb er ook al over gedacht om een (goedkoop) paardje te kopen en nadien weer te verkopen maar dat is natuurlijk iets omslachtiger)

• Zijn er streken in België die hiervoor beter geschikt zijn dan andere? Of misschien in Nederland?

• Wat is de beste manier om te voorzien in overnachting voor mezelf maar vooral voor het paard? Is het het beste om hiervoor (op voorhand) beroep te doen op plaatselijke boeren/manege’s/ ….?

• Welk materiaal zou ik zeker nodig hebben?

• Is het praktisch mogelijk om al het nodige materiaal zelf mee te nemen of kan je bijna niet anders dan af en toe voor bevoorrading zorgen?

Even om de situatie te schetsen. Ik rond dit jaar mijn laatste jaar middelbaar onderwijs af. Intussen ben ik ook intensief met paarden bezig (wedstrijdgericht). Ik wil van de lange zomervakantie (en misschien wel langer) gebruik maken om te bekomen na een toch wel moeilijke periode middelbaar onderwijs. Nadien zou ik dan hoogstwaarschijnlijk een opleiding manegehouder of zelfstandig instructeur starten bij syntra. Ik beschik niet over eigen paarden. Tegen de zomervakantie zal ik wel over een rijbewijs en eigen wagen beschikken.

Ik heb reeds 2 keer buitenritten gemaakt in tsjechië met sporta (telkens 'kamp' van 10 dagen ong.) en ook de trektocht in leignon van topvakantie heb ik reeds gedaan. Ik heb me telkens goed geamuseerd, maar wil nu toch op zoek naar nog meer avontuur en ben tevens het kampgebeuren ook wel ontgroeid.

Zo dat is het zo wel ongeveer. Als je iets van mijn uitleg niet begrijpt aarzel dan niet om het te vragen.

Alvast bedankt om me mee op weg te zetten.

Groetjes Tom

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 22:41

• Hoe lang kan zo’n tocht best duren? Ik zat zelf te denken aan 2 weken?
Prima duur, houd ook rekening met rustdagen voor je beest

• Welke afstand kan je per dag zo ongeveer afleggen? Dit speelt natuurlijk een belangrijke rol in het bepalen van de route.
Maximaal een kilometer of 25, misschien als je langer onderweg bent dat je de afstand een beetje kunt vergroten. Maar meer dan 25 km per dag kan het paard niet aan. Hij haalt het wel maar red het dan de volgende dag niet. Ga ook af en toe een stukkie naast je paard lopen. Dat is voor jullie beiden fijn. Verder is het belangrijk graas pauzes te houden, gewoon in de berm, een of ander parkje of waar dan ook.

• Zijn er streken in België die hiervoor beter geschikt zijn dan andere? Of misschien in Nederland?
Minder geschikt vind ik het rivierenlandschap of polderlandschappen waar je veel en saai over rechte verhardde wegen moet.

• Wat is de beste manier om te voorzien in overnachting voor mezelf maar vooral voor het paard? Is het het beste om hiervoor (op voorhand) beroep te doen op plaatselijke boeren/manege’s/ ….?
Dat kan, het is misschien slim m je aan te sluiten bij de NVVR. Zij hebben een nogal groot netwerk van mensen die je kunnen helpen. o.a. bij het vinden van overnachtingsplaatsen.

• Welk materiaal zou ik zeker nodig hebben?
Halster, touw, zakmes, hoevenkrabber, mini borsteltje, drinkfles, eten, telefoon kaarten, regenjas, papieren zakdoekjes. Touw wat je kunt gebruiken als reserveteugel, reservebeugelriem, reserve....ehh verzin zelf maar. Zadelbontje, zadelhoes (voor als het regent)

• Is het praktisch mogelijk om al het nodige materiaal zelf mee te nemen of kan je bijna niet anders dan af en toe voor bevoorrading zorgen?
Het is niet mogelijk al je gerei mee te nemen op je paard. Wat wel kan is een pakpaard mee nemen of, wat je zelf al zegt te zorgen dat iemand je gerei elke dag een stukje verder brengt. (dan vraag je wel veel van iemand want dt praktisch een heel gedoe.)

