Paard valt andere paarden aan in de wei.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ghislaine

Paard valt andere paarden aan in de wei.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-15 10:29

Mijn paard is een 13-jarige ruin.
Is op de huidige pensionstal geboren en is na een half jaar naar de opfok gegaan.
En op 2,5 jarige leeftijd gecastreerd.

De paarden staan bij ons overdag altijd buiten in groepsverband en in de avond op stal. Dit is altijd goed gegaan.

Enkel een aantal maanden geleden is er veel veranderd. De groep met paarden is uiteen gevallen, veel zijn er naar een andere stal gegaan.
Op het moment is er geen actief leiderschap in de kudde, mijn paard jaagd echt op de andere paarden.
Hij zoekt ze op en bijt ze / valt ze aan. Uit het niets.
En dit is niet echt een fijn gezicht om dit te aanschouwen.
Nu heeft de pensionhouder aangegeven dat dit niet meer kan en is hij uit de kudde gehaald.
Nu staat hij in een zandpaddock wel aangrenzend aan andere paarden, hier doet hij ook lelijk tegen.
Begint zijn eigen ook in de borst te bijten.
Als ik bezig ben met hem poetsen/longeren/rijden is er niets aan de hand, dan is hij echt braaf.

Iemand ervaring hiermee en/of tips.?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 10:45

Dat hij zich in zijn borst bijt is wel een uiting van frustratie.
Doet hij tegen ruinen net als tegen de merries?
Krijg hij veel krachtvoer?
Hebben de paarden overdag in die groep wel genoeg ruimte en afleiding?

Misschien proberen of hij met 1 ander paard kan staan een tijdje
dan krijgt hij daar binding mee en dan uiteindelijk weer in de groep zetten.
Of eerst 1 paard er bij voor een periode, dan weer een paard om zo rust te houden en op den duur de groep weer compleet te krijgen

lies_sparkle

Re: Paard valt andere paarden aan in de wei.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 10:48

Ik denk dat hij heel erg moet wennen omdat zijn hele groep uit elkaar is. Hij voelt geen leiding meer en raakt gefrustreerd.

Je zou hem eerst bij een ander paard kunnen zetten die wel de leiding neemt zodat hij zich veilig voelt.

Lovas

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 23:20

Ik denk dat ie terug in de groep moet aangezien een paard gewoon een kudde dier is en dit fijn vindt. Ik snap wel dat ie gefrustreerd raakt als ie alleen moet staan. Het is niet prettig dat je paard dit doet maar die andere paarden kunnen denk ik wel voor zich zelf op komen? Het lijkt me heel vervelend maar ik zou het nog proberen! :)

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 23:23

misschien opnieuw introduceren bij de andere paarden?
Langzaam aan laten wennen met de anderen, een voor een. Ik denk dat het hem even boven zijn petje is geraakt?

DenDaniel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 11:42

Als ik dit zo lees lijkt het mij ook het meest voor de hand liggend om het paard weer terug in de groep te stoppen. Is het niet zo dat als het paard aan de nieuwe situatie gewend is, het vanzelf zal ophouden?

Neon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 11:55

Ik zit vol verbazing te lezen dat er aangedragen wordt om het paard zo weer de wei in te kiepen onder het mom van het gaat weer over... Enig idee wat zo'n paard kan aanrichten? 1 verkeerde trap en het is enkeltje eeuwige weides voor een paard (meerdere malen in mijn omgeving gezien... Been gebroken, en een ander de rug gebroken) Dus no way dat zoiets zomaar bij mijn paarden in de wei zou komen...

Ts: is er bij de overgebleven paarden een paard waarmee hij wel goed uit de voeten kan? Zo ja, is er dan een mogelijkheid om een stuk wei af te zetten zodat die 2 samen kunnen? Een zandpaddock is saai en geeft dus onvoldoende afleiding waardoor de frustratie erger is voor je paard. Dan kun je wachten tot de kudde weer stabiel wordt en pas dan weer proberen om je paard te introduceren in de kudde

BETUWE

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 12:00

Mijn paard viel ook ineens paarden aan vanuit het niets in de groep, vooral de onderdanige paarden.
Nu mag hij alleen nog maar buiten met mijn dominante pony omdat die hem op zijn plek zet. Die van mij doet het voornamelijk om de leider te worden van de groep.

Is het geen optie om hem met een dominant paard samen buiten te zetten?