ervaringen met zadelkast in 1,5 paards trailer

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

branki

ervaringen met zadelkast in 1,5 paards trailer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-15 18:44

Ik ben vanmiddag bij een trailer met zadelkast wezen kijken en heb daar toch een beetje mijn twijfels bij.

Zolang mijn paard aan het eten is, is hij braaf in de trailer.
Is het hooinet leeg (of zijn buik vol) dan raakt zijn geduld op en gaat hij staan schrapen met zijn voorbenen. Hoewel ik wel het idee heb dat dat iets minder begint te worden.

Hoe gaat dat als er een zadelkast voorin de trailer zit. Kan het paard zich dan bezeren of de zadelkast vernielen?

En hoe doen jullie dat met het hooinet. Waar hang je dat op?

Ik vond de zadelkast ook vrij hoog. Mijn paard is een Arabier van ca. 1,55 m. Zou hij geen last van die hoge kast voor zijn neus hebben?

Wat zijn jullie ervaringen hier mee?

cissy

Re: ervaringen met zadelkast in 1,5 paards trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-15 21:12

Stuk rubber tegen de zadelkast plakken dan slaat hij er niet zo gauw doorheen. Hooinet wordt vaak in de voerbak gelegd en dan aan een hoog punt vastgeknoopt.

Als je zo twijfelt kun je toch ook bij andere trailers kijken? Staan er genoeg te koop.

Alice13

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-15 21:20

Is het een ingebouwde kast of een kast met eigen buiten deur? Mijn ervaring tot nu toe is dat een inbouwkast met de deur binnen in de trailer vaak minder ruimte hebben dan wanneer de deur buiten zit.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-15 14:50

ik had een 2-paards trailer met een zadelkamer en nu bij mijn nieuwe trailer juist gekozen voor een trailer zonder zadelkamer. Waarom, ik gebruikte hem niet en vond het maar lastig.

branki

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-15 15:39

Alice13 schreef:
Is het een ingebouwde kast of een kast met eigen buiten deur? Mijn ervaring tot nu toe is dat een inbouwkast met de deur binnen in de trailer vaak minder ruimte hebben dan wanneer de deur buiten zit.

Het is een kast met eigen buiten deur.

branki

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-15 15:40

friesiszwart schreef:
ik had een 2-paards trailer met een zadelkamer en nu bij mijn nieuwe trailer juist gekozen voor een trailer zonder zadelkamer. Waarom, ik gebruikte hem niet en vond het maar lastig.

In wat voor opzicht vond je het lastig?

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-15 15:56

Ik vind de zadelkast in mijn 1,5p trailer erg handig voor een mestboy en vieze dekjes en dekens en een opstapkrukje of een extra hooinet. Dan hoeven die niet in in mijn auto.

Het is wel zo dat de instap voorin wat krapper wordt als je bijv. in de trailer zou willen opzadelen.
Helemaal 'hufterproof' zal hij niet zijn, maar het is door die gebogen vorm ook niet heel erg kwetsbaar.

Als ik mijn paard laad doe ik altijd een handje brokjes in de voerbak, dat weet hij natuurlijk ook en hij wil dan ook graag de trailer op. Volgens mij moet het wel lukken qua hoogte met een paard van 1,55m.

Het hooinet hang ik aan een ring aan het plafond en als ik er zelf nog in en uit moet gooi ik hem in de voerbak.

Mijn vorige trailer had geen zadelkast, toen pastte de reserveband voorin. Nu moet die aan de zijkant buiten de trailer hangen.

Seventeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-15 16:02

Wij hebben een hele lange poos een twee-paards Westfalia/ Böckmann gehad met zadelkamer.
Willen niet meer anders. Deurtje zat aan de buitenkant, gingen alle spullen in voor 2 paarden en spullen voor de kids. Nooit geen last gehad van de zadelkamer op welke manier dan ook. Wij hebben/hadden een trainingsstal, gingen veel jonge en lastige paarden op. Hebben 1 keer in al die jaren gehad dat er een paard over de stang heen wou gaan, is met zijn voorbenen op de zadelkamer beland. Dat was een geluk bij een ongeluk want daardoor konden we heel makkelijk de stangen losdraaien ( van buitenaf) En het paard weer terugduwen. Zadelkamer had geen beschadigingen. Wij hadden ook meer dan genoeg ruimte om er in en uit te gaan bij het paardengedeelte.

Ikzelf zou geen trailer zonder meer willen, maar ligt denk ik ook aan welk merk/type je hebt.
Laatst bijgewerkt door Seventeen op 07-11-15 16:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Alice13

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-15 16:19

Ik ben vandaag op cc geweest omgeving was erg druk en paard erg onrustig. Stond tegen de zadelkamer aan te schoppen maar dit is flexibel en deukt gewoon mee. Kon er geen kras/deuk aan vinden na de tijd. Nadeel van deze trailer (2prds) is dat hij echt binnen in de trailer zit. En vrij kort op de paarden waardoor ik niet mee de trailer in kan lopen want dan kan ik er niet meer uit. :').

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-15 17:42

branki schreef:
friesiszwart schreef:

In wat voor opzicht vond je het lastig?

zo wie zo met laden, ik loop altijd mee en dan bij het laden van het 1e paard altijd een onhandige draai (voor mijzelf onder de voorstang door en krap). Ook bij het vervoeren van een jong veulen (keuring) vond ik dat eng.

branki

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-15 18:57

friesiszwart schreef:
zo wie zo met laden, ik loop altijd mee en dan bij het laden van het 1e paard altijd een onhandige draai (voor mijzelf onder de voorstang door en krap). Ook bij het vervoeren van een jong veulen (keuring) vond ik dat eng.

Ik loop ook altijd mee er in met laden, maar loop ook langs het paard weer naar buiten om de stang vast te doen (1,5 paards). Dus in dat opzicht geen probleem voor mij. Met uitladen doe ik het eigenlijk precies zo. Ik loop van de achterkant de trailer in en laat het paard er dan uitlopen.

Alice13

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-15 19:00

Dat kan met een 1,5 idd wel met een 2 prds lukt mij dat niet :')

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-15 19:06

Ik heb een 1,5p Humbaur Single en daarin is genoeg ruimte om voorlangs uit de trailer te gaan tussen de voerbak en je paard in.

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 22:14

Voor de indruk mijn paard van 1,64 met een hooinet in een voerbak boven de zadelkamer van een 1,5 paards trailer. Je kan ook zien waar je het hooinet kan bevestigen.
Afbeelding