shetlander met luizen

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

BFlovertje

shetlander met luizen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-15 21:55

Hallo
ik heb een shetland pony (van 70 cm) en die heeft al voor het tweede jaar luizen.
vorig jaar heb ik haar geschoren en dat werkte goed. alleen toen wat het voorjaar.
ik zou haar dit jaar graag weer scheren alleen heb ik geen machine (en mijn vader vind het onzin..) maar ik heb alleen een tondeuse. Mijn idee wat om haar in delen te scheren en dan met opzet kammen steeds iets korter te maken. Nou vroeg ik me af of jullie hier ervaring mee hebben en/of andere ideeën hebben. Ik heb ook nog gedacht over laten scheren ik. vind €30,- alleen erg duur voor zo'n kleine shet

alvast bedankt :)

callum

Re: shetlander met luizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 21:56

Uhm ik denk niet dat dat gaat werken. Kom je niet doorheen. Ken je niemand met een scheerapparaat?

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 21:58

Met veerust gaan de luizen dood. Twee keer per week inspuiten en in de vacht borstelen met een plastic of rubber borstel.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 22:04

30 euro is een keurige prijs, juist voor zo'n uk!

Mona81

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 22:05

Veerust werkte bij mijn shet ook, maar alleen toen hij geschoren was....

BFlovertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-15 22:42

Oké dankjewel allemaal

Sielka

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 22:44

Succes! +:)+

Otti1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 22:51

Bij de dierenarts sebacil halen. Met plantenspuit insprayen en inwrijven met rubber handschoen. Ook met wintervacht kan dit. Heb ik bij mijn eigen ponys ook gedaan. Werkt goed als je hem naar van onder tot boven behandeld.

ImLucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 22:52

van het jaar mn groote Epony luizen, ff bij de DA langs, heb er toen spul voor gehad om mee te wassen
jaar ervoor mn shet luizen, kaal geschooren en bewerkt met veerust en andere anti luis spray.
een vriendin van mij heeft ook ieder jaar een shet met mijt en luizen enzo, en ook zij scheert haar ieder jaar kaal, beestje is wat ouder en heefd gewoon te veel haar voor dr lijf.
bij mij krijgen ze het trouwens van de kippen, dus als het echt droog is gaan ze niet meer in de wei met de kippen, de (onbedoelde) grasloze plek rollen de paarden graag in, maar ook de kippen. gelukkig komt er al vrij snel weer water in te staan en dan gaan de kippen weer rollen in hun eigen afgesloten zandbakkie. voorkomen is beter dan genezen.
30 eur is een nette prijs, messen slepen rij kosten en tijd is allemaal nie goedkoop

Yubine

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 19:53

Veerust helpt inderdaad goed, en scheren voor 30,- valt best mee hoor :)

Malyma

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 20:24

Hier ook beste resultaat met een lotion met sebacil. Hebben telkens gewassen maar toen was het zomer. Nu kun je het natuurlijk beter (opgelost met iets water misschien?) met een plantenspuit in de vacht sprayen.

Weet niet of het paardje dag en nacht buiten staat, of dat je er actief mee rijdt, ment of wat ook? Die van ons loopt iig overdag altijd buiten, en die ga ik daarom echt niet scheren.. Nooit gedaan ook. Is ook al wat ouder (36) en maakt een mega vacht aan. Lijkt me dat ze die dan ook nodig heeft.

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 20:27

30 euro is een prima prijs, een pony of paard kost al gauw meer dan 50 euro. Ik zou dat toch overwegen :)

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 20:30

Ik heb vandaag weer neocidol besteld bij de veearts voor luizen.
Prima spul, wel duur maar gaat lang mee.
Mijn shet Had het altijd en liet hem ook altijd scheren.
Ook voor 30 Euro, nette gemiddelde prijs hoor.
Ook messen worden bot en het is uiteindelijk toch een hele oppervlakte.
Plus een hoop moeite ;) dus niks geks.
Als 30 Euro al duur is dan wacht maar Tot er echte kosten aankomen :)

BFlovertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-15 08:23

Malyma ze worden niet gereden. alleen actief gesprongen aan de hand, langelijnen en longeren en ze staat 24/7 buiten. daarom zat ik ook al te twijfelen aan scheren.....

Malyma

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 18:30

BFlovertje schreef:
Malyma ze worden niet gereden. alleen actief gesprongen aan de hand, langelijnen en longeren en ze staat 24/7 buiten. daarom zat ik ook al te twijfelen aan scheren.....

Ik begrijp dat dilemma wel, wel of niet scheren.. Voor het behandelen tegen de luis (of mijt, dat had mijn pony ook nog) hoef je iig niet persé te scheren :) Die beestjes zitten op de huid en zolang je maar zorgt dat het spul op de huid komt, doet het echt zn werk wel.

Of het nodig is om te scheren als je pony vaak aan het werk is, daarover zijn de meningen verdeeld. Als je helemaal gaat scheren, moet je ook weer iets hebben om die vacht te vervangen als je pony niet aan het werk is. Anders zal die het toch echt wel koud hebben, lijkt me.. Het ene paard moet juist wel (gedeeltelijk) geschoren zijn om zn warmte kwijt te kunnen en anderen kunnen dat weer prima zelf.. Maar dat zal je zelf het beste weten.
De paarden van mn buurvrouw kunnen bijv. prima met hun toch wel dikke wintervacht, ongeschoren, zich flink in het zweet werken, zonder dat ze daar last van hebben. Zolang ze daarna maar wel uit de wind kunnen opdrogen. Maar ja, het ene paard is het andere niet..

Melissamundo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 10:33

30 euro voor het scheren is echt een enorm goede prijs. Ik vind ze nooit zo goedkoop voor mijn mini helaas. Ze heeft ook 2 / 3 keer luizen gehad, toen sebacil gehaald en weg waren ze :)

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-15 22:11

Heb je wel eens een shet geschoren want die vacht vreet messen en je breekt je rug ook nog eens. Dertig is dus niet duur maar bedenk ook even wat je kwijt bent aan dekens dan. Een middel van de dierenarts lijkt me verstandiger.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-15 22:16

hier zweer ik bij Butox.

niet scheren,niet wassen,gewoon een beetje product verspreiden op de manenkam en bovenrug(zorgen dat het de huid raakt natuurlijk),enkele weken later nog eens en zowiezo luizen weg.

als ze nu terug luizen heeft,mag je behoorlijk zeker zijn dat ze nooit helemaal weg geweest zullen zijn.
in de zomer zijn de luizen vaak enorm minimaal aanwezig dat ze niet opvallen en eens het winterhaar er terug is,groeien ze enorm in aantal en dan pas valt het op.