Moderators: NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola, Essie73, Coby, Firelight, balance, Dyonne
Maureen95 schreef:Het klinkt raar. Maar heeft je paard last van claustrofobie? Dat hij nieuwe afgesloten ruimtes spannend vind?
Maar daar ga ik niet vanuit.

Maureen95 schreef:Haha
Maar zijn het binnenbakken waar er geen uitzicht naar buiten is? En de buitenbak waar jij zelf altijd in rijdt, kunnen ze daar naar buiten kijken?

Change3x schreef:Ik herken je probleem alleen sluit mijn pony zich zowel binnen als buiten af! Nergens meer op reageren, eigenlijk ben je dan uitgereden.
Bij dat soort paarden helpt veel km maken (vaak) niet, ze zitten op dat moment in hun eigen wereldje.
Of je rijdt gewoon stug door en probeert er maar het beste uit te halen, of je kiest ervoor om er een keer een proef aan te wagen (en dat van te voren wel bij de jury te melden natuurlijk!).
Succes!
Jamiejoyce schreef:Toevallig! Ik heb een 6 jarige fries die dit dus ook heeft! Als we op wedstrijd gaan en ze vind hem spannend sluit ze zich af dan kan ik haar ook niet rijden. Het is heel lastig om hier mee om te gaan wij hebben nu 14 x een wedstrijd gereden en nog steeds heeft ze het ik kan je niet echt advies geven alleen veel gaan! En zelf proberen heel ontspannen te zijn ook daarvoor zoals het opzadelen en vlechten en laden ect
senna21 schreef:Misschien eens wat anders doen in een binnenbak dan dressuurrijden. Grondwerken oid. Dan geef je je paard de gelegenheid om de boel eens te verkennen op haar gemakje.
Daarbij:
De situatie en je signalen die je als ruiter geeft, zijn tijdens een wedstrijd toch anders. Geluiden, evenals de entourage. Daar kun je extra alert op zijn. Wat heeft je merrie nodig om zich op haar gemak te voelen?
Maar hij heeft niet echt iets duidelijk aanwijsbaars nodig om zich op zijn gemak te voelen hoor.
)senna21 schreef:Als je het niet probeert, kom je daar niet achter.
Blijkbaar ervaart je paard de situatie als onveilig.
Het is aan jou om handreikingen te doen zodat hij zich open kan stellen.. Als je paard een binnenvetter is zal hij daar echt steun bij moeten hebben, zelfs al lijkt hij cool.
OsMo schreef:Jou paard klinkt inderdaad wat als een introvert paard (naar binnen gekeerd).
Een paard wat niet snel toont dat hij dingen spannend vind en als dingen echt spannend worden erg geserveerd gaan lopen en zelfs stil kunnen gaan staan.
Ook al toont hij dus niet angstig hij kan het dus wel zijn.
Introverte paarden hebben hele subtiele signalen.
Zeker als je er thuis gewoon goed aan kan rijden en op bepaalde plekken gewoon niet.
Thuis is bekend en is veilig op andere terreinen waar je niet vaak genoeg bent geweest is het spannend.
Als je er naast loopt dan ziet hij je en dan zal zijn gedrag anders zijn dan wanneer hij je niet ziet.
Wat grondwerk op vreemd terrein is echt niet vreemd en gewoon veel kilometers maken op vreemd terrein en hem daar op gemak laten voelen.
Nies_ schreef:Mijn fjord heeft dat ook heel lang gehad. Voor buitenstaanders zag het er niet uit als spanning, maar ik merkte het wel, de hulpen kwamen gewoon niet door en ze kwam heel erg terug in tempo. Die had het wel op meer dan zo een paar locaties, eigenlijk in elke ring waar geen andere paarden in de buurt zijn. Met losrijden nooit last van gehad. Heb toen een paar keer goed naar voren gereden en nu is echt veel minder. Verpest je wel een paar proeven, maar zo is het ook niks.
