Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73
Sheran schreef:Je hoort het zo vaak, luisteren naar je paard. Ik had er laatst een discussie met iemand over. Aan de hand van een uitrijdeken, eigenlijk. Het was koud en guur weer en ik had de uitrijdeken op gelaten, want ik had zelf ook nog dikke jassen aan. Een vriendin echter reed zelf met een enkele jas met dat weer, en meende dus ook dat het paard het warm zou hebben. Ook op bokt lees ik vaak: de uitrijdeken gaat af als ik het zelf warm heb. Dat stelde ons dus voor de vraag: in hoeverre kun je een paard vermenselijken als er tussen mensen zulke grote verschillen zitten, en gussen mensen en paarden nog veel meer? Hoe zie je wél wat je paard nodig heeft in die situatie? Als ze beginnen te zweten is de deken te dik, ok, en als ze staan te rillen te dun, maar verder..?
Nog een voorbeeld. Opbouwen met sporten. Ik ben zelf best streng voor mezelf en heb vaak spierpijn. Ik vind dat geen probleem, net als buiten adem zijn etc. Ik heb dus de neiging om ook wat hard te zijn voor mijn paard. Daar heb ik een heftige discussie over gehad met iemand, die vond dat ik te ver was gegaan als het paard in de opbouwfase zweette/versnelde ademhaling had of de volgende dag aan het begin een beetje stijf was. Ook was ze aan de dunne kant in die tijd (net als ik) en ze meenden dat ik haar niet mocht laten sporten op dat gewicht. Maar dat doe ik dus zelf ook gewoon.
Kortom: mensen hebben nogal andere referentiekaders. Hoe zou je bepalen wat goed is?
mocht dat niet duidelijk zijn.
Maar ik denk wel dat een beetje training helpt bij het opbouwen van een goed figuur
. Niet teveel natuurlijk, maar gewoon een beetje beweging.