Paard raakt oververhit, scheren of niet?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Willemina_L

Paard raakt oververhit, scheren of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-15 15:02

Ik weet dat het nu wel extreem warm is maar mijn paard staat met zijn dikke Tinker vacht nu al te zweten.
Laat staan met rijden, met alleen al stappen wordt hij letterlijk drijfnat. Vorig jaar is hij geschoten in oktober, ik kocht hem in december. Dekens erbij en verder geen probleem. Nu ben ik wel voor zo natuurlijk mogelijk en wilde dit jaar zijn vacht laten zitten.

Maar als we weer zo'n slappe winter krijgen vind ik het wel erg zielig voor hem, kan hij nog geen sprintje trekken of hij raakt letterlijk oververhit.

Ik vraag om raad, tot wanneer kun je nog besluiten toch te scheren? En dan half of helemaal zoals hij was?

Mijn Quarter heeft niet zo'n extreme vacht maar heeft het toch altijd weer warm genoeg. En is goed te rijden zonder te warm te worden.

BigOne

Re: Paard raakt oververhit, scheren of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 15:12

Gewoon een scheerpatroon opzoeken waarbij hij wel zijn warmte kwijt kan maar niet onder de deken hoeft. En conditie opbouwen want een gebrek aan conditie is ook een oorzaak van flink zweten, daarnaast zorgen voor aanvulling van zouten en mineralen bij extreem zweten.

Willemina_L

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-15 15:15

Conditie genoeg, ben ik eens. Als dat niet zo was dan zou ik daar ook zeker aan werken.

Hij staat dag en nacht buiten in Paddock Paradise principe met goede schuilgelegenheid. Wat voor patroon zou het beste zijn? Klinkt erg goed, scheren en toch geen dekens!

yarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 15:19

Ik scheer mijn paard al jaren in de zgn jachtmodel.
Vergeet niet dat een paard heel goed tegen de kou kan en daarom haal ik er niet meer af. Als hij een regenbui of sneeuwbui buiten staat worden de geschoren gedeelten niet nat. En je hoeft geen dekens te gebruiken. Wij vinden het ideaal.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 15:20

Ik moest ook eerst aan de conditie denken, maar als je aangeeft dat hij dat al zeker heeft, gaat het natuurlijk niet op. De paarden van mijn werk beginnen nu ook hun wintervacht te krijgen en zweten op het moment ook wat sneller. Kwestie van even de tijd geven. Meestal is het een week of twee, drie en dan zijn ze de vacht in combinatie met de weersomstandigheden wel gewend. Wij scheren ze in ieder geval niet en doen ze al helemaal geen deken om. Zouden ze echt knettergek van worden.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 15:21

Even op google afbeeldingen scheerpatronen paard, dan zie je meteen dat trekpaard.

Vooral die eerste bij het trekpaard zou denk ik prima voldoen. Langs de hals lopen flinke bloedvaten dus dan koelen ze sneller af, als je je paard hebt uitgestapt voel dan eens tussen de haren, buitenkant kan dan wel zeiknat zijn, als hij op de huid goed droog is dan kan hij rustig naar buiten. Bij normaal weer tenminste.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 15:25

Ik zou gewoon beginnen met de onderzijde van de hals te scheren. Smalle strook, kijken wat het doet. Niet genoeg, strook breder scheren.

Zoals yarrah al aangeeft: je vind vanzelf het model wat past bij je beoogde doel en ik vind ook, net als yarrah, dat je er niet meer af moet halen dan nodig maar wel zoveel als noodzakelijk.

Willemina_L

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-15 15:25

Wat geweldig al die goede tips! Ja dekens is drama, er wordt daarnaast nogal ruig gespeeld tussen de heren onderling :D

Model waarbij de grote vaten goed gekoeld worden lijkt een uitkomst.

Maar wanneer moet ik beslissen? Of kan dit ook nog in december?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 15:27

Willemina_L schreef:
Wat geweldig al die goede tips! Ja dekens is drama, er wordt daarnaast nogal ruig gespeeld tussen de heren onderling :D

Model waarbij de grote vaten goed gekoeld worden lijkt een uitkomst.

Maar wanneer moet ik beslissen? Of kan dit ook nog in december?

ja hoor, maar je kunt ook nu beslissen om een strookje te scheren. Dat kan zomaar het verschil maken :j

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 15:27

Dan gewoon nu doen, als het straks veel kouder is dan is het haar weer iets aangegroeid en heb je prima bescherming. Mocht je het pas doen wanneer het al berekoud is dan is de overgang voor het paard veel groter, desnoods kun je in het voorjaar nog een keer scheren.

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 15:34

Je paard heeft er nu last van, dus pas scheren in december lijkt mij dan niet meer zinvol. De aanmaak van winterhaar is grotendeels klaar. Als je nu scheert, zal er nog een dun laagje haar op groeien.

Ik scheer mijn tinker 3 keer in het najaar, begin september is zijn vacht al zoveel dichter en heeft hij er last van. Afgelopen maandag hoop ik hem voor de laatste keer dit jaar geschoren te hebben en dan weer in maart.
Hij staat nu 24/7 buiten zonder deken, zodra het wat kouder wordt krijgt hij een dunne regendeken op, maar dat is meer voor mijn gemak dan de zijne.

Ik scheer zijn kaak, onderhals, gedeelte schouder, onderbuik, de koker en de binnenkanten van zijn achterbenen/gedeelte onder de staart.
Hij was vanmorgen zeiknat van het ritje, maar het geschoren gedeelte is binnen no time opgedroogd en daar kan hij dan zijn warmte kwijt.

Willemina_L

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-15 15:37

Dan ga ik nu op zoek naar iemand die kan scheren in Zeeuws Vlaanderen en zal het resultaat hopelijk voor einde volgende week kunnen posten.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 16:52