Van de weide naar de stal

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Oneofus

Van de weide naar de stal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-15 16:28

Dag allemaal,

Ik heb een shetlandpony die de ganse zomer door op de weide heeft gestaan. Nu het gras opraakt en de weide wat nat wordt, wil ik hem graag grotendeels op stal zetten in de winter, met iedere dag een paar uur buiten.

Alleen, ik weet niet goed hoe ik dit nu het beste aanpak? Kan ik hem zomaar van de weide halen en plots meer dan 12u op stal zetten of moet dit worden opgebouwd?

Ik had ook nog een vraag rond bijvoeren. Ik weet dat een shet niet veel nodig heeft, maar wil ook niet dat hij iets te kort komt. Nu kon hij 24/24 grazen en kreeg één à twee maal per week een handje Strucomix Pony (Cavalor). Mijn eigen idee was om op stal hooi te geven in een slowfeeder net, half net per dag (ong. 5 kg) en om de twee dagen een handje Strucomix pony.

Wat denken jullie? :o

Groetjes!

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-15 16:56

Zou hem buiten laten lopen, buiten hooi voeren. Evt zorgen voor een afdakje.
Het is voor paarden veel gezonder om buiten te lopen.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-15 16:59

Marjo89 schreef:

het is voor je wei alleen niet bepaald gezonder.

En een shet voor en najaar op gras houden is absoluut een risico.

Je slowfeeder lijkt mij een uitstekend idee. Zorg dat ie die 12 uur op stal dan die slowfeeder heeft (even in de gaten houden of hij er lang genoeg mee doet, anders zelfs 2 netten over elkaar oid)

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-15 17:00

Toydoll schreef:
Marjo89 schreef:

Je slowfeeder lijkt mij een uitstekend idee. Zorg dat ie die 12 uur op stal dan die slowfeeder heeft (even in de gaten houden of hij er lang genoeg mee doet, anders zelfs 2 netten over elkaar oid)

Dan zorg je voor een paddockje , maar ik vind 12 u op stal echt note done.
En die weide komt van voorjaar echt wel weer op.

Lumea

Re: Van de weide naar de stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-15 17:04

Een shetlander 24/7 jaar rond op het gras zou ik ook echt niet doen. Die beestjes hebben amper iets nodig en dat is echt veel te veel voor ze. Wel zou ik kijken naar mogelijkheden om hem lekker buiten in een paddockje oid te zetten. Als dit geen optie is even kijken of er binnen misschien een lekkere grote ruimte is waar het beestje zijn beentjes wat kan strekken.

Slowfeeder is een heel goed idee. Zorg ervoor dat hij al de tijd dat hij in de stal staat wel te eten heeft (dus als hij 12 u binnen staat ook 12 u kan eten). Zoals Toydoll al zegt eventueel met twee slowfeeders over elkaar.

Je kunt je pony gewoon in een keer naar binnen halen, dit hoeft niet af gebouwd te worden. Als je hem weer terug de wei in wilt doen moet je dit natuurlijk wel opbouwen.

Oneofus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-15 17:15

Marjo89 schreef:

Is gewoon niet haalbaar nu om hem constant buiten te laten, al ben ik hier zelf ook wel voorstander van.

Oneofus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-15 17:18

Toydoll schreef:
Marjo89 schreef:

Bedankt voor je reactie! :) Wel ik worstel nu gewoon nog met het feit of het voor hem dan geen kwaad kan om veel hooi ter beschikking te hebben? (wetende dat hij in het verleden hoefbevangen is geweest, dus het risico blijft).

Oneofus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-15 17:21

Lumea schreef:
Een shetlander 24/7 jaar rond op het gras zou ik ook echt niet doen. Die beestjes hebben amper iets nodig en dat is echt veel te veel voor ze. Wel zou ik kijken naar mogelijkheden om hem lekker buiten in een paddockje oid te zetten. Als dit geen optie is even kijken of er binnen misschien een lekkere grote ruimte is waar het beestje zijn beentjes wat kan strekken.

Slowfeeder is een heel goed idee. Zorg ervoor dat hij al de tijd dat hij in de stal staat wel te eten heeft (dus als hij 12 u binnen staat ook 12 u kan eten). Zoals Toydoll al zegt eventueel met twee slowfeeders over elkaar.

Je kunt je pony gewoon in een keer naar binnen halen, dit hoeft niet af gebouwd te worden. Als je hem weer terug de wei in wilt doen moet je dit natuurlijk wel opbouwen.

Het paddock-idee vind ik zeer goed, en dit is ook het plan in de toekomst. Alleen is dit nu nog niet haalbaar, omdat we hiervoor alles moeten herorganiseren/aanleggen rondom ons huis. Is gepland voor in het voorjaar. Op stal heeft hij wel veel ruimte, is een vrij grote stal (4x4m). Sowieso zou ik hem overdag dan wel enkele uren buiten laten zodat hij al zijn energie kwijt kan. :) Ik vroeg me juist nog af of het voor hem geen kwaad om veel hooi ter beschikking te hebben, wetende dat hij in het verleden al hoefbevangen is geweest?

