Max gewicht trailer ...

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

daisyjazz

Max gewicht trailer ...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-15 13:29

Hoi bokkers !

Voor mij is het nogal onduidelijk op welke manier het nou zit met trailers en auto's dus ik zal even een voorbeeld geven.

Stel je heb een auto die 1000 kilo mag trekken.
En de trailer weegt leeg 650.
Max beladen mag hij 1300 wegen.
Je zet er een pony in van 300 kg

Is het dan zou dat als je aangehouden wordt je op een weegbrug gezet wordt en ze zeggen oke je zit nog onder het maximale trekgewicht van de auto of vragen ze een papier en zeggen ja je auto mag maar 1000 trekken en deze trailer mag maximaal beladen 1300 wegen dus je mag deze trailer niet trekken.

Hoop dat de vraag duidelijk is, vindt het erg moeilijk uit te leggen.
(het is maar een voorbeeld he )

Alvast bedankt voor het meedenken :o

Miran71

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 13:33

Er wordt altijd gekeken naar het maximale toelaatbare gewicht. In het geval van jouw voorbeeld, mag de trailer dus niet getrokken worden. Ook niet als de trailer leeg zou zijn! Denk er ook aan dat als je toch gaat rijden, jouw verzekering niet uit hoeft te keren bij een eventuele schade.

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 13:38

Miran71 schreef:
Er wordt altijd gekeken naar het maximale toelaatbare gewicht. In het geval van jouw voorbeeld, mag de trailer dus niet getrokken worden. Ook niet als de trailer leeg zou zijn! Denk er ook aan dat als je toch gaat rijden, jouw verzekering niet uit hoeft te keren bij een eventuele schade.

Dat wordt alleen gedaan als je geen BE rijbewijs hebt. Heb je wel een BE rijbewijs dan gelden de daadwerkelijke gewichten. En is het voorbeeld dus goed als je in het bezit bent van een BE rijbewijs

daisyjazz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-15 13:40

Setteli schreef:
Miran71 schreef:

Dat wordt alleen gedaan als je geen BE rijbewijs hebt. Heb je wel een BE rijbewijs dan gelden de daadwerkelijke gewichten. En is het voorbeeld dus goed als je in het bezit bent van een BE rijbewijs

Ahhh kijk ! Dan is het dus al makkelijker ;) Bedankt voor jullie reacties. Vind het een heel apart iets

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 13:42

Miran71 schreef:

Dit klopt dus totaal niet!

Kijk aub de wiki na daar staat het allemaal duidelijk uitgelegd en is ook niet voor niets gemaakt. Rijksoverheid en RDW geven dezelfde info

Wat Setteli zegt klopt ook niet..

De auto mag een trailer trekken zoveel als de auto en trekhaak mogen hebben. Ik jouw geval TS is dat 1000 kg meer mag je er dus niet achter hangen. Of de trailer wel of niet meer mag laden is totaal niet relevant.

Voor je B rijbewijs wordt er gekeken naar de maximale gewichten die moeten onder de 3500 kg uitkomen. In jouw geval is dat dus de 1300 van de trailer + het maximale gewicht van de auto , dit is iets anders dan het trekvermogen, als dit samen onder de 3500 kg blijft mag je met B rijbewijs en anders is een BE vereist.

Nivada

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 13:45

Kan je hem niet terug laten keuren?

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 13:48

Yvank_ schreef:
Miran71 schreef:

Kijk aub de wiki na daar staat het allemaal duidelijk uitgelegd en is ook niet voor niets gemaakt. Rijksoverheid en RDW geven dezelfde info

De auto mag een trailer trekken zoveel als de auto en trekhaak mogen hebben. Ik jouw geval TS is dat 1000 kg meer mag je er dus niet achter hangen. Of de trailer wel of niet meer mag laden is totaal niet relevant.

Voor je B rijbewijs wordt er gekeken naar de maximale gewichten die moeten onder de 3500 kg uitkomen. In jouw geval is dat dus de 1300 van de trailer + het maximale gewicht van de auto , dit is iets anders dan het trekvermogen, als dit samen onder de 3500 kg blijft mag je met B rijbewijs en anders is een BE vereist.

