verlatingsangst

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

DinkyOmie

verlatingsangst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-15 10:22

Hallo,

Ik zou graag adviezen krijgen hoe ik het best kan oefenen om de verlatingsangst van mijn ruin beter onder controle te krijgen.

situatieschets: we hebben 2 ruinen Dinky & Omie, staan samen aan huis. verder geen andere paarden. Paarden lopen de hele dag en nacht los, stallen staan altijd open dat ze binnen kunnen wanneer ze willen.
Als ik met Dinky ga rijden (in de piste om de hoek van de stal) is er niks aan de hand. Omie blijft gewoon braaf wachten in zijn stal tot ik klaar ben.
Maar als ik met Omie wil gaan rijden, en Dinky moet alleen in zijn stal blijven staan dat gaat niet goed.
Ik moet dan zorgen dat de deuren helemaal dicht zijn (normaal laat ik de bovenkant open) anders springt hij er overheen.
Zodra Omie vertrekt begint Dinky te mesten, rondjes lopen, hinniken, omhoog gaan. In het begin mest hij nog gewoon, maar na 10 minuten spuit de spettermest tegen de muur.
Ik geeft hem hooi in zijn stal en als Omie vertrek krijgt hij iets lekker, een wortel of een beetje muesli.
Gister na het longeren heb ik hem in zijn stal gezet met de deur half open. ik ben bij de deur blijven staan en iemand anders ging met Omie wandelen, niet uit het zich maar gewoon richting rijbak en terug. uit het zicht gaat echt nog niet.

Hoe kan ik dit gedrag onder controle krijgen? Ik zou hem graag met de bovendeur open en een hooinet op stal zetten als we met Omar iets doen. Dat gaat nu echt niet.

Alle tips zijn welkom..

SeaSide

Re: verlatingsangst

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 10:27

Is hij niet rustiger als je hem in een weiland zet? Ik heb ook 2 pony's aan huis waarvan er 1 ook alles op alles zet om mee te gaan. Als ik hem in het grootste weiland zet dan gaar het het beste.

DinkyOmie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-15 10:39

Dat zou ik nog kunnen proberen, maar 's avonds zet ik ze niet zo graag in het donker op de wei.
Hij moet dat toch kunnen leren om even alleen te zijn op stal?
Meestal doe ik de rijbak dicht en dan kan hij gewoon op het harde bij de stallen. Dan ziet hij ons en is er niks aan de hand.
Maar ik zou graag gaan oefenen dat hij wel even alleen kan zijn.

SeaSide

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 10:53

DinkyOmie schreef:
Dat zou ik nog kunnen proberen, maar 's avonds zet ik ze niet zo graag in het donker op de wei.
Hij moet dat toch kunnen leren om even alleen te zijn op stal?
Meestal doe ik de rijbak dicht en dan kan hij gewoon op het harde bij de stallen. Dan ziet hij ons en is er niks aan de hand.
Maar ik zou graag gaan oefenen dat hij wel even alleen kan zijn.

Ik heb hem in het begin dus steeds in het grootte land gezet en het land elke keer als we weg gingen iets kleiner gemaakt met prikpaaltjes. Zodat hij ook in de paddock kon als we weg gingen, hij gilt nog steeds alles bij elkaar maar hij ontsnapt in ieder geval niet meer (moet ik wel eventjes afkloppen natuurlijk).

deborah_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 19:38

Ik weet niet of dit zou werken maar als je het stap voor stap traint dat je met Omie telkens een stukje verder gaat (in het begin echt niet ver) en dat er iemand anders bij Dinky in de weide blijft en telkens beloont als hij rustig blijft. Dit gaat natuurlijk niet op 123 lukken. Of als iemand hem bezig houdt met grondwerk als de andere weg is?

Of je kan een klein shetje bij hem in de weide zetten dat hij nooit alleen is? (dit is natuurlijk niet de oplossing)

Lizaxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 23:27

Dit probleem is voor mij heel herkenbaar, mijn paard toont dit gedrag telkens als er een paard uit zijn gang weggaat. Hij gaat hinikken, lopen, rondjes draaien etc. en stopt hiermee niet, hierdoor raakt hij helemaal bezweet en buitenadem. Hij stopt pas als alle paardjes weer compleet zijn, dit vertoont hij al als alleen al de staldeur van een ander paard opengaat.

Hiermee valt echt niet te werken, vandaar heb ik nu iemand hiernaar laten kijken die meer weet over het gedrag van paarden. Zo proberen we achter de oorzaak te komen en hiervan uit een oplossing te zoeken. voor de rest heb ik echt alles al geprobeerd maar niks lijkt te werken.

DinkyOmie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-15 10:26

Ja, het is idd heel vervelend, en ook gevaarlijk.
Want als ik bij hem in zijn stal sta, dendert hij me gewoon omver. Ik kan er niks mee dan.
Als je meer info hebt (die persoon die je komt helpen) dan hoor ik dat heel graag. Mag ook via PB.

irenekapiro

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 19:39

ik lees even mee. mijn ruin heeft het ook heel erg. zodra er maar 1 paard de werft af gaat, gaat hij lopen hinniken en onrustig heen en weer draven/rennen.
als de andere 2 paarden nog in de paddock staan en hij op stal, dan blijft ie hinniken en rondjes draaien totdat ze ook naar binnen gaan en hij ze weer ziet.
het levert niet direct gevaarlijke situaties op voor mij, maar toch is het niet prettig als je bijvoorbeeld aan het rijden bent en de andere 2 staan op het landje achter de heg...dan kan ik er beter niet op gaan zitten, want dan is er niets mee te beginnen.

gigikuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 20:01

mijn leraar had er ook last van telkens als de andere pony weg was begon ze te hinniken rondjes te lopen en super druk te doen maar Sinds kort is er een pony bijgekomen en nu doet ze het niet meer
Behalve als ze allebij weg zijn

Niello

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 20:29

Bij mijn paard heb ik een kunststof spiegel in zijn stal gemaakt. Hoewel het alleen zijn nooit zijn sterkste kant zal worden, helpt dit bij hem afdoende.