Lange (zand) paden gezocht omgeving houten

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

aerizz

Lange (zand) paden gezocht omgeving houten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-15 22:01

Hallo!

Ik ben samen met mijn paardje verhuisd naar de omgeving houten / schalkwijk voor mijn baan en vriend. We kwamen uit de achterhoek waar mijn paardje heerlijk de benen kon strekken in alle bossen en weilanden. In onze nieuwe omgeving kunnen we helaas niet eens een zandpad ontdekken. Er zit niets anders op dan de trailer pakken, maar waar kan ik die rengalop paden wel vinden?! Ik neig uiteraard naar de utrechtse heuvelrug, maar ook daar is het niet overal geschikt. Kan iemand mij helpen aan mooie paden / route in de omgeving schalkwijk / houten?!
Alvast super bedankt!

Groet Iris!

Blackberry28

Re: Lange (zand) paden gezocht omgeving houten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 22:22

Al eens in het Grote Bos bij Driebergen geweest toevallig? Niet dat het daar overal kan en het is niet een heel groot bos (rondje is ongeveer 12 km), maar er zijn zeker wel paden waar het mogelijk is.

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 22:27

Bij Austerlitz zijn een aantal brede lange (en soms rechte) paden waar je zo hard kan als je wil. En ik ben ook weleens in bij Maartensdijk/Hollandsche rading geweest, daar heb je ze ook. Direct rondom houten kom ik niet verder dan nieuw wulven maar die heeft bijna alleen graspaden.

frisian_love

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 22:32

Iets verder, maar heerlijk rijden.
De Loonse en Drunense duinen.
Bos, duin en zandverstuivingen.
Eindeloos genieten

aerizz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-15 00:01

Bedankt voor jullie reacties! Dat geeft hoop! Hebben jullie ook een straat met parkeerplaats waar de auto / trailer combinatie goed kan staan?

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 10:01

De Ginkelse en Edese hei bij Ede. Mooie brede tankbanen. En idd de Heuvelrug, kant van Driebergen ben ik niet bekend mee maar in de hoek Amerongen/Elst zijn ook een paar mooie brede zandpaden, waar je paard lekker de benen kan strekken.

lelberse

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 10:04

In Houten zelf zit ook nog een ruiterpad. Is erg kort maarja je kunt er rijden. Ik noem het altijd het Houtense-bos maar het heet het fectiopad. Zit tussen het WellantCollege en de Marsdijk in. Ik rijd er niet zo vaak omdat het vanaf Bunnik niet zo'n leuk stukje rijden is. (veel drukke wegen, spoor en tunnel onder de snelweg door)

MyrtheJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 10:07

Vanaf het theehuis in de lage Vuursche zit je midden in bet bos en kom je ook bij een aantal mooie paden en kun je je trailer parkeren (www.gpsruiterpad.nl).

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 10:14

Utrechtse heuvelrug, parkeren bijvoorbeeld bij 't Leersumse veld.

Yvette01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 13:23

Hallo Iris,

Aangezien waarschijnlijk bijna alles in en om de provincie Utrecht nieuw is voor jou kun je wellicht onze ruiter-en menrouteplanner goed gebruiken. Dan hoef je in ieder geval niet bang te zijn om te verdwalen. Parkeerplaatsen staan ook aangegeven en enkele poi's.
http://www.ruiterenenmennen.nl/stap3.ph ... en&regio=6

In de buurt van Houten wordt door de gemeente momenteel een nieuw stuk ruiterpad aangelegd. Zodra dat gereed is zal ook dit pad op de routeplanner worden opgenomen.

Veel geluk en plezier in je nieuwe woonplaats.

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 13:44

Yvette, staat ook exact aangegeven waar je een vergunning nodig hebt? Want dat vind ik vaak nog best lasting qua routeplannen op de heuvelrug.

Yvette01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 16:06

Hi Gaucho,

Ruiterpenningen, ruitervignetten, verplicht ruiter/menbewijzen, ruitervergunningen, ruiterbrieven in combinatie met "geldige" ruiter-koetsiersbewijzen. Zeker in Utrecht kan men er wat van.

Binnen Nederland spant de Provincie Utrechtse, gemeenten zoals Soest en veel Utrechtse Landgoederen echt de kroon om het buiten rijden voor ruiters en menners haast onmogelijk te maken.
Reken daar aangrenzen ook nog het GNR bij. Het lijkt meer op een georganiseerd ontmoedigingsbeleid voor paardrijden dat ook de gebiedseigenaren nagenoeg niets oplevert. Nou ja, buiten 'n hoop werk voor handhavers en verder veel gefrustreerde paardrijders en berooide ondernemers. Dat dit beleid tevens een rem is op het hippisch toerisme en schade doet aan de Utrechtse ondernemer in de toeristische branche zal niemand dan ook verbazen.