Wat klopt er dan niet aan mijn verhaal??
Auto mag 1000 kg trekken, trailer is 650 en ze zet er een pony in van 300 kg. Bij elkaar is dat dus 950 kg en blijft ze onder die 1000 kg. Maar dit geldt alleen als je een BE rijbewijs hebt.
Als je geen BE rijbewijs hebt, gelden de laadvermogens, dus in dit geval 1300 kg en mag ze de trailer niet trekken, dus ook niet als ie leeg is.

daisyjazz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-15 13:51

Nivada schreef:

Het is maar een voorbeeld. Ik heb zelf een auto die 1300 mag trekken en en in het bezit van een BE rijbewijs. Het is dat ik er een vraag over kreeg van wat het nou precies is en ik heel eerlijk moest toegeven dat ik werkelijk geen idee heb.

daisyjazz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-15 13:53

Yvank_ schreef:
Miran71 schreef:

Ik kan het niet vinden in de wiki (of waar dan ook duidelijk) als je een link heb of weet op welke zoekterm ik precies moet zoeken doe ik het met liefde.

Het wordt voor mij steeds onduidelijker aangezien iedereen wat anders denkt... (wat dus precies de reden is dat ik deze vraag stel)

Nivada

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 13:53

daisyjazz schreef:
Nivada schreef:

Het is maar een voorbeeld. Ik heb zelf een auto die 1300 mag trekken en en in het bezit van een BE rijbewijs. Het is dat ik er een vraag over kreeg van wat het nou precies is en ik heel eerlijk moest toegeven dat ik werkelijk geen idee heb.

Volgens mij kan dat wel.
Maar adviseer het echter niet.
Kun je beter wat zwaardere auto hebben die wat meer mag trekken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 13:54

Dat je wel met B mag rijden. Het maakt namelijk niet uit dat je trailer meer mag hebben dan je er inzet. Dit maakt niet uit voor BE maar ook niet B. Je moet voor B alleen onder de 3500 grens blijven met maximale gewichten.

Stel:
Auto ttm 1500
Trailer TTm 1600
Auto mag 1500 trekken

1500 + 1600 = 3100 dus B rijebwijs mag. Dat de trailer 100 kg meer mag hebben is totaal niet relevant! Je mag het er alleen niet inzetten.

Hier staat alles precies zoals het hoort uitgelegd
http://www.bokt.nl/wiki/Rijbewijs_BE

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 13:55

Afbeelding

hoe ik hem altijd geleerd heb

Anoniem

Re: Max gewicht trailer ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 13:56

en die klopt dus niet meer die regels is in januari 2013 komen te vervallen!

Tinkertje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 13:57

Setteli schreef:
Auto mag 1000 kg trekken, trailer is 650 en ze zet er een pony in van 300 kg. Bij elkaar is dat dus 950 kg en blijft ze onder die 1000 kg. Maar dit geldt alleen als je een BE rijbewijs hebt.
Als je geen BE rijbewijs hebt, gelden de laadvermogens, dus in dit geval 1300 kg en mag ze de trailer niet trekken, dus ook niet als ie leeg is.

Wat er niet aan klopt is je BE verhaal.
De auto mag het trekken want het blijft onder de 1000( trekkracht auto)
Met je b rijbewijs mag je het trekken want de 1300 + gewicht auto zijn minder dan 3500

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 13:59

Setteli schreef:

Als je geen BE rijbewijs hebt, gelden de laadvermogens

Nee niet meer. Dat was vroeger wel zo maar is veranderd.

Van de site van de rijksoverheid.

Citaat:
Aanhanger gebruiken met rijbewijs B

U mag met rijbewijs B in de volgende situaties een aanhanger gebruiken:

De toegestane maximummassa van aanhangwagen of oplegger is minder dan 750 kilo. De toegestane maximummassa is het lege gewicht + het laadvermogen.
Is de aanhanger of oplegger zwaarder dan 750 kilo? Dan is rijbewijs B toegestaan, als de toegestane maximummassa van de auto en aanhanger samen niet meer bedraagt dan 3.500 kilo.

