Bijkomende kosten trailer

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Michelleex

Bijkomende kosten trailer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-15 13:35

Hallo allemaal,

Ik ben eens gaan informeren over het kopen van een eigen trailer, wij lenen momenteel van iemand een trailer maar dat is best een endje rijden om op te halen, wat ons tijd en geld kost.

De club waar mijn paard staat, daar kan ik de trailer gratis stallen, dus daar zitten voor mij geen kosten aan verbonden.

Nu ben ik gaan zoeken naar verplichte verzekering en wegenbelasting maar ik kan hier niks over vinden.
Klopt het dus dat er voor een trailer geen wegenbelasting betaald hoeft te worden, en dat een verzekering ook niet verplicht is?

Zijn er verder nog belangrijke kosten, of andere dingen wat jullie me kunnen adviseren om rekening mee te houden?

Dankjulliewel.

mirriezz

Re: Bijkomende kosten trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 13:44

Dat hangt er een beetje vanaf wat voor trailer je koopt, geloof ik. Vanaf een bepaald toegestaan laadgewicht heeft je aanhanger een eigen kenteken nodig weet ik wel. Dan zal hij dus ook verzekerd moeten. Wat de gewichtsgrens is, heb ik geen idee van eigenlijk, maar kan me voorstellen dat je er met 2 paarden wel aan komt.

Michelleex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-15 13:50

Ik ben momenteel opzoek naar een 1 of 1,5 paards trailer.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 16:06

Alle aanhangers met een MTM van meer dan 750 kg hebben een eigen kenteken. Dus daar zit je altijd aan. Maar trailers zijn qua WA gewoon meeverzekerd met het trekkende voertuig en hoeven dus niet apart verzekerd te worden voor WA. Iets anders is als je je trailer casco wilt verzekeren, of tegen diefstal. Wegenbelasting hoef je idd niet te betalen. APKs bestaan ook niet voor trailers (in NL althans), dus daar heb je ook geen kosten aan. Regelmatig onderhoud is desalniettemin wel aan te raden.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 16:09

Ibbel schreef:
Alle aanhangers met een MTM van meer dan 750 kg hebben een eigen kenteken. Dus daar zit je altijd aan. Maar trailers zijn qua WA gewoon meeverzekerd met het trekkende voertuig en hoeven dus niet apart verzekerd te worden voor WA. Iets anders is als je je trailer casco wilt verzekeren, of tegen diefstal. Wegenbelasting hoef je idd niet te betalen. APKs bestaan ook niet voor trailers (in NL althans), dus daar heb je ook geen kosten aan. Regelmatig onderhoud is desalniettemin wel aan te raden.

Een jaarlijkse onderhoudsbeurt is inderdaad geen overbodige luxe, voorkom je verrassingen mee. Het kost mij nooit meer dan 100 euro, doe het elk jaar, alles wordt nagelopen, even overnieuw in het vet gezet, bodem en wanden wordt gecontroleerd. Je wilt tenslotte geen vervelende verrassingen als er een paard achter in staat.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 16:13

Een trailer hoeft niet verzekerd te worden en je betaald geen wegenbelasting.

Verzekering zit bij je auto in; maar bedenk wel, dat een trailer daarmee alleen verzekerd is als hij aangekoppeld is.
Als je hem los parkeert, en hij rolt een keer snachts weg, tegen een andere auto aan ofzoiets, ben je daar dus niet voor verzekerd als je echt alleen maar een WA verzekering op je auto hebt

Je kan je trailer wel verzekeren; zitten geen hoge kosten aan en dan ben je ook verzekerd als je paard hem van binnen afrost of als hij inderdaad gestolen wordt.

Ik zou zelf, als je een trailer koopt, wel kosten inrekenen voor een jaarlijkse keuring. Verplicht is het misschien niet, maar als je dat niet kan betalen, kan je je paard ook niet veilig vervoeren....

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 16:16

Tip, koop nooit geen 1 paards, dat is zo onprettig.
Koop bij een dealer. En ga niet zelf prutsen. En elke jaar laten controleren bij bovag keurings bedrijf.

