Angst voor paard

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

lisantjuuh

Angst voor paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-15 20:50

Na lang twijfelen toch een topic geopend.

Zo een 4 jaar geleden heb ik een (toen der tijd) 4 jarig paard gekocht. Het was een schattebout en deed geen stap verkeerd en deed alles voor me.

In verloop van tijd veranderde dat, hij werd eigenwijzer. Ging er met me vandoor en dan kon ik trekken wat ik wil maar ik krijg hem niet stil. Buitenrijden is voor mij sinds het begin van dit jaar klaar.
Het was een ontspannen ritje totdat hij opeens ergens van "schrok" er vandoor ging en mij eraf bokte.
Nadat ik hem had gevonden naar stal toe gelopen met hem aan de hand.

Volgende dag wou ik er op stappen in de bak en nog voordat mijn voet in de beugel zat, zat ik al in volle galop en kreeg ik een hele bokken-serie over me heen, en ben er af gevallen tegen de bakrand.
En nu? Nu ben ik angstig, ik heb hem eerst 3 maanden alleen maar gelongeerd. voordat ik er weer op ben gestapt.

En het is echt niet dat hij nu elke keer weer raar doet, helemaal niet. Maar elke keer als ik hem voel aanspannen omdat hij wat ziet/hoort. Sla ik zelf op slot, wil ik er zo snel mogelijk vanaf en ben ik bang voor wat er gaat gebeuren.

Voor wie is dit herkenbaar? En wie heeft er misschien tips zodat ik weer kan gaan genieten van mijn paard?
(Les ben ik aan het bespreken met de instructrice.)

troi

Re: Angst voor paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 20:53

Er zijn erg veel mensen met dit probleem! Ik zou eerst het vertrouwen op de grond terug zoeken via goede grondwerkles en dan pas weer in het zadel kruipen.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 20:54

Verkopen.

Vertrouwen is weg

lisantjuuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-15 20:56

tita schreef:
Verkopen.

Vertrouwen is weg

Dat liever niet, op de grond is het echt mijn maatje! en zou hem voor geen goud willen missen.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 20:58

Zoek hulp...

Hier kun je samen overheen komen.
Je moet eerst weer vertrouwen krijgen dat je het kan. Dat vastklemmen averechts werkt.

Een paard verkopen is zoooo makkelijk.
Wil je het paard... zoek naar oplossingen niet naar problemen.

Chasingmood

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 21:03

lisantjuuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-15 21:20

amkeVH schreef:
Meid ik heb precies hetzelfde probleem als jij!
Hier is mijn topic van al een paar maanden geleden voor als je nieuwsgierig bent naar de reacties daar.
[RT-V] Paard hangt voor de 2e keer rodeostier uit, wat te doen?

Ik heb zelf nogsteeds niet durven opstappen, dus ik lees mee!

Ben er zelf opgestapt met het idee val ik er af, dan val ik er af en dan rijd ik gewoon nooit meer. Maar goed liever niet vallen inderdaad.

miramii

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 21:33

Ga hulp zoeken, geef niet zomaar op. Verkopen kan altijd nog, maar niet voor je het hebt geprobeerd!

Je geeft zelf aan dat je paard het niet altijd doet, dus dikke kans dat er meer achter zit. Hij zal nu ook gaan aanvoelen dat jij bang bent en verstijft en dat zal het niet ten goede komen. Zoek uit waar het vandaan komt, vind de juiste knoppen terug. Maar doe het met begeleiding, zodat je de juiste knoppen vind en niet het probleem verergerd!

Vertrouwen kan je weer opbouwen, mits je de tijd ervoor neemt.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-15 11:22

Het is een kwestie van opvoeding.
Je paard doet niet wat er van hem verwacht wordt en kan daarmee doorgaan doordat hem dat toegestaan wordt.
Hij heeft door ervaring geleerd hoe hij jou zo kan manipuleren dat je stopt met hem lastig vallen.

Zoek iemand om je te helpen het voor je op te lossen.
Je kunt dit niet zelf want dan had je dit probleem niet.

Je paard moet gecorrigeerd worden, leren wat wel en wat niet mag.

lissie_zigor

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 17:23

lisantjuuh schreef:
Na lang twijfelen toch een topic geopend.

Zo een 4 jaar geleden heb ik een (toen der tijd) 4 jarig paard gekocht. Het was een schattebout en deed geen stap verkeerd en deed alles voor me.

