Mondelinge overeenkomst ontbinden

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

noorbeek1234

Mondelinge overeenkomst ontbinden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-15 14:08

Hallo,

Hier komt eventjes mijn verhaal. Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen. Heb natuurlijk wel al op internet gezocht maar niet mijn situatie gevonden.

Het zit zo. 7 oktober 2015 heb ik e-mailcontact gehad met een verkoper van een paard (veulen van nog geen jaar oud). Ik wilde dit paard graag hebben (omdat mijn ouders op dat moment geen paard wilden kopen) in een vlaag van verstandsverbijstering. Ik was natuurlijk enthousiast en heb gezegd dat ik het paard wilde. Echter zou koop op afbetaling plaatsvinden en heeft de verkoper mij een contract gestuurd. Dit moest ik opsturen (met handtekening) en zij zou dan ook tekenen. Dit heb ik niet gedaan. Ik heb niet nagedacht over die overeenkomst en mijn ouders zouden echt over de rooie gaan. Het gaat om een maandelijks bedrag dat redelijk hoog ligt.
Ik heb de verkoper niks meer laten weten, omdat mijn vader opeens toch de wending maakte om een paardje voor mij te kopen. Wij zijn afgelopen zaterdag gaan kijken en gaan hem aanstaande zaterdag ophalen.
Ik heb in die tussentijd dus niks meer van de verkoper vernomen, tot gisteravond. Ze vroeg of ik alsnog het ondertekende contract naar haar wilde opsturen zodat ze het kon afhandelen.
Ik heb eerlijk gezegd dat ik een ander paard gekocht heb, ook omdat er ontzettend veel tijd in een veulen gaat zitten. Nu gaat het om een bijna 5jarige ruin die op L niveau loopt.

Maar de verkoper van het veulen gaat hier niet mee akkoord! Ze zegt dat uit de correspondentie is gebleken dat ik het paard wil kopen en dat ze voor 1 november a.s. het eerste afgesproken bedrag wil hebben.

Ik heb mijn moeder al ingelicht en ook zij heeft de verkoper gemaild dat ze dit absoluut niet wilt. We hebben de verkoper 20 keer gebeld maar we krijgen geen gehoor.

Wat nu?

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.

Groet
Laatst bijgewerkt door noorbeek1234 op 26-10-15 14:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Apple

Re: Mondelinge overeenkomst ontbinden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 14:09

Ik verplaats het even naar TAO.

Karin92

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 14:12

Ik zou even contact opnemen met je rechtsbijstand ofzo.
Die kunnen je vertellen hoe het zit.
Hier op bokt ga je heel veel verschillende antwoorden krijgen.

noorbeek1234

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-15 14:15

Karin92 schreef:
Ik zou even contact opnemen met je rechtsbijstand ofzo.
Die kunnen je vertellen hoe het zit.
Hier op bokt ga je heel veel verschillende antwoorden krijgen.

Heeft mijn moeder al gedaan. Zij hebben gezegd dat mondelinge overeenkomst ook een overeenkomst is. Maar volgens mijn moeder (zij zit in de zakenwereld) heeft een contract zonder handtekening geen waarde. En als dat wel zo is willen we het natuurlijk ontbinden, tegen een eventuele schadevergoeding. Maar wij weten niet of de verkoper hiermee akkoord wil gaan. De vraag is: kan zij mij dit paard afdwingen?

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 14:15

Kort gezegd, mondeling toezeggen is ook bindend, daar kom je niet zo snel meer onderuit.

Je hebt niet handig gedaan en al helemaal niet netjes afgehandeld.
Waarom heb je niet gelijk na ontvangst contract gezegd dat je er vanaf zag?

Ga met de verkoper om tafel zitten om dit netjes af te handelen, maar ga er niet vanuit dat je er kosteloos vanaf komt, de verkoper heeft immers ook kosten gemaakt doordat jij van de verkoop afziet en nu alsnog een nieuwe koper moet vinden.

noorbeek1234

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-15 14:17

ingvdh schreef:
Kort gezegd, mondeling toezeggen is ook bindend, daar kom je niet zo snel meer onderuit.

Je hebt niet handig gedaan en al helemaal niet netjes afgehandeld.
Waarom heb je niet gelijk na ontvangst contract gezegd dat je er vanaf zag?