Donja

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 16:44

meggiemeg schreef:
Ibbel schreef:

Een jaarlijkse onderhoudsbeurt is inderdaad geen overbodige luxe, voorkom je verrassingen mee. Het kost mij nooit meer dan 100 euro, doe het elk jaar, alles wordt nagelopen, even overnieuw in het vet gezet, bodem en wanden wordt gecontroleerd. Je wilt tenslotte geen vervelende verrassingen als er een paard achter in staat.

Hier hetzelfde ;)

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 16:53

Plus dat de sticker (die ze erop doen met jaarcode enzovoorts na controle) op je frame ook een hoop rompslomp voorkomt als ze je aanhouden en van plan zijn om alles een lekker te controleren. Die sticker bespaarde mij daardoor een hoop gedoe tijdens een controle. Alleen nog de papieren van de auto en de trailer en mijn rijbewijs en ik kon weer doorrijden met de complimenten.

Marith_Ov

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-15 09:35

De enige kosten die ik aan mijn trailer heb is de jaarlijkse onderhoud, dat is tot nu toe met max. €150,- wel gedaan. Een keuringssticker heb ik niet op mijn trailer, aangezien mijn onderhoudsbedrijf niet aangesloten meer is bij de Bovag. Maar desondanks is het gewoon een goed onderhouden trailer die elk jaar zijn beurt krijgt en picobello in orde is.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-15 09:46

Toydoll schreef:

Verzekering zit bij je auto in; maar bedenk wel, dat een trailer daarmee alleen verzekerd is als hij aangekoppeld is.
Als je hem los parkeert, en hij rolt een keer snachts weg, tegen een andere auto aan ofzoiets, ben je daar dus niet voor verzekerd als je echt alleen maar een WA verzekering op je auto hebt

Je kan je trailer wel verzekeren; zitten geen hoge kosten aan en dan ben je ook verzekerd als je paard hem van binnen afrost of als hij inderdaad gestolen wordt.

Ik zou zelf, als je een trailer koopt, wel kosten inrekenen voor een jaarlijkse keuring. Verplicht is het misschien niet, maar als je dat niet kan betalen, kan je je paard ook niet veilig vervoeren....

Dit zijn zaken die per verzekering kunnen verschillen, even schriftelijk na vragen omdat de medewerkers het niet eens zelf duidelijk weten.
Vraag ook na of je trailer uit mag lenen en hoe het dan zit met schade veroorzaakt door paard.
Moet je als eigenaar van de trailer er zelf bij zijn als een ander de trailer leent.
Sommige verzekeringen sluiten schade uit die door paard of vee ín de trailer wordt veroorzaakt.
Terwijl schade veroorzaakt door dier wat aan de trailer vastgebonden staat wel gedekt wordt.
Dekt verzekering diefstal vanaf terrein van vereniging, ook al zit er een disselslot op de trailer?

Informeer naar eigen risico en als je een nieuwe trailer koopt, of aanschafwaarde inclusief alle opties verzekerd wordt.

Zorg dat je toezeggingen van verzekering, het liefst met de naam van medewerker erbij, op papier heb en bewaar dat bij de polis.

Ik zou voor een nieuwe alu 1.5 paards gaan, als je trailer altijd buiten staat. Een goede alu trailer moet daar tegen bestand zijn.

stefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-15 09:55

Marjo89 schreef:
Tip, koop nooit geen 1 paards, dat is zo onprettig.
Koop bij een dealer. En ga niet zelf prutsen. En elke jaar laten controleren bij bovag keurings bedrijf.

Een 1-paards trailer is al lang verboden. Een toegestane trailer voor 1 paard heet 1,5 paards. Even voor de duidelijkheid :-). Ik gebruik al 25 jaar een 1,5 paards naar tevredenheid. Wat vind jij onprettig aan zo'n trailer dan? Je portemonnee moet ook maar een 2-paards plus bijbehorende zware auto aankunnen... TS geeft al aan dat geld ook een aspect is (ver trailer ophalen kost geld).

