Weiland en burenruzie.

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

luffwinny

Weiland en burenruzie.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-15 18:09

Hallo, misschien dat iemand ons kan helpen. Wij hebben jaren een weiland gehuurd wat aan ons weiland grenst. Voor dat wij dit weiland huurden zat er een meter tussen de weilanden ( allebei de weilanden 50 cm van de katerstralegrens , dit vanwege het vee). Omdat wij het huurden en de omheining vervangen moest worden ( prikkeldraad) hebben wij een omheining op de katerstralegrens gezet, zo konden wij makkelijk van de ene naar andere wei. Nu is de wei verkocht aan onze buren. Wij hebben de wei weer opgeleverd in de oude staat ( onze omheining 50 cm van de katerstralegrens en aan hun kant hetzelfde). Sinds gister zijn de buren bezig met de omheining tegen de katerstralegrens aan te zetten , zonder overleg. Mag dit zomaar? Wij hebben zelf liever niet dat de paarden contact maken over de hekken.

friesiszwart

Re: Weiland en burenruzie.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-15 18:28

je kunt toch even naar de buren lopen en hen hierover benaderen en overleggen.

luffwinny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-15 18:30

We hebben poging gedaan tot praten maar er valt niet met hun te praten. Ze zeiden dat het hun weiland is en daar was alles mee gezegd, er valt met hun niet te praten helaas.

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-15 18:33

ik denk dat je die draad ook gewoon op die grens mag zetten.
Als jij niet wilt dat jou paarden neuzen is dat denk ik jou probleem.
Denk ik hoor!!

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-15 18:34

Als je t zelf gehuurd hebt weet je misschien wat er in het contract staat.

Ik kan me voorstellen dat als zij de hele grond huren, dat ze dan ook de hele grond mogen gebruiken. Dat jij dat niet wil hebben wil niet zeggen dat zij M2 op moeten geven.

Als je perse niet wil dat de paarden contact maken kun je zelf je heining een halve meter verder op jouw grond zetten.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-15 18:35

Ze hebben in principe gelijk, het is hun weiland. Als jij je zorgen maakt over contact over het hek (vraag me trouwens af wat daar het grote probleem van is maar goed), dan is de oplossing simpel, je zet een nieuwe omheining een stukje van de grens af.
Laatst bijgewerkt door Kuggur op 06-11-15 18:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-15 18:36

Kadastrale grens? :D
Ik denk dat de buren gelijk hebben....

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-15 18:36

Informeer eens bij de gemeente. In Belgie mag het idd, maar je bent niet vet met die wetenschap als het om Nederland gaat natuurlijk.

luffwinny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-15 18:42

er heeft altijd een meter tussengezeten, alleen omdat wij het huurden was het voor ons zelf makkelijker. Als het gewoon mag dan zetten wij er nog een draad langs. Maar kwa ziektes en wisselende paarden daar willen we liever geen geneus.,

tess_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-15 18:45

Ik zou persoonlijk ook geen geneus willen met vreemde paarden hoor... Geen idee hoe het in Nederland zit, hier in Duitsland moet je ook 50cm van de grens blijven, om die reden die je aangeeft, TS. Even navragen bij de dienst landbouw op de gemeente?

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-15 18:47

Dat er altijd een meter tussen gezeten heeft geeft jou geen rechten nu zij het aanpassen.

Bomen moeten 50 cm van de grens gezet worden, geldt niet voor hekwerk.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-15 18:48

Ik zou het ook geen ruzie waard vinden, daarbij vraag ik me af hoe het er voor die buren uitgezien heeft, ze kopen een stuk weide, en voor oplevering verplaatst de voormalige huurder de omheining een halve meter het land in.

luffwinny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-15 18:49

Het weiland hebben we in oude staat opgeleverd, zo stond het al jaren, lijkt me niet meer dan normaal?

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-15 18:51

Ik zeg niet dat je iets verkeerds hebt gedaan, wijs er slechts op dat het een bepaalde indruk kan geven.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-15 18:53

En dat het zo stond wil niet zeggen dat zij het zo moesten laten...

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-15 18:54

luffwinny schreef:
We hebben poging gedaan tot praten maar er valt niet met hun te praten. Ze zeiden dat het hun weiland is en daar was alles mee gezegd, er valt met hun niet te praten helaas.

Als er niet met ze te praten is, dan zet jij je omheining op de kadastrale grens en kun je evt een schrikdraadoplossing treffen als je niet wil dat de paarden neuzen.

oneunique

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-15 11:57

Lastige kwestie, misschien kun je vriendelijk aan de buren proberen uit te leggen waarom je dat liever niet wilt. Wellicht hebben ze daar zelf nog niet over nagedacht? Goede communicatie kan echt een hoop problemen voorkomen / oplossen.

Ik weet helaas niet of er voor de wet verschil is tussen de regels voor weilanden en andere soorten erf grenzen en afscheidingen.

Het is namelijk wel zo dat er verschil is in wat je wel en niet mag als de afscheiding letterlijk *op* de kadastrale grens wordt gezet in plaats van hun eigen grond. Als het hek van je buren *langs* de erf grens staat kun je er bij mijn weten niets van zeggen.