Ga met de verkoper om tafel zitten om dit netjes af te handelen, maar ga er niet vanuit dat je er kosteloos vanaf komt, de verkoper heeft immers ook kosten gemaakt doordat jij van de verkoop afziet en nu alsnog een nieuwe koper moet vinden.

Probleem is dat zij in Gelderland woont en ik in Limburg. We proberen al de hele tijd te bellen maar verkoper reageert nergens op...

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 14:17

Ik neem aan dat je zeker wel onder de mondelinge afspraak uit kunt( al zul je ver moeten gaan om het voor elkaar te krijgen en kostenloos zal het zeker niet zijn), maar netjes gehandeld heb je niet zeg.
Waarom heb je niet gelijk gezegd dat je ondoordacht gehandeld had en je toch afziet van koop? Je bent 20 geen 13. Je hebt gewoon niks van je laten horen, terwijl je wel zo ver bent gegaan tot het overeenkomen van betalen in termijnen aan toe en op laten stellen van contract. Niet zo raar dat verkoopster druk op je zet.
Kan me daarom ook zeker in de schoenen van de verkoopster verplaatsen; ik zou op dezelfde manier gereageerd hebben denk ik.
Laatst bijgewerkt door xxCYNNxx op 26-10-15 14:19, in het totaal 1 keer bewerkt

noorbeek1234

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-15 14:27

xxCYNNxx schreef:
Ik neem aan dat je zeker wel onder de mondelinge afspraak uit kunt( al zul je ver moeten gaan om het voor elkaar te krijgen en kostenloos zal het zeker niet zijn), maar netjes gehandeld heb je niet zeg.
Waarom heb je niet gelijk gezegd dat je ondoordacht gehandeld had en je toch afziet van koop? Je bent 20 geen 13. Je hebt gewoon niks van je laten horen, terwijl je wel zo ver bent gegaan tot het overeenkomen van betalen in termijnen aan toe en op laten stellen van contract. Niet zo raar dat verkoopster druk op je zet.
Kan me daarom ook zeker in de schoenen van de verkoopster verplaatsen; ik zou op dezelfde manier gereageerd hebben denk ik.

Je hebt gelijk. Het is ook heel erg dom van mij geweest. Dat geef ik gewoon heel eerlijk toe. Maar ik wil nu juist weten of zij mij het geld kan afdwingen te ja of te nee. Het is gebeurd, ik kan er jammergenoeg niks meer aan veranderen. Rechtsbijstand heeft wel gezegd dat een contract binnen enkele weken wel nog ontbonden kan worden.

jiperdepip

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 14:32

ik denk dat ze voldoende bewijs heeft dat je er aan vast zit gezien alles over de mail is gegaan en je duidelijk hebt ingestemd met de koop

Belsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 14:32

Ben jij meerderjarig?

noorbeek1234

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-15 14:33

Belsje schreef:
Ben jij meerderjarig?

Net 20...

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 14:35

Belsje schreef:
Ben jij meerderjarig?

TS is 20

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 14:37

Een mondelinge overeenkomst is net zo goed bindend. De mensen bij de rechtsbijstand hebben ervoor gestudeerd, die kennen de wet wel ;)
De bewijslast indien een geschil op basis van een mondelinge overeenkomst voor de rechter komt is alleen lastiger en dat is waarschijnlijk waar je moeder aan refereert, maar de rechtsbijstand heeft toch echt gelijk in wat ze zeggen. Als er email correspondentie is dan is er een schriftelijke bewijslast. Ik ben bang dat je hiervoor toch echt met de verkoper om de tafel moet om den oplossing te vinden. Ga er maar vanuit dat je hier niet zonder kosten vanaf komt.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 14:38

Meerderen hebben al aangegeven dat dit niet netjes is dus dat zal ik laten.

Over de situatie;
De verkoper is wel via email te bereiken? Je kan een email sturen met de vraag om telefonisch contact hierover te hebben omdat dit makkelijker overlegt en daarbij aangeven dat je af ziet van de koop maar je haar een schadevergoeding wilt geven als compensatie.

Mocht ze hiermee akkoord gaan dan kun je samen overleggen wat voor bedrag dit gaat worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 14:38

Weet zij dat? Anders bluffen dat je 17 bent, kan ze ook niks meer..

