Luisteren naar je paard en paarden vermenselijken

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sheran

Luisteren naar je paard en paarden vermenselijken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-15 09:10

Je hoort het zo vaak, luisteren naar je paard. Ik had er laatst een discussie met iemand over. Aan de hand van een uitrijdeken, eigenlijk. Het was koud en guur weer en ik had de uitrijdeken op gelaten, want ik had zelf ook nog dikke jassen aan. Een vriendin echter reed zelf met een enkele jas met dat weer, en meende dus ook dat het paard het warm zou hebben. Ook op bokt lees ik vaak: de uitrijdeken gaat af als ik het zelf warm heb. Dat stelde ons dus voor de vraag: in hoeverre kun je een paard vermenselijken als er tussen mensen zulke grote verschillen zitten, en gussen mensen en paarden nog veel meer? Hoe zie je wél wat je paard nodig heeft in die situatie? Als ze beginnen te zweten is de deken te dik, ok, en als ze staan te rillen te dun, maar verder..?

Nog een voorbeeld. Opbouwen met sporten. Ik ben zelf best streng voor mezelf en heb vaak spierpijn. Ik vind dat geen probleem, net als buiten adem zijn etc. Ik heb dus de neiging om ook wat hard te zijn voor mijn paard. Daar heb ik een heftige discussie over gehad met iemand, die vond dat ik te ver was gegaan als het paard in de opbouwfase zweette/versnelde ademhaling had of de volgende dag aan het begin een beetje stijf was. Ook was ze aan de dunne kant in die tijd (net als ik) en ze meenden dat ik haar niet mocht laten sporten op dat gewicht. Maar dat doe ik dus zelf ook gewoon.

Kortom: mensen hebben nogal andere referentiekaders. Hoe zou je bepalen wat goed is?

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 09:12

Paarden worden m.i. veel te veel vermenselijkt, de natuur heeft ze een prachtige eigen deken gegeven. Een uitrijdeken of andere dekens gebruiken mensen vaak voor "zichzelf", terwijl het dier het meestal niet nodig heeft.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 09:17

Sheran schreef:
Je hoort het zo vaak, luisteren naar je paard. Ik had er laatst een discussie met iemand over. Aan de hand van een uitrijdeken, eigenlijk. Het was koud en guur weer en ik had de uitrijdeken op gelaten, want ik had zelf ook nog dikke jassen aan. Een vriendin echter reed zelf met een enkele jas met dat weer, en meende dus ook dat het paard het warm zou hebben. Ook op bokt lees ik vaak: de uitrijdeken gaat af als ik het zelf warm heb. Dat stelde ons dus voor de vraag: in hoeverre kun je een paard vermenselijken als er tussen mensen zulke grote verschillen zitten, en gussen mensen en paarden nog veel meer? Hoe zie je wél wat je paard nodig heeft in die situatie? Als ze beginnen te zweten is de deken te dik, ok, en als ze staan te rillen te dun, maar verder..?

Nog een voorbeeld. Opbouwen met sporten. Ik ben zelf best streng voor mezelf en heb vaak spierpijn. Ik vind dat geen probleem, net als buiten adem zijn etc. Ik heb dus de neiging om ook wat hard te zijn voor mijn paard. Daar heb ik een heftige discussie over gehad met iemand, die vond dat ik te ver was gegaan als het paard in de opbouwfase zweette/versnelde ademhaling had of de volgende dag aan het begin een beetje stijf was. Ook was ze aan de dunne kant in die tijd (net als ik) en ze meenden dat ik haar niet mocht laten sporten op dat gewicht. Maar dat doe ik dus zelf ook gewoon.

Kortom: mensen hebben nogal andere referentiekaders. Hoe zou je bepalen wat goed is?

Maar... jij bent hier degene die het meest 'vermenselijkt'.

Jij hebt dikke jassen aan dus je paard ook. Jij kunt best sporten als je dun bent dus je paard ook. Jij vindt dat over de grens gaan met sporten kan, dus je paard ook.

Hoe zie je wat een paard nodig heeft? De een ziet het niet, denkt niet na en doet maar wat. De ander gebruikt zijn GBV en doet het misschien iets beter.

