Bang op buitenrit

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Noblesse_

Bang op buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-15 16:26

:wave:

Nooit gedacht dat ik zo'n topic zou maken, maar het is er nu toch van gekomen.
Ik zal het verhaal even kort uitleggen.

In januari dit jaar heb ik een paard gekocht, 10-jarige ruin van 1m55 hoog. Ik zocht een paard om wandelingen te maken, want in pistewerk had ik even helemaal geen zin meer. Zijn hele leven bijna niks anders gedaan dan buitenritten, dus dat was een ideaal paard. Tractoren, vrachtwagens, auto's, motto's, etc., waren allemaal geen probleem voor hem. Ik ging zo langs de drukste wegen wandelen in het spitsuur, allemaal geen probleem. Verder is het wel eentje 'met bloed', er zit pit in. Ook nooit problemen mee gehad, vond dat wel leuk en uitdagend. Met bit rijden is nooit een succes geweest eigenlijk, had soms moeilijk om hem onder controle te houden. Wanneer hij echt heel heet werd had hij allerlei trucjes om de druk te ontwijken. Heb hem dan na een maandje bitloos beginnen rijden, met een sidepull, en alle problemen waren opgelost. Kon hem perfect rijden, sturen, stoppen,...
Dus alles ging goed, zou je denken.

Tot een paar weken geleden. Het werd herfst, en hij werd nog heter dan vorige winter (toen ik hem gekocht had). Hij werd schrikkerig, en met een schrikkerig paard langs een drukke weg is nou niet bepaald een succes. Dus ik begon het wandelen uit te stellen. Toen ik hem toch nog eens opzadelde om te wandelen, was hij erg frisjes, had eigenlijk al door van bij het opzadelen dat het anders voelde dan anders. Toch geprobeerd, maar helaas, hij begon plots te staken omdat hij niet weg wilde van z'n vriendje, en ik kreeg hem met geen mogelijkheid vooruit. Hoe meer ik aanmoedigde, hoe sneller hij achteruit liep, tot hij op een bepaald moment achterwaarts in de beek viel. Ik viel eraf, en hij ging in een rengalop naar huis toe.

Sindsdien heb ik een schrik opgedaan, en durf ik dus niet meer gaan wandelen. Ik ben steeds bang dat hij in de staak gaat, of dat hij gaat schrikken van iets waardoor hij voor een auto springt oid. Met mijn vriend erop gaat hij overigens overal door, al dan niet als een heethoofd die overal wel iets ziet.
Soms ga ik nog eens mee op wandeling met m'n vriend en zn paard, maar alleen durf ik echt niet meer, en ergens mis ik dat wel.
Ben ook zo 'jaloers' op het ene paard van m'n vriend. Hij heeft een 6-jarige tinker, en die gaat op z'n dooie gemak overal door, winter of niet, lang stilgestaan of niet. Er mag een bom ontploffen naast hem en hij doet niks. Ik wil dat ook, maar weet niet meer hoe ik eraan moet beginnen met mijn paard :n

Mensen die dit herkennen?

Horseloverl

Re: Bang op buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 16:32

Ik heb dit met springen, het is heelbelangrijk dat je het gewoon blijft doen. Je moet je angst onder ogen zien en dan komt het vanzelf goed. Misschien longeren van tevoren?

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 16:42

Misschien ondersteuning erbij vragen ? Met 2 personen naar buiten. Iemand die ook JOU angst begrijpt.
En er is voor het paard..
Vaak is het een mensen probleem (tussen de oren)
Jij bent bang dat voelt je paard, paard schreeuwt om leiderschap wat jij hem in jou situatie niet kan bieden.. En zo is de cirkel rond.. Vreselijk naar !

Noblesse_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-15 16:44

Met iemand die mee loopt gaat het meteen goed, omdat hij steun heeft bij de persoon die mee is.

noviceh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 16:45

Kan hij zn energie overdag wel kwijt net zoals in de zomer? Aangezien het toen wel goed ging

Noblesse_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-15 16:48

Hij loopt 24/7 buiten in een grote wei met schuilstal, vriendje, en hooi.

