Gedrag van paard ernstig veranderd.

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ghislaine

Gedrag van paard ernstig veranderd.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-15 00:52

Mijn paard is een 13-jarige ruin.
Is op de huidige pensionstal geboren en is na een half jaar naar de opfok gegaan.
En op 2,5 jarige leeftijd gecastreerd.

De paarden staan bij ons overdag altijd buiten in groepsverband en in de avond op stal. Dit is altijd goed gegaan.

Enkel een aantal maanden geleden is er veel veranderd. De groep met paarden is uiteen gevallen, veel zijn er naar een andere stal gegaan.
Op het moment is er geen actief leiderschap in de kudde, mijn paard jaagd echt op de andere paarden.
Hij zoekt ze op en bijt ze / valt ze aan. Uit het niets.
En dit is niet echt een fijn gezicht om dit te aanschouwen.
Nu heeft de pensionhouder aangegeven dat dit niet meer kan en is hij uit de kudde gehaald.
Nu staat hij in een zandpaddock wel aangrenzend aan andere paarden, hier doet hij ook lelijk tegen.
Begint zijn eigen ook in de borst te bijten.
Als ik bezig ben met hem poetsen/longeren/rijden is er niets aan de hand, dan is hij echt braaf.

Iemand ervaring hiermee en/of tips.?

Bambixx

Re: Gedrag van paard ernstig veranderd.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 01:07

Jammer dat hij uit de groep moest,
de rangorde moet opnieuw bepaald worden, is voor eigenaren lastig (hun dure / dierbare paard loopt kans op verwondingen) maar voor paarden iets natuurlijks,
waarin ze hun weg wel vinden.

Als voorbeeld heb ik zelf onlangs ervaren dat mijn shetland merrie in een bestaande groep kwam,
de ruin, die eigenlijk de zwakste schakel was, zag er blijkbaar een kans in ergens de baas over te zijn,
vloog mijn pony letterlijk aan... tijdje uit elkaar gehaald maar wel in elkaars buurt (hek er tussen).
Toen weer bij elkaar, en nu zijn het de grootste vrienden geworden.
Ik heb veel gezien maar zo gek had ik het nog niet gezien, en toch kwam het goed.
Paarden zijn kuddedieren, ze moeten de kans krijgen hun natuur te volgen en jou paard moet zo te zien een nieuwe rangorde bepalen in de groep.

amen

Re: Gedrag van paard ernstig veranderd.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 04:03

Jou paard moet weer in stabiele kudde, met een goede leider.

En paard uit kudde halen is wel t ergste wat er is.

Ik weet wel dat nieuwe kudde weer moet stabiliseren, kwa gedrag en leiderschap en dat duurt weken. Maar zo te horen is er geen echte leider, en dan blijft er onrust....

Soms moet je beslissingen nemen, maar een paard helemaal alleen zetten, gaat mij wel iets te ver, en waarom kan hij met stroomdraad niet afgeschermd worden van kudde, maar wel op weide lopen, zodat hij kan grazen, want alleen op paddock en geen weidegang meer, is ook geestelijk funest voor een paard.

Succes