Mijn merrie van 17 gaat altijd op een vreemde manier liggen om bijvoorbeeld te rollen. De meeste paarden 'knielen', dus laten zich op hun knieen vallen om vervolgens op hun zij te gaan liggen. Mijn paard strekt haar voorbenen als een soort kat die zich uitrekt, vervolgens verplaatst ze haar gewicht naar haar achterbenen en rolt ze op haar zij. Dit gaat redelijk soepel, maar wel met een hoop gekreun. Tijdens het rollen rolt ze keurig over haar rug van links naar rechts, maar soms gaat ze nadat ze links heeft gehad nog wel eens op haar billen zitten, en loopt ze met haar voorbenen een rondje om haar as om vervolgens de rechterkant te rollen. Dit doet ze soms ook nadat ze al een paar keer over gerold is van kant naar kant. Opstaan is zo gepiept. Ze doet dit al zo lang ik haar heb (al 6 jaar). Ze heeft verder geen fysieke klachten.
Heeft iemand een paard die dit ook zou doet of een verklaring waarom ze dit zo doet?
ellepel
Geplaatst: 01-11-15 20:25
Zou je een filmpje kunnen maken? Dat geeft meer duidelijkheid. Vaak heeft het toch te maken met stijfheid van gewrichten, kan eventueel artrose zijn. Dan zou je het paard moeten laten nakijken
nachtmar
Geplaatst door de TopicStarter: 01-11-15 22:29
Ze heeft inderdaad wat artrose op het kogelgewricht. Maar ook weer niet heel erg..
spatter
Geplaatst: 01-11-15 22:35
Lenig paard!
Ik heb er eentje gehad die iedere morgen de stal uitliep van 4 x 4 en zich vervolgens op dezelfde manier uitrekte. Voorbenen gestrekt naar voren, helemaal hangen op zijn kont maar ging daarna wel weer naar voren. Om te rollen ging hij wel op zijn knieen.
Zolang ze soepel overeind komt zou ik me er in ieder geval niet druk om maken.