Slijtage laarzen

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Wyb_ster

Slijtage laarzen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-15 21:34

Hallo allemaal,

Omstreeks vorig jaar wilde ik eigenlijk (met de komst van een eigen pony) overstappen naar leren laarzen maar omdat ik nog door groei hadden we toch besloten nog een jaartje of wat rubberen (en goedkopere) te doen en als ik uit gegroeid ben over te stappen. Maar nu na een jaar zijn mijn rubberen laarzen aan de binnenzijde versleten van het rijden :') Ik rij 2 paarden per dag. Bij grondwerk en stalwerk heb ik altijd mijn gympen aan dus ik probeer ze al zo min mogelijk te dragen, maar ik vroeg me af of jullie bokkers met leren laarzen ook dit probleem hebben of dat deze beter beschermd zijn tegen dit soort kwaaltjes :P

Alvast bedankt!

7249787

Re: Slijtage laarzen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 20:47

Ik rijd lang niet zoveel als jij, drie keer in de week dus ik weet niet in hoeverre het te vergelijken is, maar ik heb nu bijna een jaar lang leren laarzen, en ik het is totaal niet afgesleten. Maar misschien dat ze dus wel zouden slijten als ik ze net zoveel gebruikte als jij...

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 20:52

Rubberen laarzen slijten over het algemeen minder dan leren. :7

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 08:30

Ik gebruik leren laarzen, ondertussen 3 maanden, rij een 4 à 5 x per week. Mijn laarzen zien er nog top uit. Wat ik doe is ze gewoon elke avond na het rijden uit mijn tas halen, ze verzorgen met leermelk zodat het zweet er af is (paardenzweet zijn neffast voor je laarzen) en 1x in de maand poets ik ze helemaal op met leervet :)

ilseilse2305

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 16:32

Ik heb een aantal jaar paardgereden, en eigenlijk nooit nieuwe laarzen moeten aanschaffen door slijtage, wel door groei. Het waren rubberen laarzen :)

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 16:49

Het ligt er ook aan welk merk/kwaliteit leren laarzen je neemt. Bijvoorbeeld kalfsleer (dat lekker zacht is) slijt sneller dan rundleer.

Ik heb zelf een paar oudewetse "kachelpijpen" van Petrie staan die ik al zeker 7 jaar heb. Ik rij er bijna elke dag mee (1 a 2 paarden per dag) en ze hebben misschien wat licht kleurverschil aan de binnenkant van de slijtage, maar verder is er niets aan af te zien. Niet stuk te krijgen die dingen. Voor m'n wedstrijden heb ik DeNiro's van kalfsleer. Erg fijn materiaal, zitten sneller prettiger dan de Petries (die moest ik destijds echt inrijden, dat is wel even doorbijten), maar zullen waarschijnlijk wat sneller slijten.

Qua pasvorm is leer en rubber niet te vergelijken. Leer zit zoveel fijner, maar ja, daar betaal je ook voor. Zeker als je vaak rijdt, zou ik lekker voor leer gaan. Met een goede kwaliteit laarzen haal je je geld er zeker uit. :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 14:26

Nee, mijn leren laarzen werden hoog uit vies aan de binnenkant :+ Nu had ik ook wel het geluk om laarzen van zeer hoge kwaliteit van mijn zus over te nemen, waren zo'n 70 euro. Maar als jij zoveel met paarden bezig bent lijkt het me wel een goede investering.

KPet

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 14:38

Toen ik 14 was kreeg ik mijn eerste paar leren rijlaarzen. Reden: ik versleet elke 3/4 maanden een paar goede rubberen laarzen (aigle of swing in die tijd). Een dure aangelegenheid die leren laarzen, maar ze hebben hun geld meer dan opgebracht. Ben nu bijna 27 en mijn eerste laarzen doen het nog steeds! Ik heb wegens studie een paar jaar iets minder intensief gereden, maar ze zijn zeg maar 8 jaar iedere dag gebruikt. Wel goed verzorgd altijd, alleen met rijden aan en 1x nieuw hakje. Inmiddels staat er nog een paar polo's maar de eerste zijn nog steeds favoriet.

Kleine aanvulling: mijn eerste laarzen zijn van kalfsleer. De polo's zijn rund en dus veel stugger.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 17:38

Wel jammer eigenlijk dat ik nu ben gestopt met rijden en ze nu in de kast staan... Ze zijn nu onderhand ook te klein.