'Zelf prutsen' zou ik ook niet afraden. Er zijn genoeg mensen met verstand van zaken van aanhangers/trailers die zelf een opknapper in goede staat terugbrengen. Als je maar weet waar je mee bezig bent. Zijn leuke topics over op Bokt. Maar misschien bedoel je iets anders en kun je je (korte) reactie toelichten?

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-15 14:18

Een 1 paards verboden? Waar staat dat?

1 paards worden niet meer gemaakt omdat ze vrij instabiel zijn en je niet zoveel ruimte hebt om bijv langs je paard te lopen. Maar verboden heb ik nog nooit gehoord.

Bij verzekering eisen ze vaak een goedgekeurd disselslot en stallen op een afgesloten terrein anders heb je geen dekking. Kan per verzekering schelen.

Onderhoudskosten heb je altijd. Denk hierbij ook aan nieuwe banden bijv.

Kijk bij aanschaf goed na of je auto ook daadwerkelijk de trailer kan en mag trekken en of je het juiste rijbewijs hebt. Vergeet ook niet naar de kogeldruk te kijken.
Ik had vd week nog iemand die dacht met zijn dikke Mercedes station wel hun 1,5 paards trailer met B rijbewijs mocht trekken.
Auto was echter 2450kg MTM en de trailer 1600kg. Oeps.... Dat mocht dus niet en als er wat gebeurt ben je de Sjaak.

Ilco

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-15 14:27

Volgens mijn verzekering is de trailer verzekerd als hij achter de auto hangt. Rolt hij per ongeluk weg en zou hij daarmee schade aanbrengen kan ik mijn persoonlijke WA verzekering inschakelen. Het enige waar ik hem voor zou kunnen verzekeren is diefstal.

stefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-15 16:25

cissy schreef:
Een 1 paards verboden? Waar staat dat?

Denk dat je gelijk hebt dat het niet verboden is... ik wist niet beter dan dat dat zo was, maar kan nergens vinden dat het zo is. Blijkbaar inderdaad worden ze niet meer gemaakt wegens instabiliteit.

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 20:32

Ik heb mijn trailer apart verzekerd en daar ben ik blij mee geweest vorige maand. Na een klapband van mijn 4 mnd. oude trailer op de snelweg had ik behoorlijk wat schade aan de trailer. Dit is allemaal vergoed door de verzekering.

_helga_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-15 15:18

suffie schreef:
Ik heb mijn trailer apart verzekerd en daar ben ik blij mee geweest vorige maand. Na een klapband van mijn 4 mnd. oude trailer op de snelweg had ik behoorlijk wat schade aan de trailer. Dit is allemaal vergoed door de verzekering.

Word dat niet vergoed door de auto verzekering? Of alleen schade aan derden

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-15 15:22

_helga_ schreef:
suffie schreef:

Word dat niet vergoed door de auto verzekering? Of alleen schade aan derden

Ik dacht alleen schade aan derden.

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-15 18:45

Dit viel idd niet onder de autoverzekering, dat is alleen voor schade aan derden.

Michelleex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-15 22:07

Bedankt allemaal voor de reacties.

FairLady_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 07:40

Toydoll schreef:

Dit is voor den gedeelte waar. Als de trailer aangekoppeld is aan de auto valt hij inderdaad onder de WA van de auto.
Maar als de trailer veilig tot stilstand is gekomen buiten het verkeer en daarna veroorzaakt die schade, dan kan je dat laten uitkeren op je persoonlijke WA verzekering (particulier )

Heinrich

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-19 10:27

Op de site van wegenbelasting.nl staat duidelijk vermeld dat een aanhanger die minder weegt dan 750 kg vrijgesteld is van wegenbelasting.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-19 10:32

Heinrich schreef:
Op de site van wegenbelasting.nl staat duidelijk vermeld dat een aanhanger die minder weegt dan 750 kg vrijgesteld is van wegenbelasting.

Ook als ze zwaarder zijn dan 750 kilo hoef je geen wegenbelasting te betalen.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-19 10:49

Heinrich schreef:

En hiervoor haal je een topic van zolder vandaan?
Staat al vermeld dat er geen wegenbelasting betaald hoeft te worden voor een trailer.