Je paard moet vastgebonden kunnen staan aan vanalles, ook op rare plaatsen als het parkeerterrein van de supermarkt. (met z'n tweeen heb je dit probleem eigenlijk niet omdat er dan een kan oppassen. Zorg dat er aan het paard en aan jezelf labels hangen met jullie gegevens en telefoonnummers. Dat wel zo handig als je beest even een ommetje zonder jou gaat maken.
Ik ben zelf altijd erg blij met mijn route verkenning op googel maps/satelite Details als een hoogspanningsmast of slootje kunnen goede orrientatiepunten zijn als je weet hoe ze staan ten opzichte van je route. Mijn kompas is ook belangrijk. Ik heb het alleen nodig in het bos, prent de vorm van het bos in je hoofd en aan welke kant je er uit moet komen.

Kan je hiermee vooruit?

Yvette01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 09:18

Hallo Tom,

Leuk om te lezen zijn de blogs van onder meer Paul van Rooijen en Carolien Staal over hun trektochten. Tegelijk goed om je wat verder in te lezen over meerdaagse trektochten. Je vind het onder hoofdstuk 4 Reisverhalen enToeristische Informatie:
http://www.ruiterenenmennen.nl/C79-Samen-op-pad.html

Niet te ver van Lier vindt je al mooie gebieden om door heen te kunnen trekken. Denk dan met name aan het grensgebied met Nederland zoals de Kempen en Limburg. Vele duizenden hectare bos en heide aan beide zijde van de grens
Neus eens rond op de kaart (en satellietbeelden) van de Ruiteren & Mennen-routeplanner voor de mogelijkheden: http://www.ruiterenenmennen.nl/C79-Samen-op-pad.html

Hier worden meerdaagse trektochten georganiseerd:
http://www.paardrijdenindekempen.nl/tochten/

Ook kun je nog informeren bij ATR voor mogelijkheden en tips:
http://www.antwerpsetrekruiters.be/ATR-links.php

Gezien jouw interesse in een opleiding als zelfstandig instructeur, is opleiding Kaderbrevet Begeleider/Gids/Meester-Trekruiter misschien ook wel interessant :
http://www.vlaamspaardenloket.be/abc-hi ... leiding/54

En er is natuurlijk nog veel meer info te vinden als je even rond googelt op internet.

Veel voorpret en leesplezier.

TomDm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-15 21:50

Ik heb iets goed gevonden, route met georganiseerde overnachtingen voor ruiter en paard in een mooie streek. Eifel zu pferd: 5-Tage-5-Flüsse. Rest nog het probleem dat ik geen eigen paard ter beschikking heb. Alle mogelijke contacten met handelaars of particulieren die bereid zouden zijn een paard te verhuren zijn meer dan welkom :). Daarnaast ben ik dan ook nog op zoek naar gezelschap om mee te gaan op tocht, mensen die zich geroepen voelen kunnen ook altijd eens contact nemen via fb om me te leren kennen en het er eens over te hebben. Eender wie is welkom, al vertrek ik natuurlijk wel liefst samen met iemand waar ik goed met kan opschieten en die een beetje van dezelfde leeftijd als ik is.

Groetjes Tom

Alvast bedankt voor de tips trouwens :)

mrie

Re: plannen trektocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 22:37

In duitsland is het wel handig om daar ergens een pard te huren, lenen, kopen want daar moet je paard een registratienummer dragen aan het hoofdstel. Ik weet niet of je zo'n registratie ook als toerist kunt krijgen, ik weet wel dat het verplicht is. Misschien even op door googelen.

TomDm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-15 22:48

Enige dat ik verplicht terugvind is een gezondheidscertificaat van 48 u voor vertrek en vanzelfsprekend identiteitsbewijs etc ?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 11:38

TomDm schreef:
Ik heb iets goed gevonden, route met georganiseerde overnachtingen voor ruiter en paard in een mooie streek. Eifel zu pferd: 5-Tage-5-Flüsse. Rest nog het probleem dat ik geen eigen paard ter beschikking heb. Alle mogelijke contacten met handelaars of particulieren die bereid zouden zijn een paard te verhuren zijn meer dan welkom :). Daarnaast ben ik dan ook nog op zoek naar gezelschap om mee te gaan op tocht, mensen die zich geroepen voelen kunnen ook altijd eens contact nemen via fb om me te leren kennen en het er eens over te hebben. Eender wie is welkom, al vertrek ik natuurlijk wel liefst samen met iemand waar ik goed met kan opschieten en die een beetje van dezelfde leeftijd als ik is.

Groetjes Tom

Alvast bedankt voor de tips trouwens :)

Even los van alle zinnige vragen die je stelt en leuke ideeën (die Eifel-tour is best wel de moeite waard), waarom maak je het jezelf op deze manier lastig?
Wat is de reden om niet te zoeken naar een locatie/bedrijf dat de tochten organiseert die jou aanspreken?

