doodsangst van tractors

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

deborah_D

doodsangst van tractors

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-15 17:17

Sinds juli verzorg ik een boerenpaardje (ardenner) en het is echt het liefste paard wat ik ooit gezien heb. Hij is nergens bang voor behalve voor tractors .... Dat is wel een groot probleem als ik op straat aan het wandelen ben van de weide naar de piste of omgekeerd. Stilstaand vind hij ze al eng maar dan durft hij er nog langs wandelen, maar als ze langs hem door moeten rijden panikeert hij volledig en zet hij het op een lopen. Zelf weet ik niet wat de reden is waarom hij er zo bang van is.

Het feit dat hij een boerenpaard is maakt het soms erger, op zo'n moment weet hij hoe sterk hij is en kan ik niets meer doen ...

Heeft er iemand tips hoe ik hem kan leren er geen schrik meer van te hebben?

Kahawa

Re: doodsangst van tractors

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 17:19

Laat hem wennen aan stilstaande draaiende tractoren op het eigen erf. Of heeft de boer waar hij staat die niet?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 17:20

Tractor in de bak zetten en dan gewoon er omheen trainen.

CharIsabella

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 17:27

ochh ik rij op een fries die er nogal eens voor wilt lopen ik rij voornamelijk buiten en kijk wat hij het prettigste vind
op dit moment mag hij naar de eerste tractor die langs komt kijken :)
de 2de tractor die langs komt moet hij gewoon door gaan in stap en wanneer dit goed gaat mag hij bij de 3de tractor blijven draven zo niet dan stappen

ik heb echter wel vaak gewoon stilgestaan voor die tractor niet afstappen maar gewoon stilstaan en kijken maar uiteraard op gepaste afstand

deborah_D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-15 17:27

Hij staat gewoon bij een vrouw op weide, ik kan wel eens aan een boer in de buurt vragen of hij me wil helpen. Ik ben vooral bang dat het ooit eens gaat mislopen ...

Ik ban nog nooit afgestapt en laat hem ook altijd eens kijken, afstappen durf ik namelijk niet want als hij dan gaat lopen kan ik er achteraan gaan. Wat doe je als er een tractor aal volle snelheid afkomt en niet in snelheid verminderd?
Laatst bijgewerkt door pien_2010 op 02-11-15 17:44, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: 2 berichten kort na elkaar geplaatst samengevoegd.

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 17:31

Hopelijk kom ik hiermee niet goeroe over, maar kent je paard het flexen/one rein stop?
Ik heb deze er bij mijn jonkie inzitten en dit werkte super bij onze eerste buitenrit :)

deborah_D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-15 17:34

nee kent hij niet, ik krijg hem wel altijd gestopt met mijn zit. Het is niet zo zeer het stoppen dat het probleem is maar ervoor zorgen dat hij er nog niet eens aan denkt om te gaan lopen.

CharIsabella

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 17:34

deborah_D schreef:
Ik ban nog nooit afgestapt en laat hem ook altijd eens kijken, afstappen durf ik namelijk niet want als hij dan gaat lopen kan ik er achteraan gaan. Wat doe je als er een tractor aal volle snelheid afkomt en niet in snelheid verminderd?

vast houden en tegen paard blijven praten t helpt om ze te laten draaien om hun achterhand heen door dat je de benen laat kruisen kennen ze niet rennen :') kijk wel uit soms heb je slimme paarden die er gewoon doorheen gaan

deborah_D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-15 17:42

CharlotteJay schreef:
deborah_D schreef:

vast houden en tegen paard blijven praten t helpt om ze te laten draaien om hun achterhand heen door dat je de benen laat kruisen kennen ze niet rennen :') kijk wel uit soms heb je slimme paarden die er gewoon doorheen gaan

dat ga ik eens uitproberen :)

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 13:15

Ga naar een boer toe en vraag of hij wil helpen je paard te trainen, desnoods geef je hem een kratje bier voor het helpen. Zet een trekker op het erf en ga er aan de hand naartoe aan een lang touw, laat je paard voorzichtig stapje voor stapje dichtbij komen, geef hem de kans om te snuffelen en laat hem zn benen bewegen als hij dat wil. Gaat dat goed dan trekker aanzetten en zelfde spelletje weer herhalen tot het goed gaat.
Dan achter de zachtjes rijdende trekker aan wandelen tot hij het niet meer eng vindt.