Jaya

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 16:55

Mijn paard word ook zo druk in de winter. Ik heb een keer iets van de dierenarts mee gekregen daar word het paard rustiger van. Het was namelijk levens gevaarlijk als we ze van het ene weiland naar het andere moesten verplaatsen langs een drukke weg. Het is licht geel van kleur en het lijkt een beetje op gekleurde hagelslag. Vanavond zal ik voor je kijken hoe het heet. Je moet het een half uur voor dat je wat met je paard gaat doen geven en als het goed is is het na 1 a 2 uur uitgewerkt. Het is niet zo dat je paard er helemaal sloom en suf van word maar gewoon de kolder in de kop is er uit.

Noblesse_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-15 16:58

Dat klinkt wel fijn!

schirocco24

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 17:03

Misschien kan je kijken of hij geen magnesium te kort heeft. Of gewoon magnesium gaan geven en kijken of dit de spanning rustiger maakt.
Zoals andere zeggen, je moet je angst onder ogen zien en wel gewoon gaan. Maar ga niet alleen ;) Zet je vriend op de fiets en laat hem (op ruime afstand zodat het paard het niet in de gaten heeft) achter je fietsen. Hij mag alleen ingrijpen als het echt nodig is. Waarschijnlijk voel jij je ter zijnde tijd vanzelf zeker der worden en zal het ook beter gaan. Net zolang tot je gewoon weer alleen durft. :D

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 17:03

Jaya bedoel je geen muisjes? Die zijn niet meer verkrijgbaar in NL, is wel een vervanging voor verkrijgbaar.

Maar dat is een sedeermiddel en zou ik een paard niet geven als je er mee lang de weg wilt op buitenrit.

TS, als hij met je vriend er wel langs gaat en met jou niet dan zul je het ook in je eigen rijden moeten zoeken. Kan je niet een goede instructeur vinden die je kan begeleiden. Iemand die je probleem inziet en je coachen kan?
Of tijdelijk ruilen met je vriend qua paard en die van hem meenemen het bos in en hij een tijdje die van jou?

Jaya

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 17:49

MarliesV schreef:
Jaya bedoel je geen muisjes? Die zijn niet meer verkrijgbaar in NL, is wel een vervanging voor verkrijgbaar.

Maar dat is een sedeermiddel en zou ik een paard niet geven als je er mee lang de weg wilt op buitenrit.

TS, als hij met je vriend er wel langs gaat en met jou niet dan zul je het ook in je eigen rijden moeten zoeken. Kan je niet een goede instructeur vinden die je kan begeleiden. Iemand die je probleem inziet en je coachen kan?
Of tijdelijk ruilen met je vriend qua paard en die van hem meenemen het bos in en hij een tijdje die van jou?

Zijn geen muisjes. Het lijken echt op gekleurde hagelshagjes maar dan heel licht geel. Ik heb ze begin dit jaar nog gekregen. Wel via een dierenarts. Heb het ook mee gekregen voor een buitenrit.

Jaya

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 18:30

Het heet vetranquil granulaat 1%. Maar ik heb blijkbaar een duits potje geen idee of dat wat uitmaakt. Er zit een maatlepeltje bij dosering zal de dierenarts wel aangeven. Hangt ook helemaal af van hoe de staat van het paard is. Als het niet nodig is geef ik het niet trouwens. Mijn paard blijft altijd wel wat druk ook met dit spul op maar ze is dan gewoon niet meer zo gestoord en dat is wel zo prettig langs de weg. Ik merk wel dat hoe vaker ik buiten rij hoe minder druk mijn paard is. Het is denk ik ook een kwestie van vooral doen :j

Afbeelding

Noblesse_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-15 18:35

Het is alsof m'n paard weet dat ik dit topic geopend heb... ik ben net terug van een lange wandeling alleen. Zonder staken. Wel wat nerveus, kijkerig en haastig zoals we hem kennen maar dat neem ik er graag bij.
Toch bedankt voor je reactie Jaya :), zal het zeker onthouden voor als het toch weer mis gaat!

