stalling veranderd plots bestaande afspraken

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

zodiacje

stalling veranderd plots bestaande afspraken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-15 16:43

Allereerst, ik wil niemand beschuldigen of slecht spreken over mn stalling.
Wil alleen graag mijn rechten weten dus mocht je vermoedens hebben over welke stal het gaat heb ik liever dat je dat hier niet noemt

Het volgende;
Ik sta op een stal welke vorig jaar Is overgenomen.
Ik stond voor bedrag x op vlas en kocht vlas bij de stal baas.

Onder leiding van de nieuwe eigenaar moesten de nieuwe klanten voor 100 Euro meer op stro. Vlas kon alleen nog voor de oude klanten welke daar onder de oude voorwaarden staan.
Nu hebben we stukje bij beetje al in moeten leveren. Helaas maar overal mee accoord.
Ik krijg nu net echter te horen dat ik nu ook verplicht op stro moet en dus 100 Euro meer moet gaan betalen.

Detail is dat ik vd zomer mijn stal heb aangehouden omdat ik onder de oude voorwaarden, dus op vlas, terug wilde komen van de wei.
Ik heb bij het overmaken van de reserveringskosten steeds gezet
"Aanhouden stal met buitenluik onder oude voorwaarden zoals afgesproken"
Ik zou dit niet betaald hebben als ik terug had moeten komen op stro.
Nu een maand later moet ik dus alsnog op stro.

Imo Is ze door aannemen van mijn geld ook akkoord gegaan met het feit dat wij mondeling hebben overeengekomen dat ik op vlas mag staan.

Sowieso is de grote vraag: mag de eigenaar ons zomaar ineens voor 100 Euro meer nieuwe voorwaarden stellen?
Heb ik nog rechten?
Heeft de stal baas plichten?

Wil echt geen dikke ruzie maar 100 Euro per maand zijn een hoop centjes extra..

Bedankt!

Art_Ificious

Re: stalling veranderd plots bestaande afspraken

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 16:47

100 euro is veel geld.
Is stro dan duurder dan vlas?
Wat is hun argument om de prijs met 100 euro op te slaan?

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 16:53

Afspraak is afspraak en daar mag men niet zomaar van af stappen. Stro is goedkoper dan vlas en 100 euro per maand verhogen is buiten proportie. Ga maar eens contact opnemen met een wetswinkel/ rechtsbijstand, want kloppen doet dit niet!

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 16:56

Op lange termijn is vlas goedkoper dan stro.

Volgens mij mogen ze dat echt niet doen.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 16:58

Stro kost hier 4,- per pak. Voor die 100 euro kun je hem tot aan zn oren in het stro zetten.... onevenredige verhoging dus. Hebben ze niet uitgelegd waaruit die 100,- is opgebouwd?

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-15 16:59

Er komen ineens veel nieuwe klanten bij die dus allemaal op stro moeten en daarom zouden wij nu alsnog ook moeten.
Wij hadden vlas en doe het zelf. Vlas kochten wij dan nog los. Op stro Is all in.

De mondelinge afspraak was dat wij als groep onder oude afspraken Mochten blijven maar dat wordt dus nu ineens veranderd...
Ik wil idd ook even bellen met mn rechts bijstand over hoe lang die mondelinge afspraken zouden mogen blijven. Ben nu helaas aan het werk tot vanavond laat dus weet even niet waar ik mn rechts bijstand heb. Mn vriendin is helemaal over dr thee water dus hoop dat iemand hier alvast inzicht kan geven in onze rechten

jorretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 17:00

Ik snap hier niets van! Stro is toch juist goedkoper dan vlas? Hoezo wordt het dan zóveel duurder terwijl er goedkopere bedekking de stal in gaat? Het is ook niet meer werk, dus waar komen die 100 euro dan vandaan? Omdat ie dan op stro staat is natuurlijk een onzin reden. Dat ze gewoon de stalprijzen verhogen is iets anders.