Ruiteren & Mennen snapt als geen ander hoe frustrerend het is om in Utrecht een ontspannende rit te plannen. Doordat gebiedsgrenzen veelal kriskras door de bosgebieden lopen, ben je als paardrijder wel verplicht tot de aanschaf van de vele, diverse toegangsbewijzen.
Helaas is het exact aangeven waar de vergunningsplicht van de ene gebiedseigenaar eindigt en de andere begint niet mogelijk op onze routeplanner. Wel staan onder de Info-icoontjes relevante informatie over o.m. toegankelijkheid bij de diverse gebiedseigenaren.

Ruiteren & Mennen is al jaren bezig om deze ongastvrije handelswijze bij de Utrechtse gebiedseigenaren onder de aandacht te brengen en zullen ons ook in de toekomst blijven inzetten.

Hopelijk komt men in Utrecht ooit nog eens tot bezinning en stopt deze waanzinnige toegangspasjes-cultuur.

Calanddra

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 16:08

In Zeist kun je ook leuk buitenrijden bij Beerschoten en het Panbos. Of bij het Zeisterbos :)

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 16:11

Aan die kant van de provincie is er bar weinig qua buitenrijden.
Dan moet je toch al gauw een stukje met de trailer. En dan kom je uit aan het zeisterbos, panbos. Of het doornse bos, parkeren doe je dan bij de begraafplaats van driebergen.

Austerlitz. Parkeren kan eigenlijk overal. Of den treek. Bij het pannenkoekhuis ( bergzicht) leusden.

Er zijn veel opties in de provincie. Maar weinig rond houten.

Als je geen vervoer hebt, dan is het snelste vanaf houten richting doorn en dan ben je toch al gauw 2u aan he t rijden.

aerizz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-15 19:24

Nogmaals bedankt voor de reacties! Fijn om ook te weten waar ik kan parkeren, want zoeken met trailer is niet fijn. Gelukkig heb ik vervoer, maar een ruiterbewijs.... Daar had ik niet aangedacht. In Overijssel en Gelderland nooit meegemaakt. Bizar om te lezen... Hoe weet je dan ooit wat je op zak moet hebben haha. Ik laat het er wel op aankomen.

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 19:27

Voor den treek( doorn, austerlitz leusden) kun je penningen aanschaffen zonder ruiterbewijs.
Een dagkaart kost een tientje. Online te koop of bij het pannenkoekhuis bergzicht leusden.

Echter voor soesterduinen etc heb je ruiterbewijs nodig. Penningen zijn wel te huur voor 7.50 ex 25 borg( dacht ik) bij eldorado in soest. Waar je ook de trailer kwijt kunt.

Blackberry28

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 19:31

aerizz schreef:
Nogmaals bedankt voor de reacties! Fijn om ook te weten waar ik kan parkeren, want zoeken met trailer is niet fijn. Gelukkig heb ik vervoer, maar een ruiterbewijs.... Daar had ik niet aangedacht. In Overijssel en Gelderland nooit meegemaakt. Bizar om te lezen... Hoe weet je dan ooit wat je op zak moet hebben haha. Ik laat het er wel op aankomen.

http://www.dentreekhenschoten.nl/ voor o.a. het gebied bij Driebergen/Doorn (Heihuis) om een penning te kopen online. Parkeren kun je hier goed op de Hydeparklaan 24 Doorn. Hele ruime parkeerplaats en het ruiterpad begint daar direct achter.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 19:31

Gewoon naar het zuiden van de Heuvelrug gaan. Hier in de buurt (Leersum, Amerongen) geen penningen of ruiterbewijs nodig.

Blackberry28

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 00:05

Wat trouwens ook handig is om eens te bekijken is het profiel van Smotz hier op Bokt, zij heeft daar een hele uitgebreide beschrijving staan van alle plekken in de omgeving/parkeerplaatsen en of je een penning nodig hebt e.d. :j

Veel rijplezier alvast!

aerizz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-15 23:46

Nog bedankt voor de tip!! Daar ga ik zeker even naar kijken!

Mand

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 23:50

Het 'speelbos' (nieuw wulven) kan je ook heerlijk rijden! Zit daar ook een parkeerplaats. Je kan daar ook helemaal doorrijden en dan kom je bij Fort vechten uit, daar kun je helemaal omheen rijden, maar je kunt ook een stukje verder naar Fort Rijnauwen, is een heel groot grasveld waar je wel lekker een sprintje kan trekken. De parkeer plaats van Nieuw Wulven is overigens tegen over de stal van mijn bijrijd paardje, dus als je een keer iemand zoekt om mee te gaan geef maar een gil!