In verloop van tijd veranderde dat, hij werd eigenwijzer. Ging er met me vandoor en dan kon ik trekken wat ik wil maar ik krijg hem niet stil. Buitenrijden is voor mij sinds het begin van dit jaar klaar.
Het was een ontspannen ritje totdat hij opeens ergens van "schrok" er vandoor ging en mij eraf bokte.
Nadat ik hem had gevonden naar stal toe gelopen met hem aan de hand.

Volgende dag wou ik er op stappen in de bak en nog voordat mijn voet in de beugel zat, zat ik al in volle galop en kreeg ik een hele bokken-serie over me heen, en ben er af gevallen tegen de bakrand.
En nu? Nu ben ik angstig, ik heb hem eerst 3 maanden alleen maar gelongeerd. voordat ik er weer op ben gestapt.

En het is echt niet dat hij nu elke keer weer raar doet, helemaal niet. Maar elke keer als ik hem voel aanspannen omdat hij wat ziet/hoort. Sla ik zelf op slot, wil ik er zo snel mogelijk vanaf en ben ik bang voor wat er gaat gebeuren.

Voor wie is dit herkenbaar? En wie heeft er misschien tips zodat ik weer kan gaan genieten van mijn paard?
(Les ben ik aan het bespreken met de instructrice.)

Wat goed kan helpen en nooit kwaad kan om te proberen is om eerst een tijdje op een ander paard te rijden wat heel mak is.

Het klinkt misschien stom maar je angst overwinnen met dit zelfde paard kan lastig worden omdat hij jou angst voelt en daar weer op reageerd zo blijf je lood om oud ijzer houden.

Krijg eerst weer vertrouwen met een ander paard en ga daarna weer eens op dit paard het probleem oplossen met lessen.

Angst is iets wat je niet kunt verbergen en zeker niet voor je paard. Hoe meer succes ervaringen je nu krijgt hoe meer de angst af neemt

Heel veel succes en ik weet zeker dat het weer helemaal goed gaat komen met jullie wat ik al een kwaliteit vind is dat wanneer je merkt dat je het eng vind eraf stapt dat is soms het moedigste wat je kunt doen! Jullie komen er :)

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 17:27

Zitles nemen of iig les van iemand die heel gericht is op jouw lichaamstaal

LisaFalco

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 17:30

tita schreef:
Verkopen.

Vertrouwen is weg

Nou als ik toch zo zou denken had ik toch al veel paarden gehad
Verkopen doe je in mijn ogen pas als er echt geen andere mogelijkheid is (mits je natuurlijk wel nog graag zou willen dat het goedkomt met dit paard)
Maar dat is ook ieder zijn eigen mening

Ts, ik zou voorlopig alleen nog rijden onder goede begeleiding en wanmeer jij het vertrouwen weer terughebt kun je weer alleen aan de slag

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 17:32

Eerst uitsluiten of het paard niks mankeert. Bijvoorbeeld door tandarts en osteopaat erbij te halen.
Daarna zou ik grondwerkles nemen, bijv. van Parelli, dit kun je nl. zelf ook studeren. Je zou eens kunnen kijken naar horsenalities, hoe je je paard beter kunt leren lezen, zodat je gedrag kunt voorkomen of er beter op in kunt springen, dat verhoogt jouw skills en geeft daardoor vertrouwen.
Gewoon niet erop totdat je er weer op wílt en het paard ook aangeeft er klaar voor te zijn. Verkopen is meestal geen oplossing, je kunt het beter zien als spiegel om dit door te werken met jezelf en je paard zodat je ervan groeit!
Er zijn mooie topics hier over horsenalities.
[VNA] Mensen met een Right Brain Introvert paard?
Laatst bijgewerkt door Freya6 op 21-10-15 17:35, in het totaal 1 keer bewerkt

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 17:33

Meteen verkopen, dan zouden er wel veel paarden te koop staan. Jij geeft je spanning door aan je paard, waardoor je paard nog meer gespannen raakt en jij ook weer. Je moet weer het vertrouwen krijgen, en dan kan door bv les te nemen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 17:48

Ik vind verkopen ook erg kort door de bocht. Het vertrouwen is nu weg en ik denk dat dat de basis moet zijn waar je op verder kunt werken.
Dus inderdaad zoals hier geopperd wordt les nemen, of vanaf de grond vertrouwen opbouwen dmv grondwerk, vrijheidsdressuur, noem het maar op. Zeker niet opgeven!