Kan je niet proberen te regelen dat je paard wél op vlas blijft staan, als je dan zelf elders vlas inkoopt?

edit, ik zie dat ts net wat geplaatst heeft,
Voor die 100 euro meer wordt er dan dus ook meer werk gedaan: er wordt dan ook voor je uitgemest? Dan snap ik waar het vandaan komt!
Ik zou niet akkoord gaan met het verhogen van het tarief, voorstellen zelf stalbedekking te regelen en zelf uit te blijven mesten voor het 'oude' tarief.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 17:03

Nieuwe mensen nieuwe regels, helaas is dit niet anders.
Ik heb toen ik mijn bedrijf kocht ook langzaamaan de regels steeds meer naar mijn wensen gezet.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 17:45

Maar dan is het niet netjes om een hele zomer reserveringskosten te innen en vervolgens de voorwaarden te wijzigen CM.

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-15 17:49

Er valt niet over te praten.
Ik ben dan ook echt op zoek naar de rechten en plichten in dit verhaal.
Kan op mn kop gaan staan maar als dr stal baas dit recht heeft houdt het gewoon op..
Als mondelinge afspraken wel verstrekkend zijn ga ik er natuurlijk ook weer niet zomaar in mee. Dan ga ik wel die ruzie aan.

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 17:50

gomir schreef:
Maar dan is het niet netjes om een hele zomer reserveringskosten te innen en vervolgens de voorwaarden te wijzigen CM.

Ik begrijp wel dat nieuwe eigenaren kiezen voor een ander beleid en dat gefaseerd gaan doen.
Maar inderdaad door iemand de hele zomer aan het lijntje te houden en dan vervolgens na een maand de voorwaarden gaan wijzigen vind ik niet fair.
Maar volgens mij is het erg lastig om daar concreet iets mee te willen. Tja, andere stalling zoeken.

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 17:50

Vlas is lastig kwijt te raken en moet vaak gescheiden van stro op de mesthoop. Misschien is dat het probleem?

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 17:56

hoe lang sta je nu bij deze nieuwe eigenaar met je paard?
En je hebt dus geen afspraak gemaakt voor de duur van de voorwaarden van het oude contract?
Ik snap dat de regels veranderen bij een nieuwe eigenaar, maar wat is redelijk en onredelijk termijn.
Het is voor jou iig minder fijn is dat de regels anders worden en de stallingskosten omhoog gaan, maar ik weet niet of de kosten zo laag zijn dat de stalhouder geld bij moet leggen - dat zal het verhaal iig anders maken.
Ik bedoel dat het verhaal 2 kanten heeft.

dravergekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 18:00

Wesco schreef:
Vlas is lastig kwijt te raken en moet vaak gescheiden van stro op de mesthoop. Misschien is dat het probleem?

Ligt eraan wat ze met de mesthoop doen.

Hier in Den-Haag mag je het bij de reiniging gewoon door elkaar heen gooien.

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 18:10

In limburg mag het ook door elkaar

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-15 18:18

Helemaal eens superwoman. Heeft ook 2 kanten en daarom wil ik geen ruzie.
De baas kan in mijn box een andere klant zetten en daar 100 Euro extra voor vragen.
Ik heb echter de hoop dat ik ook gewoon rechten heb. Ook omdat deze stal geen 400 Euro in de maand waard is naar mijn mening.
Daarnaast zou ik een maand opzegtermijn hebben en kan de baas nu ineens wel 8 dagen voor einde van de maand wel alles veranderen? Dat stoot me wel tegen de borst

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 18:34

Mondelinge afspraken zijn net zo rechtsgeldig als afspraken op papier, zeker als er getuigen zijn in de vorm van andere stalklanten. Het is absoluut niet netjes om dit te doen van de nieuwe staleigenaar, maar als ze het zo willen dan hadden ze dat meteen zo af moeten spreken en zeker niet op een dergelijke korte termijn. Morgen meteen de rechtsbijstand bellen maar de kans dat je op zoek moet naar nieuwe stalling is wel aanwezig; de sfeer zal niet meer echt gezellig zijn maar misschien kan je met de rechtsbijstand wel ( een deel van) de reserveringskosten retour krijgen die je nu dus onder hun valse voorwendselen betaald hebt. Jouw maand opzegtermijn vervalt in dit geval per onmiddellijk, want dan moeten zij zich nl. ook aan een maand termijn houden om veranderingen door te voeren.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 20:55

Ik zou eens in dit topic kijken http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=158&t=1856213&hilit=afspraken, dit gaat ook over het eenzijdig wijzigen van bestaande afspraken.

