Hoe kan je paarden met elkaar laten spelen?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

BillyBo

Hoe kan je paarden met elkaar laten spelen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-15 08:36

Hallo Bokkers!

Vorig jaar heb ik mijn pony moeten laten inslapen en daar heb ik nog heel veel verdriet van.
Nu was mijn shet (merrie) ineens haar beste vriend kwijt en voor haar heeft het ruim 3 maanden geduurd eer zij uit haar rouwprocces was.
Ze heeft wel afscheid genomen.

Inmiddels hebben we een nieuwe vriend een geweldige Fell pony die vanaf het begin klikte met ons beide.
Helaas speelt hij niet met mijn shet en daardoor lijken er nu toch echt spanningen tussen die twee te ontstaan.
Van de week is er zelfs gevochten, alhoewel ik moet zeggen dat mijn shet hem echt achterna heeft gezeten maar mijn Fell maar een keer beet en verder niet een keer heeft teruggetrapt.
Als hij haar een keer op haar plek zou zetten was het over, maar hij heeft zoveel respect voor haar dat hij dat niet doet.

Zodra ze op stal staan, met riante uitloop, staan ze gewoon bij elkaar en eten naast elkaar alsof ze weer de beste vrienden zijn.

Nu gaat mijn shet altijd mee aan de hand als we gaan rijden en mijn Fell begint nu ineens angstig gedrag te vertonen.
Hij schrikt ineens van alles springt de lucht in gaat aan de kletter en noem maar op.
Hij heeft de hele tijd het gevoel dat er iets achter hem aan zit en mijn shet wordt hier helemaal gek van.
Ik ken mijn shet namelijk zo goed dat ik weet dat zij geen zwakte kan verdragen en ik denk dan ook door het neurotische gedrag van mijn Fell dat zij hem daarom aanvalt.

Nu weet ik dat er mensen zijn die zeggen laat je shet thuis en ga alleen met hem aan de slag, maar dat is absoluut geen optie.
Zonder elkaar kunnen ze niet en mijn Fel raakt dan helemaal in paniek.
Momenteel ben ik zoveel mogelijk aan het stappen in het bos en zodra hij begint te dribbelen zorg ik dat hij weer terug gaat naar stap en relaxed wordt.
Verder wandelen we sowieso twee keer per week minimaal een uur en probeer ik op de rustdag wat te spelen in de bak.
Nu is mijn Fell erg mensgericht en vind dat hartstikke leuk maar ik zie mijn shet dan kijken van waarom krijgt hij aandacht en ik niet.
Nu zullen er ook mensen zijn die zeggen je moet het niet vermenselijke, ben ik mee eens, maar ik ken mijn shet.
En als die dame ziet dat hij aandacht krijgt en zij niet valt ze hem of aan of gaat staan gapen.
Als ik ze bij elkaar breng zodat we met zn allen elkaar gaan staan kroelen gaat dat goed maar als ik dan wegloop probeert mijn shet na een min of 5 toch weer te spelen waarop mijn Fell reageert dat hij niet wil en dan staan ze met zn tweeen te gapen.

Ik zit echt met mn handen in het haar en weet niet hoe ik die twee tot elkaar kan brengen dat ze in ieder geval gaan spelen.
De manier waarop mijn shet met mijn vorige pony omging was uniek maar deze was ook superdominant.

Wie o wie heeft tips en of ervaring hiermee, want hoe dan ook ze gaan beiden niet weg want ze kunnen duidelijk ook niet zonder elkaar.
Inmiddels heb ik mijn Fell pony nu 7 maanden en dit gedrag van hem is nu sinds twee weken aan de gang.

Alvast bedankt voor het lezen!

BillyBo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-15 20:57

Helemaal niemand die mij kan helpen of ideeën heeft?

Malyma

Re: Hoe kan je paarden met elkaar laten spelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 21:54

Hm, ik heb er niet zo veel verstand van, maar zal het eens proberen.. klinkt alsof je Fell pony wat onzeker is. Je zou dingen kunnen gaan ondernemen om zijn (zelf)vertrouwen op te bouwen.
Als je met hem bezig bent en je voelt je tegelijkertijd schuldig naar je andere pony toe, dan verstoord dat een goede interactie met hem. Jij bent degene die hier de leiding zou moeten hebben, jij bent verantwoordelijk voor deze minikudde. Niet dat het in de natuur voor zou komen dat het ene paard blijft staan en de anderen weggaan (kuddes hebben toch de neiging om bij elkaar te blijven, haha), maar ik zou ze toch wat vaker 1 op 1 aandacht geven, al was het maar te leren dat ze ook wel eens even van elkaar gescheiden kunnen zijn.

KellyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 22:04

Je kunt paarden (of elk ander dier) niet dwingen om met elkaar te spelen, dus dat moet je even van je af zetten.

