Welke capmaat kan ik het beste kopen?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ruitertje991

Welke capmaat kan ik het beste kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-15 15:30

Hoi! Ik ben nieuw in de paardensport, en ik moet een cap kopen. Ik heb een cap van iemand mogen passen die net wat te klein was (hij past opzich, maar na een tijdje krijg ik hoofdpijn en bij het afdoen zie je zo'n rode streep 8)7 ) en dat ding was verstelbaar van 45-55 en hij stond nu dus op zn grootst, op 55. Dus toen ging ik mijn hoofd opmeten, en ik kwam uit op 56cm (ongeveer, ik weet niet of er een speciale manier is om dat te meten ofzo). Nu zie ik in een online shop een verstelbare cap te koop staan met de maten 52-56 en 57-... welke van de twee is het best om aam te schaffen? Je zou zeggen de kleinste, maar ik weet niet of je er misschien een moet hebben waarvan de maat groter is dan je hoofdomtrek? Wat denken jullie?
Thanks alvast :o

Marije_jiplover

Re: Welke capmaat kan ik het beste kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 15:34

Ik zou je aanraden om een cap, zeker de eerste keer, niet online te kopen.
De pasvorm betreft niet alleen de omtrek van je hoofd, maar ook de vorm van je hoofd, rond of ovaal, hoger of platter.
Caps moet je echt even passen om te voelen welke op jouw hoofd goed zit en welke niet.
Als ik een romde cap op mijn ovale hoofd zet, moet ik er een van 58-60 cm hebben, maar kan ik wel links en rechts van mijn slapen een hand ertussen steken.
Van mijn passende cap heb ik volgens mij maat 56, en die sluit mooi rondom aan.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 15:34

Je kunt het beste een niet-verstelbare cap kopen. De verstelbare zijn leuk, maar met jou leeftijd onnodig. Je hoofd zal zo goed als niet meer groeien. De verstelbare gaan sneller kapot doordat ze kwetsbaarder zijn.

Ga naar de winkel en probeer daar wat lekker zit. Niet iedere capvorm is hetzelfde, en het is ook afhankelijk van de vorm van je hoofd (rond, ovaal) wat lekker zit.

Steeph

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 15:40

Als ik een cap ga kopen hou ik altijd aan dat hij op mijn hoofd moet blijven hangen als ik ondersteboven ga staan, maar dat hij niet onprettig moet zitten.

Precies om die reden dus geen cap online kopen maar gewoon even naar een ruitersportzaak of andere winkel waar ze caps verkopen! :)

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 21:44

Ik pas ze altijd in de ruitersportzaak, en mocht ik een cap gevonden hebben hou ik die in mijn achterhoofd voor als deze in de aanbieding is ergens online, misschien is dat een tip :)
Verder pas ik echt altijd een cap eerst in de winkel.. De maten willen nog wel eens wat verschillen per merk etc..

GrimFandango

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 20:06

Echt even in de winkel passen. Dat is een stuk makkelijker. Ieder merk heeft weer een andere pasvorm. Als ik een cap online zou moeten kopen, dan zou ik er waarschijnlijk voor kiezen om twee maten aan te schaffen, om er vervolgens een terug te sturen.

Bovendien zitten sommige caps gewoon lekkerder dan anderen. Dat is iets dat je in de winkel direct merkt, maar bij een online aankoop maar naar moet gissen.

Persoonlijk kies ik er voor om wat ik in de winkel pas ook in de winkel aan te schaffen.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 20:10

in de winkel passen..

want naast de omtrek maat heb je ook nog de pasvorm..

dus gewoon passen en voelen wat prettig is..
latere caps kun je dan wel online kopen, zeer zeker als je weet welke merken gelijk zijn..

vergelijk het met schoenen kopen..

als maat 39 niet past.. dan koop je toch ook niet blind maat 40, want voor hetzelfde geldt vallen die klein, of smal, of je verzuipt erin.. je tenen worden geplet..

dit heb je ook met caps..
gewoon lekker uitproberen..

Mijati

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 23:10

Inderdaad passen in de winkel en rustig de best zittende ophouden terwijl je naar rijbroeken kijkt of eens ziet wat ze er aan laarzen verkopen.

Anouk674

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 20:45

Ik zou hem gewoon passen in de winkel, het verschilt namelijk enorm per merk.
Verstelbaar vind ik persoonlijk fijner ook al groeit je hoofd niet meer, omdat je hem als het warm is gewoon wat losser kan doen tijdens het uitstappen :)
Voor niet-verstelbare caps is het ook moeilijker om een goed passende te vinden, kom je al snelkoppelingen opvul schuimpjes uit en dat is toch wat minder mooi

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 21:26

Mijati schreef:
Inderdaad passen in de winkel en rustig de best zittende ophouden terwijl je naar rijbroeken kijkt of eens ziet wat ze er aan laarzen verkopen.

dat is een goede idd, door vooroverbuigen en rondstruinen, kun je merken of hij goed past in allerlei houdingen + of ie niet binnen 10 minuten oververhit..

ga ik onthouden voor wanneer ik weer eens een cap nodig zou hebben

Ruitertje991

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-15 17:06

Bedankt voor jullie tips! Ik was ook van plan om later een goede uit de winkel te halen, maar deze is maar tijdelijk tot mijn verjaardag, dus wou ik graag eentje die een beetje goedkoop was :P
Ik heb via marktplaats een cap gezien die daar te koop stond, verstelbaar tot 56, en waarvan de verkoper in dezelfde stad (dorp is het eigenlijk) als ik woont. Dus ik ben vanmiddag even langs geweest om te passen, en hij paste prima, ik moest hem zelfs iets kleiner maken. Dus zo heb ik hem toch gepast en voor een tientje mee mogen nemen :)
En hij ziet er nog zo goed uit dat ie misschien nog wel langer meegaat dan tot mijn verjaardag, dus ik ben helemaal happy :j

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 17:13

Ik zou zeker niet op marktplaats kopen. Zou sowieso nooit een tweedehands cap kopen want je weet niet wat er mee is gebeurt. Als iemand van zijn paard valt dan kan er een breuk binnenin zitten die je niet ziet van de buitenkant. Tweedehands weet je dus niet of dat wellicht het geval is. Dus ik zou voor een nieuwe gaan en die in de winkel passen. Want de capmaat van het ene merk is de capmaat van het andere merk nog niet

NienkeThella

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 17:18

Mijn ervaring is dat niet-verstelbare caps goedkoper zijn (of ik dat was gewoon het geval bij het merk waarvan ik mijn cap heb).
Ik zou na jouw verjaardag wel een nieuwe cap kopen. Als de vorige eigenaar gevallen is met de cap kan het zijn dat er inwendig scheurtjes zijn ontstaan en dan is de cap dus al niet echt goed meer.

Uit jouw vorige post begrijp ik dat het inderdaad de bedoeling was om later een andere aan te schaffen dus dat komt dan helemaal goed :)