Shet valt paard aan met vallen tot gevolg

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

OneAndOnlyx

Shet valt paard aan met vallen tot gevolg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-15 17:16

Hoihoi,

De afgelopen weken heb ik het meerdere keren meegemaakt. Mijn paard komt te dicht bij mijn Shetlander en het is vechten geblazen. Mijn Shet kan behoorlijk steigeren en gebruikt dit vaak om mijn paard bang te maken. Mijn paard gaat vervolgens snuffelen aan de Shet en hij krijgt een bijt. Meestal blijft het bij de bijt, maar de laatste tijd gaat mijn Shet zo ver dat mijn paard omvalt(o.i.d., zelf nog nooit gezien, stalgenoot wel 1x). Laatst kwam ik in het weiland en toen lag het onderste deel van het hek eruit. Het leek erop dat er een paard was gevallen en toen later die middag hoorde ik van mijn stalgenoot dat mijn paard dus was aangevallen door mijn Shet(dat was de tweede keer die dag). Het probleem is dat mijn paard behoorlijk wat wondjes eraan overhoud, kleine wondjes gelukkig maar het zijn er behoorlijk wat. Van zowel het bijten als het vallen. Hij mankeert verder niks(ik controleer hem iedere dag op wondjes en smeer ze geregeld in met vaseline/sudocréme) gelukkig. Uit elkaar halen is geen optie, ze staan met z'n allen op een bepaalde plek en daar kan helaas niks aan veranderen. Maar ik wil wel maatregelen nemen, voordat mijn paard valt en er ergere dingen gebeuren dan dat ie weer opstaat zonder problemen.

Wie o wie kan mij in de brand helpen?

nine1987

Re: Shet valt paard aan met vallen tot gevolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 17:18

Draadje ertussen?

OneAndOnlyx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-15 17:20

nine1987 schreef:
Draadje ertussen?

Helaas geen optie..

KyaraMyBest

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 17:22

Graasmasker?

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 17:24

OneAndOnlyx schreef:
nine1987 schreef:
Draadje ertussen?

Helaas geen optie..

Maar dit is toch ook geen optie? Zo is t wachten tot je paard verkeerd valt en wat breekt.. Dan ben je verder van huis..

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 17:25

Al onderzocht of je Shetlander iets mankeerd. Mijn gevoel zegt dat hij dit echt niet zomaar is gaan doen

OneAndOnlyx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-15 17:28

Marjo89 schreef:
Al onderzocht of je Shetlander iets mankeerd. Mijn gevoel zegt dat hij dit echt niet zomaar is gaan doen

Paard is vrij nieuw in de kudde. Mijn Shet is behoorlijk eenkennig wat nieuwe paarden betreft en mijn paard is behoorlijk onderdanig(laat zich ook wegjagen door het paard van mijn stalgenoot). Mijn Shet mankeert niets, staat al sinds de geboorte bij ons en ik ken haar door en door.

@@ Graasmasker is een goeie! Daar had ik zelf nog niet aan gedacht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 17:38

Hoe bedoel je dat hij valt? Ik vind t wel raar dat een paard valt door een shet? Dat lijkt me zeg maar onmogelijk, tenzij het paard neurologisch wat mankeert waardoor hij niet raad weet met zijn benen.

Of bedoelde je vriendin spelenderwijs? Want vooral ruinen bijten elkaar wel eens in de benen waardoor ze dan door de benen gaan. Dat is speel gedrag.

OneAndOnlyx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-15 18:28

Joolien schreef:
Hoe bedoel je dat hij valt? Ik vind t wel raar dat een paard valt door een shet? Dat lijkt me zeg maar onmogelijk, tenzij het paard neurologisch wat mankeert waardoor hij niet raad weet met zijn benen.

Of bedoelde je vriendin spelenderwijs? Want vooral ruinen bijten elkaar wel eens in de benen waardoor ze dan door de benen gaan. Dat is speel gedrag.

Echt vallen denk ik. Ik heb zelf geen idee hoe want ik heb het zelf nog niet gezien. Maar wel de sporen ervan aangetroffen dus.. Mijn shet is een merrie, mijn paard een ruin. Shet is 85 cm maar komt toch aardig hoog bij mijn paard. Paard staat hier nu een tijdje en is voor de verkoop volledig klinisch en rontgeonlogisch goedgekeurd. Mijn stalgenoot keek er aardig serieus bij dus ik denk niet dat ze het spelenderwijs bedoelde. Het is echt vechten om de rang denk ik, maar dan in extreme vorm.