Mocht je er niet uitkomen maar vind je het heel belangrijk, zou je kunnen overwegen informatie op te vragen bij een jurist. Bij voorbeeld via de jurofoon. https://www.jurofoon.nl/

Manny

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-15 12:12

Ik weet niet of het gemeente afhankelijk is maar ik weet dat hier de heg ook 50cm van de erfgrens af zelfde geld voor hekwerk. Alleen als beide partijen instemmen kan er een erfsfscheiding geplaatst worden op de grens. Ik zou toch maandag even navraag doen bij de gemeente als ik jou was en daarna nogmaals het gesprek aangaan.

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-15 12:30

Heg/boom is wat anders dan een hek. Bomen en hegge groeien ook de breedte in daarvoor is de 50 cm.

Van hek nog nooit gehoord dat die niet op de erfgrens geplaatst mag worden. Naja buitenkant pal tegen de erfgrens aan.

Dus of netjes in overleg of zelf je omheining nog wat verplaatsen. wil je het zeker weten moet je even gaan zoeken in de APV van je gemeente. Die staat vaak op internet

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-15 12:39

Op de grens mag alleen met toestemming.
Tegen de grens mag zo
Dit voor hekwerken en schuttingen.

Heggen moeten 50 cm van de grens staan.

Dus ik denk dat ts hier niets tegen kan doen.
Wil je snuffelen tegen gaan zul je er zelf een draadje voor moeten spannen.

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-15 12:40

bruintje123 schreef:
Op de grens mag alleen met toestemming.
Tegen de grens mag zo
Dit voor hekwerken en schuttingen.

Heggen moeten 50 cm van de grens staan.

Dus ik denk dat ts hier niets tegen kan doen.
Wil je snuffelen tegen gaan zul je er zelf een draadje voor moeten spannen.

:j Klopt

Als je echt niet wilt dat ze snuffelen, zal je óf moeten gaan overleggen óf jouw draad zelf verder naar binnen verplaatsen.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-15 13:43

Die 50 cm van de erfscheiding is het zwengelrecht. En die gaat alleen maar op als het om landbouwgrond gaat. De boeren moeten nl kunnen draaien over dat stukje en daarom mag er op zulke percelen niet op de erfscheiding een omheining hoger dan (zo uit mijn hoofd) 50 cm geplaatst worden. Voor elke andere stukken grond geld het zwengelrecht niet. En dus als jullie of de buren geen landbouw op het perceel hebt liggen staan zij in hun recht de omheining op de erfscheiding te plaatsen. En zal je idd als je niet wilt dat er contact tussen de paarden komt op je eigen grond een extra lijn moeten plaatsen.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-15 13:49

HorseTopShop schreef:
Als je echt niet wilt dat ze snuffelen, zal je óf moeten gaan overleggen óf jouw draad zelf verder naar binnen verplaatsen.

Hogere afrastering plaatsen (te hoog om hoofd overheen te willen steken) helpt al een stuk en kost je geen gras. Samen met een flinke klap stroom op je draden steken ze ook geen neusjes tussen de draden door.

ariatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-15 13:51

Een overhangende tak van de boom van buren op jouw grond mag je afknippen.

Een overhangend paard?.....grinnn. Ik zou toch eens bij de gemeente navragen. Want het lijkt me niet kunnen dat paarden van de buren door een omheining heen mogen kunnen komen. Zou best eens heel goed kunnen dat ze op een bepaalde afstand van de grens moeten blijven.... Voor dieren kunnen andere regels gelden dan voor een hekwerk.

Dus om kort te gaan, het hek mag er dan wel staan, maar de dieren ook?
Succes ik volg het nog even...

Wellicht belangrijk een recente uitspraak van de RvS:

1) Op 13 februari 2013 heeft RvS de uitspraak gedaan dat een hekwerk om dieren weg te houden niet aangemerkt kan worden als een erfafscheiding:

LJN: BZ1276, Raad van State , 201205250/1/A1
Het hekwerk is geen erf- of perceelafscheiding als bedoeld in artikel 2, aanhef en onder 12, van Bijlage II van het Besluit omgevingsrecht (hierna: het Bor), reeds omdat het gelet op de situering en het doel daarvan, niet dient als afscheiding van het erf of perceel.

2) Ook de afscheiding bij een paardenbak heeft niet de functie om een erf af te scheiden en is daarom ook geen erfafscheiding
Laatst bijgewerkt door ariatje op 07-11-15 14:00, in het totaal 1 keer bewerkt

ariatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-15 13:54

tamary schreef:
HorseTopShop schreef:

Hogere afrastering plaatsen (te hoog om hoofd overheen te willen steken) helpt al een stuk en kost je geen gras. Samen met een flinke klap stroom op je draden steken ze ook geen neusjes tussen de draden door.

Hoeveel stroom we er hier op opzetten, de hengsten hier weten met veel vlieg en stuntwerk toch hun kop tussen de draden door te wurmen....als ze de zinnen erop gezet hebben werkt alleen een vette muur.