Buitenrijden in de randstad: Spaarnwoude of Kennemer Duinen?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

lampjerulez

Buitenrijden in de randstad: Spaarnwoude of Kennemer Duinen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-15 10:49

Beste allemaal,

momenteel sta ik met mijn paardje in santpoort.
Omdat mijn paard en ik super veel van buitenrijden houden ben ik betere opties aan het bekijken.
Daarnaast gaan mijn vriend en ik volgend jaar ook verhuizen richting heemstede dus een mooi moment om ook voor mijn paard verder te kijken.

Nu hoorde ik in de paardenwinkel dat Spaarnwoude veel beter en groter is om buiten te rijden dan de duinen. Als ik op google maps kijk lijkt mij dat ik spaarnwoude na 3 tochten wel gezien heb.
Echter is het zo dat ik nu bij Duin en Kruidberg het duin in ga en alle paden daar in 2 uur ook ben rond gereden. Wellicht dat ik ergens de weg over moet steken om verder weg te kunnen?

Wie kan mij helpen aan de beste buitenrij mogelijkheden?
Dit is voor mij cruciaal omdat ik endurance wil gaan rijden.
Als ik dan toch een nieuwe stal zoek is het fijn om te weten of ik richting Spaarnwoude moet of toch naar het duin.
Ik hoor graag jullie ervaringen en suggesties!

Yolanda77

Re: Buitenrijden in de randstad: Spaarnwoude of Kennemer Duinen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 15:34

Spaarnwoude is misschien niet heel erg veel groter in oppervlakte maar heeft dan wel meer ruiterpaden en daarmee meer mogelijkheden om te variëren. Echter viel mij op toen ik er was, (vorig jaar denk ik?) dat het er erg nat was op een flink aantal delen, andere delen waren dan wel weer fijn te rijden. En ergens halverwege was er 1 stuk van misschien 500m waar een hele vrachtwagen zand op gekiept was...??? Goed bedoeld misschien, maar ook niet heel fijn om te rijden.
Wel weet ik dat in het gedeelte "Houtrak" (bij Halfweg) de ruiterpaden en bruggen flink zijn opgeknapt, misschien in het andere deel ook?

Lien2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 23:44

Kennemerduinen heeft veel meer mogelijkheden. Als je het ruiterpad richting zeeweg neemt kan je bij de zeeweg oversteken. Wel goed opletten, is een drukke weg. :) Dan kan je ook nog het hele zuidelijke deel rijden. In de winter kan je via het strand. Het beste kan je een goede routekaart kopen van het gebied. Genoeg mogelijkheden voor een goede endurance training. :j

Daarnaast zijn de duinen eigenlijk altijd goed te rijden door de zandondergrond. Spaarnwoude is klei.

Yvette01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 18:02

Hallo Lampjerulez,

Hopelijk kun je hiermee al wat beter uit de hoeven?
http://www.ruiterenenmennen.nl/stap4.ph ... =726#stap4

We zijn momenteel bezig om in zowel Noord-als Zuid-Holland de routeplanner nog verder aan te vullen en waar mogelijk, veilige verbindingen tussen bestaande ruiter-en menroutes routes aan te brengen.

De komende tijd zullen er daardoor zeker nog routes bijkomen. Hou de routeplanner dus geregeld in de gaten.

Veel plezier in je nieuwe woon- en uitrijomgeving.

fohadie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 11:05

Dan ben ik benieuwd hoe snel je rijd, ik was va Duin en kruidberg met een lange rit zo 4uur zoet. Je kan ook via Koevlak naar Middenduin, zeeweg oversteken (als dat pad open is, alleen tijdens campingseizoen.) En via de kennermerduinen weer terug.

Of via Koevlak, naar het vischerspad, westerduin en de waterleidingsduinen in. Dat vond ik altijd een te groot/lang stuk, maar voor jou wellicht ideaal.

Spaarnwoude heb ik nooit gereden. Vond de weg erheen veel te druk, tenzij je met een trailer gaat.

BrittS

Re: Buitenrijden in de randstad: Spaarnwoude of Kennemer Duinen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 14:19

Ik sta met mijn paard op 10 minuten stappen van de pont naar Spaarnwoude en ben daar dus vaak te vinden. Je kunt best variëren in je routes, maar na een paar keer heb je alle plekjes wel gezien. De ruiterpaden zijn 's winters niet super, ze proberen er wel wat aan te doen, maar sommige paden durf ik mijn paard in de winter niet in te sturen ivm wegzakken :=. Desondanks vind ik het een mooie plek om te rijden, veel verschillende paden en je kunt er uren rijden. Ik ben vaak minimaal 4 uur weg.

De Kennemer duinen is mij wat betreft rijden niet bekend.