Jaya

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 18:36

Fijn om te horen :j Hoop dat het goed blijft gaan!

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 18:43

Noblesse_ schreef:
Dat klinkt wel fijn!

Dat meen je toch niet? Je paard sederen om te gaan rijden? Dat gaat wel heel erg ver!

Noblesse_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-15 18:45

josien_m_ schreef:
Noblesse_ schreef:
Dat klinkt wel fijn!

Dat meen je toch niet? Je paard sederen om te gaan rijden? Dat gaat wel heel erg ver!

Sederen is een erg groot woord >;) . Zoals ik begrijp uit de tekst is het gewoon iets dat je bij de voeding doet waar ze iets kalmer van worden. Maar goed, ik heb het toch niet meer nodig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 18:46

Jaya schreef:
Mijn paard word ook zo druk in de winter. Ik heb een keer iets van de dierenarts mee gekregen daar word het paard rustiger van. Het was namelijk levens gevaarlijk als we ze van het ene weiland naar het andere moesten verplaatsen langs een drukke weg. Het is licht geel van kleur en het lijkt een beetje op gekleurde hagelslag. Vanavond zal ik voor je kijken hoe het heet. Je moet het een half uur voor dat je wat met je paard gaat doen geven en als het goed is is het na 1 a 2 uur uitgewerkt. Het is niet zo dat je paard er helemaal sloom en suf van word maar gewoon de kolder in de kop is er uit.

Jaya schreef:
Het heet vetranquil granulaat 1%. Maar ik heb blijkbaar een duits potje geen idee of dat wat uitmaakt. Er zit een maatlepeltje bij dosering zal de dierenarts wel aangeven. Hangt ook helemaal af van hoe de staat van het paard is. Als het niet nodig is geef ik het niet trouwens. Mijn paard blijft altijd wel wat druk ook met dit spul op maar ze is dan gewoon niet meer zo gestoord en dat is wel zo prettig langs de weg. Ik merk wel dat hoe vaker ik buiten rij hoe minder druk mijn paard is. Het is denk ik ook een kwestie van vooral doen :j

[ Afbeelding ]

:wow: 8)7 :wow: 8)7 %) :wow: 8)7 :wow: 8)7 %)

Zeg alsjeblieft dat je een grapje maakt, dat je toegeeft dat 'ie behoorlijk misplaatst is omdat het hartstikke gevaarlijk is, en dat je NIEMAND echt aanraadt om dit te doen.

Noblesse_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-15 18:48

Voor iedereen hier denkt dat ik m'n paard wil sederen: ik DACHT dat het gewoon een soort voeding was dat je kon mengen bij je ander voer waar ze iets kalmer van worden. Blijkbaar is het toch echt iets dat je via de dierenarts moet halen. Dus nee, ik ga dit niet gebruiken.

Jaya

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 18:51

josien_m_ schreef:
Noblesse_ schreef:
Dat klinkt wel fijn!

Het is niet compleet sederen... het lijkt er wel wat op maar als het echt sederen zou zijn zou de dierenarts het mij ook niet gegeven hebben. Het was puur om veilig de weg over te kunnen zodat je paard niet door draait. Niet echt prettig om met een doorgedraaide 5 a 600 kilo de weg over te stuiteren.

Als je de naam opzoekt op google is het eerste onderwerp ook van bokt. Van een bokker die het gebruikt heeft voor het scheren van een paard. Die heeft 3x de hoeveelheid gebruikt en het paard was nog druk.

Ik heb het op advies van de dierenarts gekregen TS zou haar dierenarts ook kunnen informeren. Ik zeg ook niet dat het moet en ik zeg ook niet dat ik het ALTIJD gebruik. Gebruik het eerlijk gezegd amper.

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 18:53

Gelukkig! Gewoon oefenen en weer vertrouwen opbouwen is vast veel plezieriger voor jullie beiden!

Noblesse_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-15 18:55

Dat hoop ik ook ja :)