Schaafwond op billen na galop. Tips om te voorkomen?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

GrimFandango

Schaafwond op billen na galop. Tips om te voorkomen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-15 04:07

Een beetje een eigenaardig probleem.

Op een van de paarden waar ik regelmatig op rij krijg ik een schaafwond op mijn billen als ik lang in galop zit. Op andere paarden heb ik er geen last van. Ik weet niet of het komt doordat het net een andere beweging is, of door het zadel (of een combinatie van de twee).

Ik zit wel lekker in de galop (gewoon, als normaal) dus de frictie ontstaat eigenlijk bij een hele minimale verschuiving over het zadel. Ik weet wel dat ik het vermijd als ik een beetje overdreven voorover ga zitten. Maar dat ziet er dan weer een beetje gek uit (en is normaal gesproken minder comfortabel). Ik heb al nagevraagd bij mensen of er rijtechnisch iets er gek uitziet op het paard wat het kan verklaren, maar er lijkt niks mis te gaan.

Dus nu mijn vragen aan jullie:
-Hebben jullie hier ook wel eens last van gehad?
-Zo ja, hoe heb je het aangepakt?
-Zo nee, wat denk je dat ik er aan kan doen?

Ik dacht zelf aan: Ander ondergoed, zalf voor vóór het rijden, zalf voor na het rijden, andere rijbroek (ik heb met en zonder leren vlak, en verschillende materialen al geprobeerd, lijkt weinig uit te maken).

itsmi

Re: Schaafwond op billen na galop. Tips om te voorkomen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-15 06:19

Bontje of gelpad óp het zadel.. Zit heerlijk, en geen last meer van schuifplekken!

Snippergroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-15 07:11

Heb je het ook met verschillende rijbroeken?

Mareintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-15 07:37

Inderdaad: bontje op het zadel, bijvoorbeeld van Mattes.
Wel één van echt schapenvacht nemen. Dat is wel even een investering, maar van een nepperd wordt het alleen maar erger! Dat synthetische spul gaat broeien en wordt warm.

GrimFandango

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-15 12:54

Heel erg bedankt voor de tips. Ik had niet gedacht over een zadelovertrek. Ik heb het wel eens bij anderen gezien, maar ken niemand die er een heeft. Ik wist ook niet precies waar ze voor waren.

Ik heb zo een bontje gekocht van het merk Christ. Ik heb er op gelet dat hij van echt lamsvacht is. Hopelijk gaat het helpen! Ik ben heel benieuwd. Het ziet er wel comfortabel uit.

@Negerzoen: Ik heb best wat verschillende rijbroeken (verschillend in merk , materiaal, met/zonder leren zitvlak) maar dit leek niet veel uit te maken.

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-15 12:55

Ik heb het een keer gehad met de verkeerde onderbroek :o

Iselda

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-15 12:57

Ik had daar op de manege ook altijd last van, ik reed toen altijd nog met een string en dat was echt dramatisch. Heb toen naadloze boxers gekocht en dat ging een stuk beter. Daarnaast kwam het bij mij denk ik ook door niet goed zittende zadels.

Nomi_Luna

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 19:45

Ik zou een bontje proberen voor op het zadel, NIET eronder, dat helpt je niks

itsmi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 21:19

Nomi_Luna schreef:

Die optie is toch al meerdere keren benoemd? En t's heeft ook al beschreven dat ze een zadelbontje gekocht heeft....

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 21:24

Tja toen ik vroeger 'in de bloei van mijn paardencarrière' zat reed ik vaak zo'n 3/4 paarden per dag voor andere mensen. Dan deed m'n kont ook best zeer van al die verschillende zadels... Maar dat went hoor, tenminste bij mij toch :P Mijn kont was wel niet geschaafd, dat lijkt me trouwens idd vrij pijnlijk :\

GrimFandango

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-15 03:20

itsmi schreef:
Nomi_Luna schreef:

Die optie is toch al meerdere keren benoemd? En t's heeft ook al beschreven dat ze een zadelbontje gekocht heeft....

Inderdaad voor op het zadel natuurlijk :D

Ik ben toevallig een "hij"

Ik denk dat het de combinatie was van dit zadel, een broek met een erg grof leren zitvlak (ook aan de binnenkant) en een katoenen boxershort. Ik heb voor de zekerheid naast zo een bontje ook microfiber boxershorts gekocht en die broek draag ik voorlopig even niet meer. Nu moet het goed komen (is te hopen). Ik heb er in ieder geval alles aan gedaan.

itsmi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 11:17

GrimFandango schreef:

Ik denk dat het de combinatie was van dit zadel, een broek met een erg grof leren zitvlak (ook aan de binnenkant) en een katoenen boxershort. Ik heb voor de zekerheid naast zo een bontje ook microfiber boxershorts gekocht en die broek draag ik voorlopig even niet meer. Nu moet het goed komen (is te hopen). Ik heb er in ieder geval alles aan gedaan.

Excuus! Ging er gewoon klakkeloos vanuit dat je een vrouw was, zonder naar je profiel te hebben gekeken. Sorry!

GrimFandango

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-15 11:22

itsmi schreef:
GrimFandango schreef:

Excuus! Ging er gewoon klakkeloos vanuit dat je een vrouw was, zonder naar je profiel te hebben gekeken. Sorry!

Ha! Maakt niet uit. Heel begrijpelijk. Statistisch gezien natuurlijk een grote kans dat je gelijk had.