Hoeveel grams deken

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Dustyenmax18

Hoeveel grams deken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-15 11:11

Hallo even een vraagje :)

Ik ga dadelijk mijn haflinger scheren en morgen mijn kwpner.
Ze staan nu zonder deken 24/7 buiten.
Ze worden helemaal geschoren.

Normaal begin ik eerder met dekens maar door omstandigheden heden dit jaar niet. Alleen dan doe ik opgevoel de dekens op. Als ze dekens ophebben en geschoren worden is die overstap niet zo groot.

Dus nu zit ik te twijfelen.
Kwpner is een koukleum.
Hoeveel grams deken voor de haf?
En hoeveel grams deken voor de kwpner?

Alvast bedankt :)

xsensibel

Re: Hoeveel grams deken

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-15 11:19

Ik heb mijn kwpner onder 300 staan (in een binnenstal), wat ik eigenlijk nu weer te warm vind aangezien het 15 graden is..
Als ik jou was zou ik er een 200 grams op leggen, het is niet koud namelijk & je kan dan altijd nog naar 300 of meer grams

dreamheart

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-15 11:23

Je kan je vraag stellen in het dekentopic ;)

anique161

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-15 11:28

Mijn paard draagt bij deze temperaturen 200 g. Onder de 10 graden gaat er een 300 g op

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-15 11:55

Van zonder jas maar met wintervacht naar helemaal kaalgeschoren...? Kwalitatieve 200 grams erop.
Zodra het overdag kouder wordt dan 8-9 graden, 300 grams erop en bij overdag rond vriespunt, liner daaronder.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-15 14:06

Jeetje wat een dekens gooien jullie er nu al op zeg, schrik er een beetje van eerlijk gezegd!
Het is momenteel echt nog best wel warm en droog, dus zou de haf onder een 100 grams zetten en de kwpn echt max 200 grams als die echt zo een koukleum is.
Als het nou echt veel kouder word, koude wind/regen vind ik het wat anders, maar ik zou gewoon op gevoel doen.
Mijn koukleum staat nu (ongeschoren nog) dekenloos buiten en heeft het echt niet koud, vorig jaar na het scheren stond ze onder 100 grams met soort gelijk weer als nu en voelde echt wel goed aan, zeker niet te koud.
Gewoon dagelijks controleren en voelen bij je paarden, vergis je niet dat paarden het veel warmer als wij hebben he.

MarMarieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-15 14:35

Regendeken of 50/100 gram lijkt mij genoeg met dit 'warme' weer. Als het nu heel erg zou regenen of er zou een koude wind zijn, dan zou je wat meer op kunnen leggen. Maar met dit weer 200/300 := dat zou ik je paard niet aandoen..

Wat ik ongeveer doe is:
0 gram 7-13
150 gram 0-6
200/250 gram (?) <0

Nu krijgt mijn paard heel weinig wintervacht dus hoef ik niet te scheren, maar met een geschoren paard zou ik overal nog 50 max 100 gram bij doen, afhankelijk van de wind, regen en zon.

Edit: ik gebruik alleen dekens om de wintervacht tegen te gaan, dus ik doe alleen een deken om als de dagen ook korter worden (later licht/eerder donker).

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-15 14:48

Het gaat niet om welke dekens je nu op je ongeschoren paard legt. Lezen is een kunst.
De vraag van TS is welke deken zij op haar paard kan gaan leggen nadat ze het geschoren heeft.

Als je gaat scheren, moet je de weggehaalde vacht inclusief de isolatiewaarde daarvan, wel direct vervangen!

Bovendien gaat het bij dekens niet alleen om grams, maar om de hoeveelheid lucht die de voering van de deken kan 'opsluiten', de isolatiewaarde dus! Vergeet die grams. Ga naar Horseware of Bucas en koop daar een medium deken. Die zijn zelfs in lichtere uitvoeringen vaak echt warmer dan een goedkope met veel vulling. De ene deken van 200 grams is echt de andere deken van 200 grams niet. Gebruikte materialen maar ook pasvorm maken echt een wereld van verschil.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-15 16:21