Wat doen jullie met je paard?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

cooper

Wat doen jullie met je paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-15 13:39

Ik hoop dat het hier goed staat, ik wist niet goed onder welke forumdeel ik het moest zetten.

Ik vroeg me wat af.

Momenteel heb ik een 2,5jarige en een shetlander van 20 jaar op de weide staan.
Beide staan in een grote zandpaddock met stal. In de ochtend worden ze op een van de twee weides gezet en in de avond worden ze er weer afgehaald. Ik heb een grote blauwe speelbal, onbeperkt hooi en de weides zijn beide groot genoeg waardoor er altijd gras is en de pony's makkelijk een sprint kunnen trekken. Ook de paddock is ruim genoeg om constant in beweging te blijven.

Nu is het zo dat mijn 2,5jarige de basis helemaal kent. We wandelen, de verzorging gebeurt volledig in vrijheid (dus hij luistert en heeft respect voor me) Wandelen doe ik tegenwoordig maar een keer per maand. Poetsen doe ik ook zeker niet wekelijks. Wel ga ik er bijna dagelijks heen om even te controleren of alles in orde is, en een knuffel of aai te geven. Verder doe ik met beide pony's eigenlijk niks. (ze staan volpension bij een oudere man die plezier heeft aan de pony's)

Mensen zeggen me dat ik mag beginnen met de jonge te longeren, de opleiding starten zeg maar.
Maar, ik wil hem graag pas rond zijn vier onder het zadel. In mijn ogen is hij nog een puppy en ik vind het niet nodig om teveel met hem te rommelen, ik denk altijd: laat hem maar lekker groot worden.

Nu merk ik wel dat ik me daar wel eens schuldig over voel, dat ik eigenlijk niks met ze doe behalve naar ze kijken en knuffelen, de verzorging en af en toe een wandeling of iets nieuws introduceren.
Alsof ik geen goei baasje ben omdat ik geen uren per dag met ze spendeer.
Ik heb daar zelf eigenlijk geen behoefte aan, en ik vermoed dat de pony's dat ook niet leuk vinden. Als ik bij ze ga zitten op de weide gewoon voor gezelschap vinden ze het na een half u/uur wel lang genoeg.

Zijn er meer mensen die eigenlijk vrijwel niks doen met hun pony's behalve de dagelijkse verzorging?
Hoe voelen jullie je daarbij?

Daihyo

Re: Wat doen jullie met je paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 13:58

Ik vind het juist een goede instelling. Natuurlijk kun je nog wel meer doen, spelenderwijs.
Kijk bijvoorbeeld eens naar de in hand trail van de western. Ideaal voor paarden en pony's die niet bereden worden, jonkies, oudjes, te kleine pony's.
Ook vrijheidsdressuur kent best leuke oefeningen voor jonge paarden. Zo leren ze niet alleen jou goed kennen, maar ook hun eigen lijf, balans, coördinatie.

Maar elke dag is dan ook wat veel. Zolang jij er van geniet en je paarden het goed hebben is er niks om je schuldig over te voelen.

loempia93

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 14:12

Misschien is lange lijnen een optie of grondwerk? Ben daar zelf ook mee begonnen toen ze 2,5 was. Natuurlijk niet het zware werk, maar spelenderwijs de knopjes ontwikkelen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 14:26

Heerlijk toch, je paard lekker paard laten zijn? Ik zie mijn paarden veel liever samen stoeien en rennen en kroelen dan dat ik er zelf op zit.
Denk maar niet dat een paard denkt 'jeej, ik mag rondjes gaan rennen met iemand op mijn rug!'.
Ik zou lekker nog een tijdje blijven knuffelen, borstelen, wandelen en rustig wennen aan vreemde dingen. Het kan nooit kwaad om wat schriktraining te doen met een paraplu en een zeil enzo.. En pas als jij er zelf klaar voor bent en je paard is er ook klaar voor, dan pas verder gaan :)

Yubine

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 20:17

Ik vind het gewoon goed wat je doet hoor :j Je hoeft er echt niet slecht bij te voelen, het hoeft helemaal niet snel te gaan. Gewoon doorgaan waar je mee bezig was :)

Wedding

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-15 16:05

Ik sluit me volledig aan bij de mensen hierboven mij ^^
Gewoon lekker door gaan zoals je doet!

moyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-15 16:18

Ik heb er eentje met pensioen en eentje in bruikleen.
Die in bruikleen en waar ik dus wat mee zou kunnen doen staat 300km verderop.
Dit omdat de gepensioneerde veel zorg vergde(gebroken been) en hij dus maat een beetje in het land stond en later kwam het financiële plaatje in de verdrukking.
Zodoende besloten om hem (voor onbepaalde tijd) elders onder te brengen.
Vele zeiden mij ; zoek een mooi pensioen plekje voor de ander maar ik ben prima tevreden met een beetje poetsen en ik geef een paard met dusdanig verleden gewoon niet uithanden.

Dus inprincipe doe ik net zo weinig als jij met mijn paard (en). Ben er dagelijks te vinden maar ook geen uren.
Het schuldgevoel dat je omschrijft kamp ik ook regelmatig mee.
Toch denk ik dat het mijn gepensioneerde weinig uitmaakt of ik haar iedere dag poets of 1 x per 2 weken.