rit van10 km na tijd niet onder het zadel

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Tessake

rit van10 km na tijd niet onder het zadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-15 14:08

hallo, heb een beetje een rare vraag, nu ga ik van stal verhuizen maar aangezien ik zelf geen trailer heb ben ik afhankelijk van andere, nu zou ik voor 1 nov weg moeten op oude stal,

nu had ik eens op het ruiterroute netwerk wat hier loop gekeken hoever de stallen van elkaar zijn als ik het netwerk volg is het maar 10 km, heb ik vroeger vaak genoeg gereden en ik ken de route ook zeer goed is meer deels door het bos maar kleine stukjes door straten, dus zou ik haar eigenlijk perfect onder zadel kunnen verhuizen

maar nu is al meer dan een jaar niet meer onder zadel geweest door gezondheids reden van mij, hoewel ik weet dat ze bomproof is en ik wel nog vaak grondwerk met haar heb gedaan en ze dagelijks op de weide staat, dus van een zot paard onder zadel weet ik hoef ik me geen zorgen te maken, en de rit zou ik zelfs grotendeels kunnen stappen af en toe rustig drafje omdat paard niet veel conditie meer heeft onder het zadel, en ja ik rij alleen maar dat is ook geen probleem voor ons heb jaren met haar alleen zowel als in groep het bos in gegaan dus geen risco

maar in mijn hoofd zie ik het wel zitten en klinkt het een goed idee (hoef ik niet tewachten op vervoer en kan ze eindelijk naar haar nieuwe plek waar ze 24/7 buiten kan op een zeer grote weide) maar vroeg ik me toch af zouden jullie het doen of ben ik beetje te goed moedig geworden in mijn gedachten doordat ik zo graag wil verhuizen.

Maar de rit wat ik zou maken heb ik al meermaals gemaakt met haar, ken de omgeving, alles kan op gemak eigen tempo, ze is altijd braaf en verkeersmak (rij al jaren met haar buiten) maar niet dat mensen me voor gek gaan aanzien, ineens onder zadel en hup 10 km maar aan de andere kant vermoed dat de trailer in meer stressy is voor haar (want heeft amper op trailer gestaan in haar leven) en als nadenk met mijn honden ga ik wekelijks langer wandelen dan 10 km

dus wat zouden jullie doen in zo een situatie toch wachten op trailer maar kans dat het niet voor 1nov lukt voor mijn vervoer of toch te paard gaan

vuurneon

Re: rit van10 km na tijd niet onder het zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 14:10

Een gezond paard moet wel 10 kilometer rustig kunnen stappen. T is niet dat paard 0 conditie heeft immers, als ze gewoon buiten komt is er heus wel een basis conditie aanwezig :)

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 14:11

Kan je niet van te voren even klein stukje onder het zadel gaan om te proberen, of in de bak erop? Anders kan je eventueel met haar aan de hand erheen wandelen? Of zadel erop en eerst stukje ernaast en dan kijken hoe ze het doet als je op stapt?

De afstand is echt prima te doen als je het tempo laag houdt

Mungbean

10 km in stap is 2 uur.
Dat lijkt mij voor een gezond volwassen paard no-problemo :)
Desnoods loop je er een stuk naast.
Enige wat ik me dan zou afvragen: past het zadel nog? Anders zit je daarna wellicht met een drukking.

Amaris

10 km is echt peanuts.

Desnoods hou je na 5 km een pauze, of je loopt er af en toe een stukje naast.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 14:12

Zelfs met een slechte conditie is 10 km nog prima te doen, mits je 't niet binnen 3 kwartier probeert te rijden. Gewoon rustig stappen, paar stukken draven, en je bent met anderhalf uur op je nieuwe stal.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 14:12

Of van niks 10km rijden lukt hangt van je paard af, als die genoeg beweging neemt en dus conditie vast houd zal dat best lukken. Anders loop je er (deels) naast, aangezien je aangeeft lange wandelingen gewend te zijn, want dat moet een gezond paard wel kunnen.

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 14:13

Of jij op de fiets en je paard aan de hand mee?

Maar als je rustig aan doet die 10 km zou moeten kunnen maar of jij het volhoudt?

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 14:13

Ik zou het doen 10 km is toch zolang niet? Een uurtje of 1 1/2 uurtje langer doe je er niet over.Ik weet niet hoe je fysiek er aan toe bent maar je kan ook afstappen en de helft te voet doen.

Ik ben nog iets verder verhuist ook te paard alleen liep mijn man er naast met onze jaarling,ik was dankbaar voor zijn conditie :-)

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 14:14

Ik heb ooit 19 km gereden met een paard dat 24/7 op de wei liep maar half jaar niet gereden was. Geen probleem.

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 14:16

je kan er ook naast gaan lopen inplaats van rijden? Houdt je halverwege pauze. Of je kijkt het aan hoe ze het doet onder het zadel en als je het niet meer vertrouwd ga je er naast lopen. 10 km is echt niet zo heel ver en voor je zelf ook een mooie tocht om te wandelen.