Je zegt "Nu weet ik dat er mensen zijn die zeggen laat je shet thuis en ga alleen met hem aan de slag, maar dat is absoluut geen optie." want hij raakt in paniek.
So what? Hij moet leren dat hij ook wel eens alleen moet zijn. Zorg dat je hem genoeg bezig houdt dat hij geen tijd heeft om aan andere dingen te denken. Dit zal niet vanaf het begin lukken, maar het belangrijkste is om niet op te geven en jezelf als leider op te stellen.
Hij moet leren om jou te vertrouwen en jou als zijn leider te zien.
Het paniekerige gedrag zie ik een beetje als verveling, het lijkt alsof hij dingen zoekt om het voor zichzelf minder saai te maken. Ga met hem aan de slag! (Weet eigenlijk niet hoe oud hij is..)
Maar ga grondwerk met hem doen en als hij nog niet beleerd is (en wel oud genoeg), ga daar mee aan de slag als er vanaf de grond een basis in zit.

Kortom geef hem meer te doen en te denken.

Het "jaloerse" gedrag van jou het, gewoon negeren. Zoals je zelf al zegt, wij mensen vermenselijken teveel. Dus probeer het ook een keer bij je zelf los te laten. Dat jij jou shet kent is namelijk ook vermenselijking, ik zeg niet dat het fout is trouwens want ik doe het vaak genoeg, iedereen denk ik wel.
Het kan ook gewoon zijn dat je het niet alleen wil zijn, niet zozeer dat ze jaloers is.
Heb je er wel eens aan gedacht om er een geitje bij te zetten? Zo zijn ze beide niet alleen als je wat gaat doen met 1 van beide en is de kudde net even 1 tikje groter.

Malyma

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 22:30

En als je merrie hem aanvalt terwijl je met hem bezig bent, zet je haar dan wel op haar plaats..? Dit soort acties lijkt me nl voorbehouden aan degene die de leiding heeft... en omdat de dominantste er niet meer is (je vorige pony), is zij misschien wel de leiding aan het overnemen en probeert ze hem weg te sturen, wat niet lukt als jullie met zn 3en aan te wandelen zijn (ik ben er van uit gegaan dat je ze dan beide vast hebt). Dat zou dan zijn nerveuze gedrag ook kunnen verklaren.

BillyBo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-15 22:43

Geit erbij is geen optie,hoe leuk ik ze ook vind
je weet wat men zegt,wie geiten gaat houden gaat leren vloeken en mijn staleigenaar vloekt al te veel.

mijn Fell is idd erg onzeker aan het worden door mijn shet,komt miss ook omdat zij de merrie is en hij alle respect heeft voor haar.
mijn Fell Is 11 jaar en nu een jaar onder het zadel,mijn shet is 6.
wat grondwerk betreft ben ik al iets mee begonnen,van wat ik weet en dat pakt hij Super op.

Volgende week met kennis afspraak gemaakt om dit samen te gaan doen en met beide pony's.

Vooralsnog denk ik echt dat zijn plotselinge gedrag toch komt doordat mijn shet te dominant is,helaas heeft zij wat asociaal gedrag van mijn vorige pony overgenomen en dan bedoel ik superdominant gedrag.

Mijn vorige pony kon zomaar een paard aanvallen en op de grond leggen.

Dus waarschijnlijk weer helemaal van voor af aan beginnen.

En ja ik zet haar zeker op haar plaats.

Helaas ook geen andere paarden op stal om mee te spelen.

Op hun eigen plek is er niets aan de hand ,staan ze samen te eten te kroelen etc.
Geloof ook niet dat hij zich verveelt,genoeg ruimte genoeg te eten en een ruiterpad langs de sloot waar regelmatig paarden langs komen.

Malyma

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 23:15

Grondwerk, top! Wat goed dat je een actie gaat ondernemen, en ik snap je dat je het liefste zou willen dat ze leuk met elkaar zouden spelen, maar wie weet komt dat allemaal wel goed. Al lijkt het me dat daar nog wel het een en ander aan acties overheen gaat ;)

BillyBo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-15 09:54

Ik ben al een tijdje bezig met mijn Fell te leren voetballen en dat vindt hij leuk zolang we het natuurlijk niet iedere dag doen.
Mijn shet gaat er gewoon bovenop liggen en laat zich ervan af vallen.

Af en toe denk ik wel dat mijn shet veel gedrag van mijn vorige pony heeft overgenomen.
Ook zij is een keer behoorlijk aangevallen door hem en toen had ik haar al een jaar.
Ze heeft toen echt moeten rennen voor haar leven.
Ik werd geroepen door iemand dat het fout ging en toen ik kwam heb ik het na nog een minuut aankijken gestopt.
Vanaf dat moment hebben ze nooit meer problemen gehad.

Mijn shet heb ik als maatje gekocht toen zij 3 jaar was.
Ze was erg mager, had een veulen bij zich van een jaar, hollands welvaren, zat onder de schurft ,mijt en bloedworm.
Ik val altijd op dit soort kneusjes, maar het was voor mijn vorige pony de beste keus die ik ooit gemaakt heb.

