Ik herken mijn paard niet meer, wat is hier aan de hand?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Heleennn

Ik herken mijn paard niet meer, wat is hier aan de hand?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-15 13:17

hoi,

mijn paard is ongelooflijk veel veranderd de laatste weken/maanden. Vroeger was ze gewoon 'normaal' zeg maar, ze sloeg niet, was onder controle te houden, gedroeg zich vrijwel altijd netjes,... Maar sinds een tijdje is ze onherkenbaar voor zowel mij als mijn moeder (die regelmatig even mee naar stal gaat). Ze is altijd al wel wat dominant geweest maar dit leek binnen de perken te blijven. Nu kan ze erg dominant en bazig doen, ze dreigt met de achterbenen bij het uitkammen van haar staart, ze bokt veel en steigert flink op de koop toe.

Toen ik drie weken geleden witte haren op haar rug zag verschijnen aan beide kanten naast de schoft dacht ik: Yes, eindelijk het probleem gevonden. Zadelmaker laten komen en het zadel bleek te smal. Netjes weer laten aanpassen en klaar is kees dacht ik. Niet dus... Een week later de TA gebeld, ze geeuwde steeds met het aandoen van het hoofdstel dus ook tandproblemen wou ik uitsluiten. Het TA bezoek was een heus drama: DA is haar moeten komen platspuiten om veilig en grondig de tanden in orde te brengen. Hier schrok ik echter niet van, bezoek van de TA en DA is altijd al gepaard gegaan met veel wild gedrag. Tanden waren toen dus ook in orde na het wegvijlen van de haken.

Maar toch... Het steigeren blijft, het bokken blijft, het zure karakter is ook nog niet verdwenen en bij het opzadelen doet ze ook erg boos. Ze stampt tijdens buitenritten naar andere paarden en dit deed ze vroeger nooit. Ze is ook enorm bijgekomen tegenover de zomer. Ze staat overdag buiten op de wei met twee andere paarden en af en toe komen ze wel naar binnen met een hap haar uit hun billen of een kras her en der. Maar is dit niet bij alle kuddes? Het is niet zo dat ze echt vechten met elkaar...

Ik maak me best zorgen over mijn merrie. Het lijkt of ze een tegenovergestelde evolutie maakt, ze is nu zeven maar ik moet eerlijk toegeven dat ze braver was toen ze vier was. Mijn vraag is dus simpel: wat kan hier in godsnaam aan de hand zijn? Is dit medisch of heb ik gewoon een paard met een slecht karakter? Ik heb slechts één keer een echt vals paard gezien in mijn paardencarrière dus ik geloof gewoon niet dat dit de conclusie kan zijn bij mijn paard. Wie kan mij raad geven?

freeride

Re: Ik herken mijn paard niet meer, wat is hier aan de hand?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 13:19

Staat ze op stal?hoe leeft ze verder,alleen,met andere paarden? Wat voer je haar en hoe vaak per dag?

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 13:21

Je zegt dat haar zadel te klein was en nu weer op maat. Maar is haar rug daarna ook nagekeken. Kan nl. heel goed dat ze daardoor last heeft gekregen van haar rug. En daardoor dit gedrag laat zien.

billionache

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 13:22

Is de osteopaat al langs geweest? Dit was mijn eerste gedachte namelijk. Je geeft aan dat je de zadelmaker hebt laten komen, maar wie weet heeft haar rug toch schade geleden onder het te smalle zadel :-)

champion3

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 13:23

Wat en hoeveel train je met haar? hoeveel en wat voor voer krijgt ze, soms kunnen de kleinste details de grootste problemen oplossen.

xAnnouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 13:23

Wat vervelend voor je!
Misschien heeft ze inderdaad toch nog last van haar spieren/rug nadat je het zadel hebt laten nakijken.
Is er iets veranderd in hoe ze gehouden wordt? (minder weidegang of kwa voer?)
Succes !!

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-15 13:24

freeride schreef:
Staat ze op stal?hoe leeft ze verder,alleen,met andere paarden? Wat voer je haar en hoe vaak per dag?

dit staat allemaal in de OP, ze krijgt al drie jaar exact hetzelfde voer. Gewoon ondrehoudsbrok zonder extra krachtvoer.

xAnnouk schreef:
Wat vervelend voor je!
Misschien heeft ze inderdaad toch nog last van haar spieren/rug nadat je het zadel hebt laten nakijken.
Is er iets veranderd in hoe ze gehouden wordt? (minder weidegang of kwa voer?)
Succes !!

Er is niets veranderd, ze gaat nog steeds elke dag naar buiten met andere paarden, nog steeds hetzelfde voer,...
Laatst bijgewerkt door pien_2010 op 01-11-15 19:05, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: 2 aparte berichten kort na elkaar geplaatst samengevoegd tot een.

CoRiNa1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 13:26

Ik heb een beetje een vergelijkbaar geval gehad door een niet passend zadel maar ik heb mijn paard ook in behandeling vaneen fysio/ osteo gehad om haar rug weer los te krijgen. En dat wasbij mij dus het probleem en nu van een zuurpruim is ze weer helemaal vrolijk enz.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 13:26

Ik zou haar eens na laten kijken door een DA met mobiele rontgenapparaat, maar die ook manuele therapie toepast indien nodig.. ;)

Haar gedrag is imo te wijten aan pijn.. ergens in dr lijf..
Gezien je verhaal gok ik toch ergens in de rug.. en een maagprobleem kan daar secundair aan zijn.. ;)

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-15 13:27

champion3 schreef:
Wat en hoeveel train je met haar? hoeveel en wat voor voer krijgt ze, soms kunnen de kleinste details de grootste problemen oplossen.