Ik ga morgen mijn shet een graasmaker omdoen, kijken hoe dat uitpakt.

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 18:42

Niet uitgegleden van gladde grond / gladde ijzers / gaten in de grond / toevallig blubber op die plek? Een paard valt niet zomaar namelijk.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 19:09

Shetten kunnen heel vuil zijn hoor :+
Hier is een shetje van 65cm de baas over 4 grote paarden.
Kende ook een shetje die regelmatig hengsten van 170 op de grond wist te werken.

Maar er is niet veel wat je kunt doen dan uitelkaar halen of accepteren.

OneAndOnlyx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-15 19:55

Heb het er even over gehad met mijn stalgenoot en zij vind het masker geen goed idee ivm het hooi wat ze onbeperkt krijgen en daar had ik zelf nog niet bij nagedacht. Ook zei zij inderdaad wat jij zegt wortelsussie, er zitten genoeg gaten bij ons in het land waar mijn paard over gestruikeld zou kunnen zijn. Maar jij hebt ook gelijk Sizzle want mijn shet kan een behoorlijk kwaad vrouwtje zijn. En er is verder niet echt een oplossing.

Ik ga het aanzien, misschien zie ik dan ook met mijn eigen ogen hoe mijn paard reageert op mijn shet en kan ik daaruit een oplossing vinden.

Bedankt voor jullie reacties!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 19:58

Mijn paarden eten ook hooi met masker :) Je kan het gat wat groter maken. Groot genoeg voor hooi, maar te klein om andere paarden te kunnen bijten.

OneAndOnlyx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-15 20:11

8nnemiek schreef:
Mijn paarden eten ook hooi met masker :) Je kan het gat wat groter maken. Groot genoeg voor hooi, maar te klein om andere paarden te kunnen bijten.

Ook uit een slowfeedernet met extra kleine mazen? |( . Denk dat dat wat lastig gaat worden..

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 16:32

OneAndOnlyx schreef:
8nnemiek schreef:

Ook uit een slowfeedernet met extra kleine mazen? |( . Denk dat dat wat lastig gaat worden..

Ik weet niet of er meer shets in de groep staan? Anders zou je een hoek van de wei af kunnen zetten met een draadje waar jouw shet wél onderdoor kan maar de andere paarden niet. Daar kun je dan hooi zonder slowfeednet verstrekken zodat je shet daarvan kan eten met haar graasmasker.

Suuskevk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 16:35

Je zou ze even uit elkaar kunnen zetten of een tik geven als ze vechten

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 16:38

Probeert hij haar niet te dekken ofzo?
Dat hij daarbij op zijn plaat gaat?

OneAndOnlyx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-15 19:42

NiFallor: Heb er 2, maar het hooi wat ze nu krijgen doe ik expres in een slowfeedernet omdat ze behoorlijk overgewicht hebben. Zo eten ze langzamer en eten de paarden ook een deel. Ook ben ik behoorlijk met ze in de weer qua beweging om de onnodige kilo's eraf te krijgen. En kan echt geen stuk afzetten omdat ze nu toegang hebben tot zowel weiland en paddock en in de paddock staat het water en het hooi. De paarden hebben de ruimte ook nodig.
Suuskevk: Uit elkaar halen is helaas niet mogelijk. Tik geven doe ik met mijn stem, maar ze doen het ook als ik er niet bij ben.
Shirley: Een paard van 1.73 op een pony van 80 cm.. Ik zie het al voor me :p. Nee hoor mijn paard is gewoon nieuwsgierig en negeert de signalen van chagrijnigheid bij mijn shet. Heb ze van de week even geinspecteerd en het is voornamelijk spelen heb ik nu gezien. Het komt door de kuilen in de wei waarschijnlijk en daar kunnen we weinig aan veranderen.

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 22:52

Zijn t kuilen in de paddock? Dan kan je het eens laten slepen. Gaten zijn gevaarlijk als ze zo druk zijn.

OneAndOnlyx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-15 10:58

wortelsussie schreef:
Zijn t kuilen in de paddock? Dan kan je het eens laten slepen. Gaten zijn gevaarlijk als ze zo druk zijn.

Nee geen gaten in de paddock, die word zeer regelmatig gesleept door mijn vader en soms doe ik het ook zelf. De gaten zitten in het weiland en daar kunnen we helaas weinig aan veranderen ben ik bang..