Nu heeft het spelen tussen die twee ook even op zich laten wachten, maar toen dat de eerste keer gebeurde ging dat heel gek.
Hij ging rollen, zij kwam aanrennen en sprong boven op zijn buik en toen zijn ze achter elkaar aan gegaan, zij sprong regelmatig op zijn nek en begon dan te bijten en te gillen als een hengst en hij vond dat allemaal wel grappig.
Daarna ging ze als een bezetene om hem heen rennen en vooral aan de achterkant heen en weer zodat hij haar net niet kon bijten.
Ze kwam ook echt, zoals hij dat kon als hij een paard wilde aanvallen, met haar oren plat kop laag op hem af.
Deze manier van spelen heeft ze nog steeds en ik kan mij voorstellen dat mijn Fell dat als aanvallend beschouwt en haar daarom iedere keer stopt.
Ik bedoel als je naar paardentaal en lichaamshouding gaat kijken is dit ook niet normaal gedrag.
Ik begrijp dan ook wel dat mijn Fell hier erg onzeker door wordt.
Daarom denk ik dat het fijn zou zijn als er een ander eens bij zou kunnen die wel speelt.
Helaas kan dat niet bij mij op stal dus moet ik even kijken of er een andere optie is.

Het rijden is tot vier weken geleden hartstikke goed gegaan en geleidelijk is hij dus heel erg onzeker geworden.
Tuurlijk schrok hij wel van dingen, maar nu lijkt het alsof hij constant denkt dat hij achtervolgd wordt.

Maar goed ik hoop dat het grondwerk wat gaat helpen en anders miss even met nog een pony erbij.
Zoals ik al aangaf met de een opstap en de ander thuislaten is voor mij geen optie.
Ik weet zeker dat mijn Fell nog meer in de stress raakt ,heb dit al een keer in het begin geprobeerd, want nu is hij al supernerveus.
Mijn shet is nog nooit alleen achter gebleven, is miss. stom van mij maar heb nooit een reden gehad haar achter te laten.
Nu staan er ook geen paarden naast ons stuk dus anders was het miss wel een optie.
Bij die paar die bij mij op stal staan die willen daar niets van weten, dus daar houdt dat sowieso op.

Ik geef dit gewoon wat tijd en miss. even tijdelijk verhuizen om te kijken hoe ze daar op reageren, ben overal, op alleen laten na dan ;) , toe bereid

Malyma

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 17:48

Er tijdelijk een ander paard bijhalen, hm, ik weet niet of dat de truc zal zijn.. Het kan heel lang duren voordat een paard of pony zn draai in een groep(je) heeft gevonden en zich helemaal goed voelt, en de andere(n) ook. Dat was tenminste zo bij mijn mini op haar vorige plek. Daar liep ze met een andere mini en een groot paard. Het heeft zeker 7 maanden geduurd en toen nog waren niet alle verhoudingen bepaald optimaal. Met de mini had ze op een gegeven moment super aansluiting, maar toen deze vertrok, lagen de verhoudingen weer overhoop en daar ging ook weer een hele tijd overheen.

Inmiddels naar een andere locatie en groepje gegaan, met ook weer een mini en dit gaat wel een stuk beter. Maar het is wel een stressvolle situatie voor ze, van kudde wisselen en nieuwe paarden die erbij komen. De hele structuur moet weer "geordend" worden.

BillyBo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-15 18:22

Malyma bedankt voor je reactie.
met een ander paard erbij bedoel ik alleen in de bak om te spelen,zeker niet op mijn stuk.
Toevallig heeft mijn shet weer eens koliek gehad vandaag en dat kan ook een reden zijn waardoor ze de afgelopen weken niet gezellig is

Ik hoop idd dat het een kwestie van tijd is en dat alles goed komt.

Malyma

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 20:47

Oei...! Dat is naar zeg..!
Heb je een idee waar het door zou kunnen komen?

En, nou ja, als het voor jou beter werkt om ze beide tegelijk mee te nemen, dan moet je dat natuurlijk doen.

BillyBo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-15 20:56

Heb eerst zand getest,maar gelukkig niet het probleem.
ik weet bijna zeker dat het door het veel te warme weer komt,ze zit zo dik in haar vacht en meestal begint dat met diarree.
nu wilde ik haar niet scheren omdat ze buiten staan met schuilstal,maar zoals het er nu uitziet gaat de temperatuur voorlopig nog niet naar beneden,dus denk dat ik morgen maar haar hals scheer ,met de haren mee, zodat ze in ieder geval de warmte kwijt kan.

Malyma

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 22:01

Maar, om terug te komen op de vraag waarmee je dit topic hebt geopend; "Hoe kun je paarden met elkaar laten spelen?" ik weet er dus geen antwoord op..

Het hangt van zoveel af, en geen 2 paarden zullen elkaar exact liggen, dat kan je denk ik wel vergelijken met dat mensen onderling allemaal anders met elkaar omgaan. Je voelt bij de één ook meer of minder (of helemaal geen!) affiniteit.