Zizipicoleo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 09:18

Moeilijk punt inderdaad...
Qua buitentemperatuur hebben paarden het graag wat kouder dan mensen, dus in principe wordt er te snel naar dekens gegrepen als het buiten wat kouder wordt (uitzonderingen zoals oude, magere en zieke paardjes daargelaten)....
Wat je tweede punt betreft: eindeloze discussie volgens mij, maar persoonlijk zou ik proberen te vermijden dat je paard spierpijn krijgt (en jijzelf ook) door een goede warming-up en cooling-down. Je weet wat spierpijn inhoudt, hè??

dnieSz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 09:19

Vooral niet een paard vergelijken met een mens, dat is namelijk totaal iets anders.
Een paard heeft het veeeel sneller warm en kan zichzelf ook weer veel minder snel laten afkoelen.
Als wij met een winterjas rond lopen betekend het niet dat een paard het koud heeft, die heeft zijn eigen winterjas allang al voor mekaar gemaakt.
Een paard vind het juist veel lekkerder als het een graatje of 10 is.
Dat dekens ect doen wij allemaal zelf, omdat we het ons zelf 'makkelijk' willen maken, ook scheren is zoiets je kan ook gewoon goed uitstappen, tijdje zweetdeken op doen en daarna weer je deken maar daar is vaak geen tijd voor of mensen denken dat hij dan nog nat is, ja de buiten kant misschien maar zijn lichaam is allang al weer droog, maar dat is ook zo'n oneindige discussie

Ook dat trillen is niet altijd omdat ze het koud hebben, mijn paard stond van de zomer ook een avond te trillen in de wei, dit omdat het de hele dag had geregend en het hem veel energie heeft gekost om zichzelf warm te houden, daar staan ze zo van te trillen niet omdat ze het koud hebben.

Sheran

Re: Luisteren naar je paard en paarden vermenselijken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-15 09:24

Ik vermenselijk het paard ook, net als die ander dat doet. Ik zeg nergens dat ik het niet doe. Maar het is wel lastig. Ik ga er nu meestal vanuit dat het paard het warmer heeft dan ik (want ik ben een koukleum) en ik denk dat het, net als bij mensen, niet goed is om meteen vanaf een dikke 300 grams naar een blote kont te gaan, maar bijvoorbeeld ook over dat sporten? Ik vind het lastig :)

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-15 09:26

Zizipicoleo: bij mijn weten zijn er dan scheurtjes in je spieren gekomen, en dat is ook weer nodig voor de spieropbouw. Ik bedoel overigens geen ik-kan-niet-meer-lopen-pijn, maar meer 'ik voel mijn benen.'

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 09:29

Luisteren naar je paard is juist het tegenovergestelde van vermenselijken.

Luisteren naar je paard is juist de deken aflaten omdat hij duidelijk geen last heeft van de kou of bijvoorbeeld juist opdoen bij een kleumpaard ondanks dat je dat eigenlijk niet wilde.
Luisteren naar je paard is vooral goed kijken naar je paard.

Trillen is wel degelijk kou, uiteraard kunnen ze het zelf oplossen, maar het kost enorm veel energie en bij langdurig rillen krijgen ze gewoon domweg spierpijn.
Dat is geen drama als je toch enkel een beetje wandeld met je paard, maar oneerlijk als je daarna sportprestaties verlangt.
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 22-10-15 09:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-15 09:31

Weet ik, Sizzle, maar hoe bepaal je dat dus bijvoorbeeld in mijn geval 2? Ik bedoelde met mijn titel ook niet dat het dezelfde dingen waren overigens, maar dat het twee dingen waren :) mocht dat niet duidelijk zijn.

karlli

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 09:34

Met spierpijn moet je echt oppassen, spieren herstellen het snelst van alle weefsels na inspanning namelijk., maar alle andere weefsels hebben toch echt langer nodig om te herstellen. Als jij zo snel weer intensief met je paard aan de slag gaat kan het zelfs zijn dat je de conditie van alle weefsels omlaag haalt en er is natuurlijk een veel grotere kans op blessures. Zelfs bij ik voel mijn benen zijn je spieren dus nog niet hersteld, laat staan pezen ed.

