Wat te doen met de paarden bij verhuizing naar Curacao

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Puppetje

Wat te doen met de paarden bij verhuizing naar Curacao

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-15 14:23

Mijn vriend kan voor zijn werk 3 jaar naar Curaçao verhuizen.
Hartstikke leuk natuurlijk, maar ik heb wel 2 paarden die niet mee kunnen.
Gelukkig is er nog niets zeker en heb ik nog wel even tijd om hier over na te denken, maar het speelt toch door mijn hoofd.

Het gaat om een 19 jarig paard waar niets meer mee wordt gedaan en een 13 jarige die z2 loopt.
Mijn oudje verkopen is geen optie, daar zoek ik wel een mooi plekje voor. Het gaat me voornamelijk om het andere paard. Hij is voor mij echt het once in a lifetime paard. Als ik denk aan verkopen word ik gek.
Maar wat moet je er dan mee?
Ik kan ze beiden bij een soort rusthuis zetten en dan 3 jaar later weer ophalen. Iemand zoeken die er 3 jaar op wil passen, maar ja vind maar eens een betrouwbaar iemand die daar zin in heeft. Pfff ik vind het moeilijk hoor.......

Amigo_stan

Re: Wat te doen met de paarden bij verhuizing naar Curacao

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 14:28

Kijk, ik zou het niet erg vinden om 3 jaar lang op ze te passen, maar dan moet je wel zelf de stal enz. betalen. Dan hebben we t enkel over verzorgen he, of ben je op zoek naar iemand die ze dan gaat leasen?

Puppetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-15 14:33

Nee ik blijf alles betalen. Dat lijkt me logisch. Het zijn mijn paarden.

Marije112

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 14:34

Kun je aangeven waarom de paarden niet mee kunnen naar Curacao?

Puppetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-15 14:34

Ik vraag me alleen af of het "eerlijk" is om hem te houden. Het is zo'n fijn paard.

AfricanLady

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 14:35

Is er ook een mogelijkheid tot verhuizen naar een andere stal ? Die in de buurt bij de verzorger is

Puppetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-15 14:36

Kost € 12.500,00 enkele reis per paard. Dat geld heb ik niet en ik vind het geen fijn eiland om een Fries naar te verhuizen. Hij heeft in Nederland al last van de warmte.

Marije112

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 14:39

Puppetje schreef:
Kost € 12.500,00 enkele reis per paard. Dat geld heb ik niet en ik vind het geen fijn eiland om een Fries naar te verhuizen. Hij heeft in Nederland al last van de warmte.

-O- Hmm...

Ik ga er even over na denken

Puppetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-15 14:44

Er is nog niets zeker hoor. Maar het speelt gewoon door mijn hoofd.

CharxHebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 14:45

Als ik de kans zou krijgen om 3 jaar lang een z2 te paard te verzorgen zou ik die kans best aangrijpen hoor dus denk dat je daar wel iemand voor gaat vinden.. hoewel een betrouwbaar iemand misschien wat lastiger is maar je kunt navraag doen of misschien iemand uit je omgeving? En dan hoef je je once in a lifetime paard niet te verkopen..

stephlayy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 14:53

Er zijn vast genoeg mensen die je paarden willen verzorgen. Als het om de betrouwbaarheid gaat kun je altijd iemand zoeken die jou per e-mail elke week een korte update geeft over je paarden, zo doen meer mensen het heb ik gehoord.

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 14:57

ik zou dan wel alles goed op papier zetten (met behulp van notaris), wat als je paard een ernstige verwondig ofzo oploopt en er is geen tijd jou te bellen, mag verzorger beslissen tot inslapen etc. En wat als de verzorger een ongeval krijgt en sterft etc. Ook duidelijk op papier zetten dat jij eigenaar blijft etc.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 15:01

Ik denk ook dat er wel mensen zijn die jouw Fries drie jaar op stal willen hebben, afhankelijk natuurlijk van karakter en gedrag. Kan iemand veel van leren maar het grote gevaar is inderdaad dat hij door een blessure niets meer kan en dan heb je een probleem en zal je een tweede optie nodig zijn. Ik ken wel iemand zonder paard die heel goed kan rijden maar geen geld heeft voor een goed paard op dit moment. Maar wel om een paard in pension te zetten en te onderhouden. Laat mensen bij je komen, kijk hoe ze met je paard omgaan/rijden enzenz. En een goed contract op stellen.

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 15:02

ik lease een paard van iemand die in het buitenland woont.
Voor mij was hij een goed leer paard. zzzwaar dressuur gelopen met mijn voorganger.
Ondertussen is het paard 22jaar en vol artrose en kan niet meer rijden.

Ik ben zo gek met hem dat hij mag blijven maar je loopt wel tegen dingen aan.

maak goede afspraken ivm dierenarts kosten
ook over de zadelmaker en tandarts.
wormenkuren en bv zandweg.
dekens of bv hoofdstel wat kapot gaat.
hoefsmid kosten.

en controleer altijd regelmatig of door een bekende van je hoe staat het paard erbij en haal dan bv ook de deken eraf.
Alleen email vind ik niet betrouwbaar meer in deze tijd.
Je hoort soms de gekste verhalen.

En wat als diegene stopt met leasen?