Als je onderweg een trekker tegenkomt zorg dan dat je op een inrit kunt gaan staan en laat je paard gewoon kijken, als hij dan wegspringt sta je veiliger dan dat je de trekker over de weg laat passeren.
Rijden ze te hard naar je zin dan zet je je paard gewoon midden op de weg of je rijdt midden over de weg naar de eerstvolgende gelegenheid om aan de kant te gaan.

Suzzy_3

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 13:20

Succes. Mijn paardje heeft al 12 jaar schrik van tractors, camions, ... Er naast door als ze stil staan is met uitgezwenkte kont. Als ze voorbij rijden en ze staat stil is het heel gespannen trappelen etc.
Heeft 2 maanden op een wei gestaan waar alleen maar vrachtwagens langs reden. Ook hier thuis ziet ze continu tractor etc voorbij komen. Zal nooit meer helemaal goed gaan...

deborah_D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-15 19:15

vandaag ben ik op een smal wegje een tractor tegen gekomen, die man was heel vriendelijk en heeft zijn tractor uitgezet en ben ernaartoe gewandeld en heb hem laten ruiken eraan. Alles ging goed tot hij er bijna helemaal langsdoor was en toen begon hij een paar stappen te draven. Hij panikeerde deze keer wel minder.

_maaike_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 19:27

deborah_D schreef:
Hij staat gewoon bij een vrouw op weide, ik kan wel eens aan een boer in de buurt vragen of hij me wil helpen. Ik ben vooral bang dat het ooit eens gaat mislopen ...

Kleine tip, ik sta met mijn paarden op een melkveehouderij en passeer buiten regelmatig trekkers. 1 paard rij ik onder het zadel, de andere voor de wagen.
Er zijn helaas loonwerkers die nogal scheuren met de trekker.
Onder het zadel goed om je heen kijken. Vooruit denken.
Even ergens het erf op draaien met z'n hoofd naar de passerende trekker. Zoek altijd ruimte op.

Met de wagen ga ik verder naar het midden van de weg rijden. Dwing af om snelheid te minderen. Dan netjes passeren.
Niet in de kant kruipen zodat ze op volle snelheid langs kunnen vliegen.

Maar doorgaans helpt vriendelijk gebaren en even zwaaien voldoende.

R_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 19:17

Mijn paard had ook altijd zo'n angst voor tractors.
Ken je niet toevallig iemand met een paard die er niet bang voor is? Dat je samen met een braaf paard wat kan oefenen.
Dit heeft bij mijn paard goed geholpen om z'n tractor angst wat te overwinnen en hem wat zelfverzekerder te maken.
Het is nog altijd niet helemaal over maar al wel een heel stuk minder geworden daardoor.

deborah_D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-15 21:14

R_M schreef:
Mijn paard had ook altijd zo'n angst voor tractors.
Ken je niet toevallig iemand met een paard die er niet bang voor is? Dat je samen met een braaf paard wat kan oefenen.
Dit heeft bij mijn paard goed geholpen om z'n tractor angst wat te overwinnen en hem wat zelfverzekerder te maken.
Het is nog altijd niet helemaal over maar al wel een heel stuk minder geworden daardoor.

De 3 paarden waarmee hij op weide staat zijn er niet bang van, ook wanneer zij erbij zijn wil hij gaan lopen. Het gaat nu wel al ietsje beter, hij spant zich nog helemaal op maar versnelt al niet meer als ik erlangsdoor wil gaan.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 21:19

Ik probeer het er al 8 jaar uit te krijgen zonder resultaat
Als ze met de bobcat binnen komen staat alles door te eten en de mijne staat in de hoek

jolmer20

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 21:23

Mando schreef:
Ik probeer het er al 8 jaar uit te krijgen zonder resultaat
Als ze met de bobcat binnen komen staat alles door te eten en de mijne staat in de hoek

Hier hetzelfde, heb mjn pony nu bijna 9 jaar van de angst af te helpen, maar ook hier zonder resultaat..

Pony staat op een manege, dus trekkers en shovels genoeg, maar ze blijft bang.
Ook voor vrachtwagens overigens. Als ze uit en stil staan geen probleem, maar zodra ze draaien...