Rongyos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 14:17

Prima plan! En inderdaad, als ze elke dag op de wei staat heeft ze toch wel een beetje conditie ;-).
Zo heb ik begin dit jaar een 32-jarig paard die nu met pensioen is, maar wel de hele dag op de wei staat, verhuisd onder het zadel. Was een km of 6, heel rustig gestapt (zijn stap is altijd traag geweest), eigenaresse er wandelend naast (dus dat tempo was het).
Paard had de oortjes erop en vond het reuze leuk om zo te verhuizen.
Ik zou het gewoon doen, zeker als je haar vertrouwt op straat etc.

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 19:19

Denk dat ik dan toch een miep ben :+ Ik vind 10 km oftwel 1,5 uur rijden al een flinke rit voor mijn paard dat gewoon in conditie is :')

Ik zou er dus niet op gaan rijden. Misschien wel aan de hand..

xsensibel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 19:23

Kan makkelijk! 2 uur stappen is echt niet erg hoor. Ik heb zelf vaak genoeg langer reden haha!
Pauze houden tussendoor is ook een optie natuurlijk :)

Buuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 19:32

Voor je paard zie ik geen uitdaging eigenlijk, conditioneel gezien.
Maar jij hebt vanwege jezelf niet met zadel kunnen rijden? Begrijp ik dat goed?
Dan denk ik dat jijzelf de uitdaging gaat zijn, want laten we ervanuitgaan dat je er twee uur over gaat doen. Twee minuten is al lang als je niet goed in je lijf zit. 2uur ...tja..

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 19:35

Denk dat het paard het met links kan, alleen dat jij aan het einde van 10 km stappen wel houten achterste hebt :+ .

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 08:45

Jennyxx schreef:
Denk dat ik dan toch een miep ben :+ Ik vind 10 km oftwel 1,5 uur rijden al een flinke rit voor mijn paard dat gewoon in conditie is :')

Ik zou er dus niet op gaan rijden. Misschien wel aan de hand..

Meen je dat nou?

Waarom? Wat stelt een buitenritje van 1,5 tot 2 uur nou voor?

ELpatcho

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 08:48

Zelfs voor een ongetraind paard stelt 10 km echt niks voor hoor.

luckyboy5

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 09:27

Ervaringen van een ander kunnen geen indicatie zijn voor je eigen paard. Daar zul je echt zelf naar moeten kijken en afwegen.

Mijn paard stond ook altijd buiten en werd wel bereden ,maar met 10 km was haar SI gewricht behoorlijk belast en ze is nu 2 keer naar osteopaat geweest om dit weer goed te krijgen.
Niet dat dit met jou paard nou ook zou gebeuren, maar ik bedoel hiermee dat voorbeelden van anderen niet leidend kunnen zijn voor jou beslissing.

10 km is op zich geen heel grote afstand , zeker niet in stap en met een (gras :D ) pauze. Maar alleen jij kan bepalen of het paard hier sterk genoeg voor is.

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 09:29

Doen! Zal geen enkel probleem zijn :).

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 09:31

Denk dat het wel te doen is je kan altijd tussen door even stoppen. En alleen stappen moet toch goed te doen zijn voor een gezond paard. Je ook nog een stuk er naast kunnen stappen als je denkt dat het teveel is voor je paard.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 09:41

Gewoon veel met lange teugel rijden, relaxed. Ik denk dat ze ook nog wel tussendoor kan draven hoor.

Dorien66

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 09:43

Gewoon zadel / hoofdstel erop en gaan! Als je een houten kont krijgt, of het gevoel dat paardlief moe wordt, ernaast gaan lopen.
Ik heb mijn huidige paard twee keer verhuisd, de ene keer ernaast lopend, de andere keer onder het zadel. Het is m.i. de beste en meest ontspannen manier van verhuizen.
Succes ermee!

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 09:46

als je het niet zit zitten onder het zadel, is tien kilometer wandelen ook gewoon peanuts
kan hij mooi ook nog lekker grazen onderweg (ben je wel wat langer bezig, maar heb je wel beiden een mooie wandeling).

en als tien kilometer wandelen te ver is,
dan heb je altijd nog zoiets als paardentaxi's..
die kun je altijd regelen.

een kennis/vriend als taxi gebruiken of diens trailer, ja daar zal het wellicht te krap tijd voor zijn..

maar over die afstand, plenty of mogelijkheden.. gewoon niet teveel spoken op de weg zien zou ik zeggen..

gewoon lekker onder het zadel.. zelfs een paard met vrijwel geen conditie maar lichamelijk wel in orde zou tien kilometer gewoon moeten kunnen lopen.. zelfs een mens met 0.0 conditie moet dat kunnen wandelen.

luckyboy5

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-15 12:05

Zou leuk zijn dat je , als je eerst om advies vraagt, ook nog even verteld hoe het gegaan is!