Ik rijd haar nu meestal drie keer per week een uurtje en ga soms eens op buitenrit met anderen. Ik heb nu woensdag en vrijdag een les ingepland om te kijken waar ze tijdens het rijden spanningen van zou kunnen krijgen.

jorretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 13:28

ik denk dat het een combinatie is van 2 dingen:
Enerzijds heeft het paard heeft geleerd dat zadelen gepaard gaat met pijn en heeft daarom die boze reactie aangeleerd. (weet je zeker dat het nu geen zeer meer doet? Heb je de rug laten nakijken?) Ook al doet het nu wellicht geen pijn meer, die reactie is nu aangeleerd en dat is er vaak dus niet gelijk weer uit. ze moet nu leren dat het géén pijn meer doet en die reactie niets oplevert.

Anderzijds zeg je dat het paard behoorlijk is bijgekomen, misschien voelt je paard zich nu juist zó goed voelt dat ze de kans grijpt om hoger op in de rang te komen en dit door voert naar jou toe. Ik kan je dan aanraden om flink met haar te oefenen vanaf de grond en hier eventueel les in te nemen.
Laatst bijgewerkt door jorretje op 01-11-15 13:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-15 13:29

Uit de reacties hier te lezen kan ik best een osteo laten langs komen, hier heb ik totaal geen ervaring mee. Hoe weet ik of het een goede is en gaan kwakzalver?

Bij mij op stal kwam ook iemand met het idee van permanente hengstigheid...

BrittS

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 13:29

Ook ik zou eerst een goede osteopaat langs laten komen als dit nog niet gebeurd is, het liefst iemand die daarnaast ook dierenarts is. Dan weet je in ieder geval dat je iemand met kennis erbij hebt.

Saintelette

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 13:35

Misschien last van een maagzweer? Veel gapen, lastig met opzadelen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 13:35

Moet denken aan maag en/of rug problemen. Ik zou haar eens laten nakijken door een goede dierenarts of kliniek.

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-15 13:40

Zou ze bij een maagzweer niet juist gaan afvallen?

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 13:44

Een paard van een vriendin vertoonde een soort hengsten gedrag ineens (ook een merrie dus) Zij bleek grote cystes op de eierstokken te hebben. Die zijn operatief verwijderd en paard was weer zoals vanouds in gedrag.

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 13:46

Heleennn schreef:
Uit de reacties hier te lezen kan ik best een osteo laten langs komen, hier heb ik totaal geen ervaring mee. Hoe weet ik of het een goede is en gaan kwakzalver?

Bij mij op stal kwam ook iemand met het idee van permanente hengstigheid...

Hier zou ik eerder naar laten kijken Kan een cyste zijn of iets dergelijks

agee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 13:50

Ik zou hier denken aan een hormonaal probleem. Merries kunnen enorm van karakter veranderen als haar hormonen in de war zijn.

meiske1577Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 13:51

Kijk eens naar een maagzwer of cyste... Zou dit door de veearts laten onderzoeken

Rienepien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 14:16

Saintelette schreef:
Misschien last van een maagzweer? Veel gapen, lastig met opzadelen..

Daar dacht ik ook direct aan! Ontzettend veel paarden lopen er mee rond.

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 14:19

Ipsilonka schreef:
Een paard van een vriendin vertoonde een soort hengsten gedrag ineens (ook een merrie dus) Zij bleek grote cystes op de eierstokken te hebben. Die zijn operatief verwijderd en paard was weer zoals vanouds in gedrag.

Eerste waar ook ik aan dacht, cystes op de eirerstokken.

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 19:05

Ik heb éxact hetzelfde voorgehad met mijn merrie... Braaf ding die ineens onhandelbaar gevaarlijk werd, veel steigeren ook. Ik heb haar laten onderzoeken door de osteopaat en 2 dierenartsen, volgens hun was het haar karakter. Ik kon dat niet geloven en heb mijn vaste DA gevraagd voor een scan van de eierstokken.
Beestje had een tumor ter grootte van een tennisbal... Die tumor gaf extra hormonen af waardoor ze precies hengst werd.

Zou haar zeker eens laten scannen!

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-15 19:42

Wat een eng idee... Dat ze misschien wel 'ziek' zou kunnen zijn. Mijn moeder wil haar ook graag eens helemaal laten nakijken, maar wat enorm klote is het dat ze zich zo rot gedraagt bij de DA! Anders was een volledig onderzoek waarschijnlijk al lang gebeurd :\

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 19:46

Is haar rug nagekeken? Zadel is oke, maar het kan nog zijn dat de spieren nog niet in orde zijn. Een osteo of fysio zou ik er nog een keer naar laten kijken om dat ook uit te sluiten. Misschien dat er ergens een knelpunt zit, een knoop in de spieren of een blokkade ergens.

Daarnaast, het zadel was te klein. Als dit haar gedrag heeft gestart is het smos lastig een paard weer verrouwen te geven. Het zadel heeft lange tijd pijn gedaan, en associeert ze dat nu met pijn. Terwijl hij allang niet meer pijn doet... Dat kost soms veel tijd daar doorheen te komen, haar het vertrouwen te geven dat het niet meer pijnlijk is om gereden te worden.