Verder komt Anthropomorphism inderdaad veel voor, het is ook erg lastig om dit niet te doen inderdaad. Maar wat mij altijd helpt is even rustig zitten en nadenken voor bijvoorbeeld dekens, hoe koud is het nou echt? Neem natuurlijk wel de andere omstandigheden mee.
Maar doe niks te snel is mijn tip :)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 09:37

Dat is toch hetzelfde?
Buitenadem zijn is ok zolang het paard dan binnen ca. 1 minuut weer op adem is als je tussendoor lang laat. Duurt dat langer dan heb je teveel gevraagt en richt je meer schade aan dan je goed doet.
Misschien kun je een boek kopen over spierfysiologie bij paarden. Dan krijg je een idee over de signalen die het paard afgeeft in het werk.

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 09:40

Gewoon doen wat jij denkt dat het beste is voor het paard. Als jij een dekentje op wil doen met rijden, prima toch? Als jij vind dat je paard het koud heect onder z'n deken leg je d'r toch een dekentje bij? Als jij vind dat je paard te dun/dik/goed is dan voer je daar toch naar? Natuurlijk blijft er altijd een discussie wat het beste is voor je paard en het ene paard is anders dan de ander dus daar kan iemand anders lastig over oordelen. Wij hebben op stal 2 kwpn'ers, die can mij is een koukleum dus die staat nu al onder een dikkere deken dan de ander. De ander krijgt ook geen krachtvoer omdat die dan niet te hanteren is met rijden en die van mij stop ik iedere dag 2 scheppen in om d'r op gewicht te houden.
Ieder paard is verschillend en als jij denkt dat dit het beste is voor jou paard dan doe je dat. Al vind ik wel dat je een schraal paard niet vol aan het werk moet zetten omdat die anders zijn spieren opvreet, dat wil je ook niet.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 09:40

Als je je gezonde verstand gebruikt dan behandel je paard niet naar wat jij voelt maar kijk je naar wat je paard nodig heeft. Een stukje verder gaan in de training is niet verkeerd mits je dan je paard zo goed uitstapt dat hij de volgende dag niet stijf is. Dan ben je in mijn ogen iets te ver gegaan. En de fijnste temperatuur voor een paard is ong. 10 graden, alles daarboven, helemaal met training is al snel te warm dus om dan nog een deken op te doen omdat de ruiter het ook koud heeft?? Natuurlijk ben je voorzichtiger als je paard geschoren is, het regent en hard waait, dan is enige bescherming niet verkeerd. Nooit denken dat jij het koud hebt dus je paard ook, als ik dat zou doen dan liepen ze bij 20 graden nog met een wollen trui aan.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-15 10:17

Amiigo: zoooo schraal was hij nou ook weer niet :P Maar ik denk wel dat een beetje training helpt bij het opbouwen van een goed figuur :). Niet teveel natuurlijk, maar gewoon een beetje beweging.

Uiteindelijk zal het er wel op neer komen dat iedereen doet wat hij vjndt dat het beste is voor zijn paard. En ja, soms is dat in de ogen van anderen verwaarlozing of anderszins ongewenst voor het paard.

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 10:22

Kennis hebben of zorgen dat je die steeds opnieuw weer opdoet. Dat helpt om werkelijk te zien en te voelen of verstaan wat een paard uitdrukt. (wat hij/ zij "zegt" dus)

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-15 11:11

Ook met opgedane kennis kun je verschillende afwegingen maken. Zo had ik ooit een flink meningsverschil over mijn paard met een toenmalige meebetalende bijrijder op mijn nieuwe stal. Ik wilde mijn paard, ondanks dat ze wat mager was (winter...) bij de rest van de groep in hebben, omdat ik het risico dat ze getrapt zou worden door de anderen liever wilde nemen dan dat ze de hele dag op stal zou staan. Dat vond ik namelijk ook erg onwenselijk. Het gaat om een heel sociaal paard trouwens.

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 11:27

Ik denk dat je met de hedendaagse kennis (wetenschap) al een heel eind komt zonder je paard te vermenselijken.