TomDm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-15 15:25

Om dat zo 'n georganiseerde reis in mijn ogen heel veel afdoet aan de ervaring. Je hebt immers minder vrijheden, rijdt met een gids etc... Verder voel ik er ook niet veel voor om op stap te zijn met een groep die bestaat uit allemaal mensen van verschillende leeftijden, nationaliteiten etc die toevallig die reis geboekt hebben. Het is vooral om op zoek te gaan naar vrijheid en avontuur dat ik het zo aanpak. Daarnaast is het voor mij erg belangrijk om het gevoel te hebben iets zelf geregeld te hebben en niet een kant en klare reis gekozen te hebben. Als het aan mij lag zou ik liefst met nog veel ambitieuzere plannen afkomen maar helaas valt natuurlijk niet alles binnen de mogelijkheden. Met andere woorden, ik sluit met deze optie als een serieus compromis met mezelf en wil dan ook liefst niet nog verder van mijn plannen moeten afwijken.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 15:44

TomDm schreef:
Om dat zo 'n georganiseerde reis in mijn ogen heel veel afdoet aan de ervaring. Je hebt immers minder vrijheden, rijdt met een gids etc... Verder voel ik er ook niet veel voor om op stap te zijn met een groep die bestaat uit allemaal mensen van verschillende leeftijden, nationaliteiten etc die toevallig die reis geboekt hebben. Het is vooral om op zoek te gaan naar vrijheid en avontuur dat ik het zo aanpak. Daarnaast is het voor mij erg belangrijk om het gevoel te hebben iets zelf geregeld te hebben en niet een kant en klare reis gekozen te hebben. Als het aan mij lag zou ik liefst met nog veel ambitieuzere plannen afkomen maar helaas valt natuurlijk niet alles binnen de mogelijkheden. Met andere woorden, ik sluit met deze optie als een serieus compromis met mezelf en wil dan ook liefst niet nog verder van mijn plannen moeten afwijken.

Ik snap dat punt en ja, zelf doen is zeker het leukste maar ik heb ook best veel geleerd met geboekte reizen bij div. toko's, al is het maar dat je ook leert hoe je dingen niet wil :D ook dat is zinvolle info. daarnaast zijn er best wat toko's die toch op reis gaan, ook al zijn er maar een of twee klanten. De prijs is daar ook naar dus enig budget is wel noodzakelijk.

Ik vrees dat het erg lastig gaat worden om met een geleend/gehuurd of anderszins niet van jouw zijnt paard een dergelijke trip te maken, zonder begeleiding.

Susan88

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 23:58

Yvette01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 09:09

Tom,

Uit je beschrijving kan ik niet opmaken hoe ervaren je bent en of je al ervaring heb met meerdaagse trektochten. Als je nog geen ervaring hebt, lijkt het me verstandiger om eerst eens enkel begeleide ritten te maken. Wanneer je aan je gids verteld dat je die tocht rijdt als voorbereiding en om ervaring op te doen voor je solo-tocht van 2 weken, zal hij/zij je zeker de nodige wijze raad kunnen en willen geven.

Ik sluit me geheel aan bij wat Ikke al aangeeft; het zal heel moeilijk zijn om een eigenaar te vinden die zijn paard zomaar aan een onbekende meegeeft.
Waarom zou je dat als paardeneigenaar doen? Zeker niet aan een onbekend persoon die ook nog onervaren is en 2 weken alleen op trektocht wilt.
Een paardje kopen om de tocht te kunnen rijden is een optie. Zorg dan wel dat je ruim de tijd hebt om
je paard in conditie te brengen en alle tijd neemt om te testen of je zadel en zadeltassen goed passen , ook met bagage. Indien je paardje door gebrek aan training geblesseerd raakt of de tweede dag al last krijgt van 'n drukking, is het al snel gedaan met reis.
Leer vooraf goed navigeren met kaart, kompas en gps.
De Eifel is natuurlijk prachtig, maar als alleréérste trektocht toch wat hoog gegrepen lijkt mij.

Waar je van droomt en wat je wenst snap ik als geen ander, maar voor mijn gevoel wil je die droom al te snel doen uitkomen. En dat gaat dan waarschijnlijk uitlopen op één grote teleurstelling.

Ik zou zeggen, stel je droom toch nog even uit, zodat je beter beslagen ten ijs komt, doe eerst ervaring op, leer en geniet ook daarvan, want dat kan echt wel samen gaan.