Lees dan vooral de berichten van kajo eens goed, die zijn erg interessant voor jou denk ik.

Bijvoorbeeld dit bericht:
_kajo_ schreef:
wicca74 schreef:
Dus als, flink, betalende klant heb je niks te brengen? Hij kan doen en laten wat hij wil?

Je hebt zeker wat in te brengen en hij kan zeker niet doen en laten wat hij wil. Ik heb je een PB gestuurd met wat relevante info uit het boek Pleidooi voor een Paard.

Ik lees het heel veel op bokt en nu ook weer in dit topic. Het 'zijn terrein, zijn regels of anders oprotten' principe wat volgens sommige bokkers hier zo ongeveer een wet op zich is. Jammer maar helaas, een pensionhouder kan dus niet doen en laten wat hij wil. Hij heeft zeker rechten maar ook plichten!

Zoals RedPassion al aangeeft heeft de pensionhouder heel goed door dat je als pensionklant vaak aan het kortste eind trekt. Dit komt vooral ook omdat zoveel pensionklanten alles maar accepteren uit angst dat hun paard niet meer verzorgd wordt of dat ze dus mogen vertrekken.

De vriend/medewerker van de pensionhoudster waar mijn paarden staan hanteert ook bovengenoemd principe en helaas voor hem trok hij keer op keer aan het kortste eind en mochten zijn nieuwe regels en acties dankzij mij weer teruggedraaid. Krijg ik minder dan wij overeengekomen zijn = wanprestatie. Afspraken niet nagekomen => opschortingsrecht en betaal ik mijn stalgeld niet meer. Bingo, zwakke plek te pakken. Ik heb het nooit hoeven toepassen, 'dreigen' was genoeg.

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-15 21:19

Top zeg nifallor! Dank je wel!

Dat is idd wat er nu gaande is.
Een week om in de pas te lopen of anders ga je maar weg.

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-15 18:39

Vandaag met mijn rechtsbijstand gesproken.
Moest ze alles mailen. De advocaat welke ik sprak zei dat het een
Lastige zaak is omdat het gaat om mondelinge afspraken echter
Ze zag er zeker wel heil in.
Hoop maandag meer te horen..

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-15 14:44

wellicht heeft het met het kunnen afvoeren van de mest te maken dat de paarden nu op stro moeten staan.

sasja0705

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-15 14:55

Oooops 400 in de maand? Denk dat ik dan ook n sta runnen
...sorry,was offtopic.
Vlas is in der daad moelijker kwijt te raken op zich maar hier tegenover heb je veel minder volume dan stro.
Plus (tenminste hier)de kosten verschillen :pak stro is €4/ pak vlas €5,95 en wil je het goed doen moet je in begin toch gauw 3á4 pakken instrooien plus iedere week 1 a 2 bij...
Dus ik snap niet waarom op stro 100 euri meer moet kosten... hebben ze dat dan uitgelegd? Of krijgt ieder paard per dag een complete baal nieuw stro erin (100÷4= 25 balen....of reken ik nu mis)?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-15 14:58

Vlas was "doe het zelf" en stro "all inn". Dan snap ik de verhoging wel. Ik kan me best voorstellen dat de nieuwe eigenaar van het zelf mesten af wil en naar 1 systeem voor stalmanagement. Geeft altijd een hoop troep en gedoe.

sasja0705

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-15 16:04

Maar dan nog van €300 naar €400 ?
Wat moet dat dan een super luxe accommodatie zijn? Wat is er verder allemaal nog dat tot nu toe zelf mesten en vlas inkopen het al 300 waard heeft gemaakt? Echt,ik sta versteld...

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-15 16:09

ik snap noit zo goed waarom staleigenaren beslissen welke bodem. Hier leg je erin wat je wil, vlas zit in de prijs, maar wil je stro ga je gang. Dan mag je enkel niet in de eerste gang bij het woonhuis staan, want stro ruikt de stalbaas te hard tot binnen, vlas geurt minder.

Maar ik heb geen idee wat je rechten zijn. Ik zou allesinds van stal veranderen in dat geval. Niet elk paard kan op stro... Mijn paar dheeft binnen het uur de stal leeg gegeten in dat geval...