Roosyes schreef:Mijn paard heeft precies hetzelfde. Ik ging in de proef wel in galop maar stond zo goed als stil. Met springen liep ze niet eens meer over de balk die op de grond lag. Wel ging buiten beter als binnen. De oplossing:
Het lijkt of het haar niet interesseert, maar het is spanning in combi met binnen wat het bij ons veroorzaakt. We zijn het laatste jaar enorm gegroeid door overal voor de lol naar toe te gaan en met rust te trainen. Je rijd zeker anders in de proef want je wil presteren. Dat geeft niks, maar mijn paard heeft gewoon eerst moeten wennen aan verschillende locaties binnen. En toen aan de spanning van mij erbij tijdens iets belangrijks. En nu? Loopt ze na driekwart jaar oefenen binnen als een zonnetje. Bijna te hard, heel belangrijk is om haar niet te straffen als ze in zichzelf keert. Dan wordt het echt alleen maar erger.
. Aangezien hij thuis gewoon 200% voor elkaar is, is er ook niets om bang voor te zijn. Althans, ik kan me moeilijk druk maken voor het onvoorspelbare
Een volgende locatie loopt hij mogelijk weer als een zonnetje. dresjoepie schreef:Heb je in de bak waar je traint ook les? Wat zegt de instructie ervan? Ik zou gwn in een aantal clinics mee gaan rijden zodat er iemand bij is om je hier in te begeleiden
WenK schreef:De fries die ik momenteel onder het zadel heb heeft dit ook (gehad). Zij heeft het bij alles wat anders is dan thuis in de bak, dus ook op buitenrit bijvoorbeeld. Mijn oplossing was (en is) om haar veel mee te nemen, ook regelmatig naar meerdaagse wedstrijden. Tijdens het rijden (vooral buiten) probeerde ik veel overgangen en tempowisselingen te maken zodat haar aandacht wat meer bij mij bleef. Inmiddels gaat het wel een stuk beter, ze loopt nog steeds niet "zoals thuis", maar laat zich beter rijden.
FriesWytske schreef:Gaat hij alleen maar op trailer voor rijden in de bak en wedstrijden. Of ga je ook wel eens ergens buiten rijden met hem.
Heb ook eentje die zich wel eens af wil sluiten in een binnenbak. Kwam ook door het voorlezen, heb ik gemerkt. Rijd nu de proeven uit mijn hoofd. Ga wel regelmatig met haar op buitenrit. En merk dat ze daardoor steeds meer op mij gaat vertrouwen. En zich dan minder afsluit in een vreemde rijbak.
Maar toen er ook nog een auto hem ging opdrukken en voorbij wilde gingen we in galop het dorp in
Veulen84 schreef:Ik heb jaren op een stal met binnenbak gestaan. Nu staan we half om half. Zomers met buitenbak en 's winters met binnenbak. Jaren heb ik binnen geworsteld met aandachtsproblemen. Wat ik ook vroeg en deed, het kwam gewoon niet aan. In de buitenbak snapt ze veel meer en leert ze ook meer. Bovendien hebben we ook meer ontspanning. Ondanks het feit dat ze daar veel meer enge dingen ziet.
De oplossing zit bij mij in geluidsdempende oordoppen. Vorige week voor het eerst getest. Verbazingwekkend verschil. Veel meer het paard dat ik buiten ken.
FriesWytske schreef:Veulen84 schreef:Ik heb jaren op een stal met binnenbak gestaan. Nu staan we half om half. Zomers met buitenbak en 's winters met binnenbak. Jaren heb ik binnen geworsteld met aandachtsproblemen. Wat ik ook vroeg en deed, het kwam gewoon niet aan. In de buitenbak snapt ze veel meer en leert ze ook meer. Bovendien hebben we ook meer ontspanning. Ondanks het feit dat ze daar veel meer enge dingen ziet.
De oplossing zit bij mij in geluidsdempende oordoppen. Vorige week voor het eerst getest. Verbazingwekkend verschil. Veel meer het paard dat ik buiten ken.
Tja en daar mag je dus niet mee rijden op wedstrijden.