Wat lekker curacao!!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 15:07

Als jij de kosten draagt is het toch niet moeilijk om iemand te vinden die ze 3 jaar lang rijd en verzorgd? Je zou dan ook gerust een ruiter kunnen zoeken met wat ervaring die je paard bv ook blijft uitbrengen zodat jij er tzt zo weer op verder kunt. En ik denk dat zo iemand de verzorging van het oudje er gerust wel bij wil doen voor zo'n aanbod.
Ik zou het in elk geval zo doen :+

Mirjam1202

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 15:12

Ik snap heel goed dat je er druk mee bent!
Wanneer het allemaal zeker is zou ik opzoek gaan naar een fanatieke betrouwbare ruiter die voor jou paard wil zorgen, en met hem wil gaan rijden. Het paard kan dan misschien tijdelijk verhuizen naar een stal dichtbij de desbetreffende ruiter? Zodra je iemand hebt gevonden, samen met een notaris een duidelijk contract opstellen :)

AfricanLady

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 15:15

Er zijn idd vast wel mensen die je paard willen verzorgen.
Ik zou het een fantastische ervaring vinden om te leren van een z paard.
Dus als de plannen vaststaan wil ik mijzelf Best aanbieden om voor uw te gekke Fries te zorgen

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 15:16

ik zou dan kijken of je iemand in de buurt zou kunnen vinden die de zorg op zich zou willen nemen.
en zoals gezegd, duidelijke afspraken op papier zetten.
Tevens zou ik 1 keer in de zoveel tijd iemand (familie, goede vriend) langs laten gaan om te kijken het het allemaal gaat en hoe de paarden erbij staan.

Puppetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-15 15:43

Hier foto van Iwan. Ook een puntje van aandacht....zijn manen
Afbeelding

Afbeelding

LesleyxLinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 15:45

Er zijn inderdaad genoeg mensen die je paard willen verzorgen.
Ik wil mij ook zo aanbieden als verzorger/leaser, lijkt me echt een super ervaring.

Maar ik zou dan wel een contract opstellen en af en toe een update willen of iemand die kan komen kijken.

Edit: wat een prachtig paard! Ik teken er zo voor :o

flitzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 15:52

Ik vind de tips van linnie050 erg goed. Alleen afgaan op de informatie van degene waarbij je je paarden stalt moet je niet doen.. Mocht je je paarden aan een leaser of verzorger "geven" laat alles vastleggen. En laat daadwerkelijk mensen na je paarden kijken.
Ik spreek uit ervaring.. Om een lang verhaal kort te maken ik had 2 paarden in training staan, 2 uur van huis af. Paard 1 was/ werd lastig die werd niet meer gevoerd om hem zo maar te "breken" die heb ik broodmager naar huis gehaald. Paard 2 die werd goed verzorgd maar totaal overvraagd, helemaal in zichzelf gekeerd, nergens geen zin meer, doffe vacht. Bij beide paarden heeft maanden geduurd voordat ze zichzelf weer begon te worden.
Bij navraag bij de KNHS bleek dat alles wat ze me hadden verteld over paard 1 totaal niet klopte.. En paard 2 daar was veel meer meegedaan dan wat ze me hadden verteld.

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 15:52

Wauw, kom die hier maar brengen hoor. Daar zorg ik met liefde voor, de aankomende 3 jaar!

Puppetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-15 15:53

Er zal absoluut een contract opgesteld worden zodat er voor beide partijen duidelijkheid is. Ook zal ik zelf in ieder geval 1x per jaar naar Nederland komen. Maar goed ik ben blij met jullie reacties. Toch weer meer overtuiging om hem gewoon te houden.

CharxHebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 15:53

Een strikje is niet nodig joh lever m zo maar af hier haha. Mooi hoor die manen!

Puppetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-15 15:57

flitzz schreef:
Ik vind de tips van linnie050 erg goed. Alleen afgaan op de informatie van degene waarbij je je paarden stalt moet je niet doen.. Mocht je je paarden aan een leaser of verzorger "geven" laat alles vastleggen. En laat daadwerkelijk mensen na je paarden kijken.
Ik spreek uit ervaring.. Om een lang verhaal kort te maken ik had 2 paarden in training staan, 2 uur van huis af. Paard 1 was/ werd lastig die werd niet meer gevoerd om hem zo maar te "breken" die heb ik broodmager naar huis gehaald. Paard 2 die werd goed verzorgd maar totaal overvraagd, helemaal in zichzelf gekeerd, nergens geen zin meer, doffe vacht. Bij beide paarden heeft maanden geduurd voordat ze zichzelf weer begon te worden.
Bij navraag bij de KNHS bleek dat alles wat ze me hadden verteld over paard 1 totaal niet klopte.. En paard 2 daar was veel meer meegedaan dan wat ze me hadden verteld.

Hier heb ik zelf helaas ook al ervaring mee. Ik heb al eerder een jaar op Curacao gewoont en had toen het oudste paard al. Deze heb ik dus een jaar in bruikleen gegeven, alles betaald en je wil niet weten hoe ik hem terug gekregen heb. Ik was na 9 maanden even in Nederland voor familie bezoek en ben uiteraard direct bij het paard gaan kijken. Het was echt vreselijk hoe hij er bij stond. Ik heb hem direct weg gehaald en ergens anders ondergebracht. Het vertrouwen is dus al een beetje weg, maar ik wil Iwan zo graag houden, dat ik het toch wil proberen mochten we echt gaan verhuizen.