Mondelinge overeenkomst is besproken, maar was ook besproken welk bedrag je per maand ging betalen? Zo nee, dan kan je toch zeggen dat het bedrag te hoog is en hiermee de koop ontbinden.. ?

noorbeek1234

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-15 14:39

C_arola schreef:
Meerderen hebben al aangegeven dat dit niet netjes is dus dat zal ik laten.

Over de situatie;
De verkoper is wel via email te bereiken? Je kan een email sturen met de vraag om telefonisch contact hierover te hebben omdat dit makkelijker overlegt en daarbij aangeven dat je af ziet van de koop maar je haar een schadevergoeding wilt geven als compensatie.

Mocht ze hiermee akkoord gaan dan kun je samen overleggen wat voor bedrag dit gaat worden.

Hebben wij gedaan. Mijn moeder heeft in de email gezet dat zij het een en ander mondeling wil toelichten in een telefonisch gesprek en haar nog zou bellen. Ze heeft niet opgenomen tot nu toe.

noorbeek1234

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-15 14:41

Beloven schreef:
Weet zij dat? Anders bluffen dat je 17 bent, kan ze ook niks meer..

Mondelinge overeenkomst is besproken, maar was ook besproken welk bedrag je per maand ging betalen? Zo nee, dan kan je toch zeggen dat het bedrag te hoog is en hiermee de koop ontbinden.. ?

Bluffen heeft geen zin. Stel de rechtsbijstand wordt echt ingeschakeld dan lieg ik en ben ik ook fout! Dat lijkt me geen oplossing. Zij heeft voor mij een bedrag samengesteld ja. Ze was in dat opzicht ook erg opdringerig maargoed dat staat er los van. Ik ben even ten einde raad.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 14:42

Dan zou ik voor nu verder niks naar de verkoper doen, laat haar dan maar contact met jullie opnemen.

Je kan bij de rechtsbijstand vragen wat je verder het beste kan doen om de overeenkomst te verbreken.

Cherdenise

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 14:44

Hoe stelt de verkoper het voor om het af te handelen zonder dat je het veulen nog overneemt?
Ik bedoel, wilt ze een geldbedrag van je?

noorbeek1234

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-15 14:46

Snooki schreef:
Hoe stelt de verkoper het voor om het af te handelen zonder dat je het veulen nog overneemt?
Ik bedoel, wilt ze een geldbedrag van je?

Dat weten we dus niet! Ik heb haar nummer ook alleen reageert ze op geen enkele manier meer. Schadevergoeding zit erin dat weet ik. Zou voor mij ook nog niet het allerergste zijn. Alleen het feit is, ik wil dit paard niet.

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 14:47

Ergens kan ik me best voorstellen dat de verkoper het liever schriftelijk afhandelt. Ja telefonisch is misschien sneller en handiger maar schriftelijk heeft ze wel iets om op terug te vallen. Je hebt in het verleden immers niet echt bewezen een 'betrouwbare' handelspartner te zijn.

noorbeek1234

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-15 14:51

lizy29 schreef:
Ergens kan ik me best voorstellen dat de verkoper het liever schriftelijk afhandelt. Ja telefonisch is misschien sneller en handiger maar schriftelijk heeft ze wel iets om op terug te vallen. Je hebt in het verleden immers niet echt bewezen een 'betrouwbare' handelspartner te zijn.

Ja maar zonder handtekening van beide partijen is er toch geen schriftelijke overeenkomst.

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 14:53

Jullie hebben de afhandeling verder per mail gedaan? Dus jij hebt per mail akkoord gegeven voor het bedrag?

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 14:54

Nee, er is geen schriftelijke overeenkomst en dat willen jullie nu tegen haar gebruiken, terwijl er wél een overeenkomst is. En dus wil de verkoper het vanaf nu verder schriftelijk doen, want jullie hebben al bewezen dat mondeling dingen verder afspreken niks zegt.

Dus zet een concreet voorstel op papier, hoe wil je dit oplossen (en dan uiteraard een voorstel waarbij je rekening houdt met het feit dat jij hier fout zit, en niet de verkoopster) en mail dat naar haar. Kijken of er dan wel reactie komt.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 14:55

Als je per mail alles hebt gedaan dan vrees ik dat je het wel degelijk schriftelijk hebt bevestigd. Schriftelijk is tegenwoordig niet alleen meer papier en pen, maar ook per mail.