Lumea

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-15 17:25

Dat is een mooi streven! 4x4 voor een shetlander is lekker ruim dus dat vind ik wel kunnen hoor! Hoefbevangen wordt een paard door bijvoorbeeld te eiwitrijk gras. In hooi zit weinig eiwitten en kun je dus onbeperkt voeren. Voordeel als hij een hele dag kan eten is dat zijn darmen langere tijd gestimuleerd blijven. Door de slowfeeders kan hij het hooi veel minder snel eten dan het hooi gewoon op de grond/in een bak. Je moet zelf even een beetje uittesten hoe vol de slowfeeder moet zodat hij er al die tijd op stal mee kan doen. Dat verschilt wel per paard.

Oneofus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-15 18:37

Lumea schreef:
Dat is een mooi streven! 4x4 voor een shetlander is lekker ruim dus dat vind ik wel kunnen hoor! Hoefbevangen wordt een paard door bijvoorbeeld te eiwitrijk gras. In hooi zit weinig eiwitten en kun je dus onbeperkt voeren. Voordeel als hij een hele dag kan eten is dat zijn darmen langere tijd gestimuleerd blijven. Door de slowfeeders kan hij het hooi veel minder snel eten dan het hooi gewoon op de grond/in een bak. Je moet zelf even een beetje uittesten hoe vol de slowfeeder moet zodat hij er al die tijd op stal mee kan doen. Dat verschilt wel per paard.

Bedankt voor het advies, hier heb ik wat aan! :) Is een grote geruststelling dat hooi eigenlijk niet zoveel kwaad kan, wist dat hoefbevangenheid veroorzaakt werd door teveel eiwitten, ik wist alleen niet of hooi nu net weinig of veel eiwitten bevat. :o

teugeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-15 06:54

Een Shetlander kan prima 24-7/365 jaar rond buiten in de wei lopen!
Echter zit het in het weidebeheer of het veelvuldig is bemest met kunstmest?
Daar kunnen Shetlanders en natuurlijk overige paarden niet zo heel best tegen.
Op onbemeste natuurweide of vogeltjesland kunnen ze prima heel het jaar vertoeven! Een Shetlander stal zetten is niet zo'n heel best idee!
Krijgen vaak last van hun dikke vacht!
En ze hebben het snikkie heet binnen,door dat" ze een goede geïsoleerde vacht hebben.

faunty

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-15 07:20

Ik zou een stuk wei als paddock afzetten en je stal open als inloop stal. Hang dan het net in de stal. Zo kan hij lopen maar kan hij ook gewoon buiten lopen.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 16:16

Zo heb ik het thuis ook inderdaad. Is ideaal. Lang op stal staan is echt ontzettend slecht en niet alleen door het gebrek aan beweging.

Het zomer gras kan veel meer kwaad voor hoefbevangenheid dan het gras nu of hooi, dus zou me daar geen zorgen om maken.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 16:22

4x4 is nou niet echt ruim voor twee shetlanders...
Neem tenminste gemakshalve maar aan dat je niet van plan bent om hem eenzaam op te sluiten? :o

Imaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 16:23

Hoefbevangenheid wordt veroorzaakt door fructaaan (suikers) en niet door eiwitten

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 16:28

Lumea schreef:

Dit is achterhaalt. Inmiddels zijn ze erachter dat fructaan de grote boosdoener is. Dat zit in zowel hooi als gras (is een suiker). Dus ook van onbeperkt hooi kunnen gevoelige pony's bevangen worden (ik spreek helaas uit ervaring). En als het dadelijk kouder wordt is het best een risico om hb gevoelige paarden lang op het gras te laten lopen. Als het kouder wordt en de zon schijnt dan maakt het gras fructaan aan, maar verbruikt het niet. Die van mij zijn ook beide in de winter bevangen geraakt, terwijl je eerder zoiets verwacht in het voorjaar.

Zelf voer ik mijn pony's om die reden onbeperkt graszaadhooi uit slowfeeders. Daar zit over het algemeen minder suiker in. Ik meng het met weidehooi zodat ze niet te dun worden. Inmiddels zijn ze 5 jaar bevangenvrij op dit dieet en ze zien er veel beter uit dan toen ze nog onbeperkt weidehooi kregen.

Ik zou wel kijken of je zo snel mogelijk een paddock kunt realiseren ts. Of mss een stukje weiland betegelen? Die van mij hebben in de winter minder bewegingsruimte, aangezien hun weiland nat is, maar ze zijn toch wel erg blij met hun betegelde stuk voor de stal. Hebben ze toch meer ruimte om te bewegen en lekker sociaal contact.