spinachtige beestjes die in het bos op je paard laten vallen

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

AH59

spinachtige beestjes die in het bos op je paard laten vallen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-15 11:41

Hallo,
Wie weet wat dit voor beestjes zijn in het najaar als ik in het bos rijdt op de Veluwe laten een klein zwart spinachtige beestje zich vallen op mijn pony.
Ze veroorzaken bulten in de huid ze graven zich een soort in de huid.
Daarna wordt het een soort dikke bultje met wat wondvocht.
Het zijn geen teken !!
Maar wat het wel zijn wie weet dit en wat kun je er tegen doen ??? :(:) [SV] Seizoensvragen

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 11:59

Herteluis is dat. Ondingen. Roodzwart zijn ze. Voorheen kwam ik ze nooit tegen en nu al 3 jaar achter elkaar. Altijd periode oktober inderdaad.
Ik sla ze meteen weg als ik ze zie landen. Helaas mis ik er wel eens 1, mijn paard komt ze dan aanwijzen. Dan trek ik ze met mijn nagel tussen de vacht uit. Als ze niet te snel zijn en wegschieten naar een ander plekje...

https://nl.wikipedia.org/wiki/Hertenluisvlieg
Ze gooien hun vleugels uit zodra ze in de vacht kruipen.

Bij merries willen ze nog wel eens omgeving uier aan zitten, dan flippen ze echt..

AH59

Re: spinachtige beestjes die in het bos op je paard laten vallen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-15 12:15

Hallo Djilna

Ik heb ze tijdens het rijden ook geprobeerd zo snel mogelijk weg te halen maar nu een dag of 4 later zit de pony toch onder met bulten .Kan ik er nu nog iets aan doen wat jij weet of moet dit langzaam wegtrekken ??

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 12:21

Je kunt er niet veel aan doen is mijn ervaring. Behalve dus zo snel mogelijk weghalen.

Als hij erg jeuk heeft zou je de plekken lokaal evt met wat teatree of betadineshampoo kunnen wassen om het wat te ontsmetten om ontsteking te voorkomen en de ergste jeuk te stillen.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 08:33

Hier hebben we zeer veel herteluis vliegen. Paarden vinden ze lastig want ze gaan op de broeierige warme plekjes zitten (uier, piemelorus, onder de staart, rondom anus liezen). Ze graven zich niet in de huid. Je kunt ze alleen doodmaken door ze echt kapot te knijpen met je nagels. Inmiddels zijn wij expert hierin geworden en de paarden laten het over zich heen gaan en reageren er niet meer op.
Dus TS ik denk toch vanwege het ingraven een soort teek. Ik zou het anders echt niet weten.

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 09:08

Oh die ken ik als eland vliegen uit Zweden, wist niet dat ze in Nederland ook voor kwamen. Vreselijk vieze beesten zijn t.

Gaan graag in een dikke vacht zitten en als ze eitjes leggen zit je paard onder de luizen die je haast niet meer weg krijgt. In Zweden doen ze t paard helemaal onder smeren met groene zeep en daarna keer of tien wassen met teer shampoo. Dan hoef je t paard tenminste niet te scheren.

Soms gaan ze ook in je eigen haar zitten trouwens.

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 09:22

Nee, ze graven zich niet in de huid, wel in de vacht. Met hun sterke klauwtjes haken ze wel in de huid. En ze bewegen erg snel door de vacht als je ze wil pakken is mijn ervaring :+

Quir, ik had er vd week inderdaad 1 in mijn nek. Die beestjes zijn akelig!

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 12:54

Djilna schreef:
Die beestjes zijn akelig!
. Dat vind ik dus wel mee vallen. Wij halen ze elke dag in de zomer van de paarden af. Ik ben expert geworden en erg snel. Knijp ze gelijk dood en soms heb ik er wel tussen de 10 - 20. Paarden staan dan stokstijf stil ook al gaan die beestjes snel rennen en dat kriebelt dus heel erg, want ze weten dat ik ze allemaal te grazen neem :D . Eitjes of zo leggen, hebben wij nog nooit meegemaakt. Wij hebben ook nog nooit gewassen met teer shampoo, is echt met een mug op een olifant schieten imo }>
Anti vliegenspray op die plekken helpt overigens erg goed.

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 13:20

Hier zijn de paarden er minder bekend mee. Mijne is nog relatief rustig, maar heb er ook 2 volledig zien flippen..

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 13:22

werkelijk nog nooit van gehoord of gezien

AH59

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-15 10:08

Bedankt voor jullie reactie `s heb de bultjes in de vacht met een furminator eruit gekamd en de plekjes ingesmeerd met vette levertraanzalf. De bultjes waren een soort korstjes van wondvocht maar het raakt niet ontstoken. Ze reageert wel goed op die levertranzalf plekjes zien er mooi en rustig uit en ik hoop dat ze snel wegtrekken.