Citaat:
Aanhanger mag zwaarder zijn dan auto

De aanhangwagen of oplegger mag zwaarder zijn dan de lege auto. Uit het kentekenbewijs van de auto moet dan wel blijken dat de auto een dergelijke zware aanhangwagen of oplegger mag trekken. Tot 19 januari 2013 moest de aanhanger of oplegger lichter zijn dan de ledige massa van de trekkende auto (dat is het gewicht zonder lading en inzittenden).

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... ijbewijs-b
En https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... n-besturen

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 14:00

deze vind ik op de site van politie.nl, dat zal dan de nieuwe zijn? (gaat over caravan, maar zal met paardentrailer niet anders zijn)

Afbeelding

daisyjazz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-15 14:02

Mensen het gaat er dus niet over of dit verstandig is en of ik het mag trekken met enkel een B rijbewijs het gaat erom hoe de regels nu zitten omdat ik inderdaad gehoord heb dat het veranderd is. Ik kan wel linkjes krijgen van wanneer ik iets mag trekken met een B rijbewijs, maar dat is de vraag niet.

Niet banketstaaf bedoelt ofzo, maar dat maakt het nog verwarrender :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 14:04

Wat wil je dan wel weten?

Wat jij schetst mag gewoon punt uit. Zolang je niet meer gewicht achter je auto mag hebben dan je mag trekken mag het. Einde verhaal spannender kan ik het niet maken...

Teigertje32

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 14:04

Informatie over rijbewijs en trekgewicht op de site van cbr of via de rdw kun je zien welk gewicht je auto mag trekken met B rijbewijs en wanneer je be rijbewijs moet hebben

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 14:10

Bovenstaand schema is inderdaad heel duidelijk als het gaat om welk rijbewijs er nodig is. Maar als je puur wilt kijken naar wat de auto mag trekken, dan is het heel eenvoudig: er wordt gekeken naar wat er daadwerkelijk achter hangt. Uiteraard moet je als je met een combinatie op pad gaat, naar beide zaken kijken.

daisyjazz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-15 14:19

Kortom je wordt op een weegbrug gezet ? dan is het voor mij duidelijk :) bedankt

daisyjazz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-15 14:20

daisyjazz schreef:
Is het dan zou dat als je aangehouden wordt je op een weegbrug gezet wordt en ze zeggen oke je zit nog onder het maximale trekgewicht van de auto
of vragen ze een papier en zeggen ja je auto mag maar 1000 trekken en deze trailer mag maximaal beladen 1300 wegen dus je mag deze trailer niet trekken.

Dit was de vraag eigenlijk

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 14:23

Als ze twijfelen wel ja :) daarom dus altijd zelf laten wegen dat je zeker weet dat je goed zit.. Anders niet hoor waarom zouden ze? Dat je trailer meer gewicht mag hebben maakt niet.

Als jij een auto hebt die 1800 trekken mag en je zet er een 2 paards trailer achter die totaal 2500 mag wegen maar er staat maar 1 paard in wat niet boven de 1800 uitkomt. Dan is er niemand die zegt joh dat mag niet he, want het mag gewoon en wegen zullen ze dan ook niet snel doen. Dat doen ze alleen als ze je verdenken van overbelading.

Sjira

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 14:31

Dat is het grappige altijd aan dit soort topics. Ook al vraag je er niet naar, de discussie gaat ALTIJD over wel of geen B of BE rijbewijs.

Enfin, wat ik mij altijd afvraag is waarom je met een auto die net kielekiele de combi mag hebben, je paard wilt vervoeren. De auto mag niet voor niets 'maar' 1000 kilo trekken. Een paard is toch een levend en dus bewegend wezen in de trailer. Kans dat je je auto naar de mallemoer trekt is dus erg aanwezig..

Maar goed, jij zit met het totale gewicht nog onder die 1000. In ieder geval, het werkelijke gewicht. En de vraag is dus of ze in dat geval naar het werkelijke gewicht kijken, of naar de ttm gewichten. Ik zou als ik jou was gewoon even contact opnemen met de politie die jou precies kan vertellen hoe het zit. Dan weet je het zeker!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 14:33

Sjira dat staat toch meerdere keren uitgelegd dat dat gewoon mag?? Staat zelfs op site van rijksoverheid en rdw die deze regelgevingen maken :=