Moeilijke merrie

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Scarlett_B

Moeilijke merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-15 20:59

Iemand tips om een betere band op te bouwen met mijn 2 jarige merrie?
Het is een arabiertje en de eerste dagen liet ze haar heel gemakkelijk vangen op de weide, maar nu staat mijn pony daar bij en lopen ze constant met 2 weg. heb ze nu eventjes apart gezet en blijft mijn merrie heel ambetant doen tegenover mij. Tips en hulp zeer welkom.

mika11

Re: Moeilijke merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 21:14

Een 2 jarige zoekt nog de grenzen op.
Wij hebben ook een 2 jarige merrie op stal.
Je kunt al zien hoe ze zich in de groep gedraagt waarin ze zich bevindt, dat ze aan het zoeken is hoever ze kan gaan.
Dat is ook de beste leerschool voor een paard.

Daarom is het jammer dat je je 2 jarige nu alleen hebt gezet, daar leert ze niks van.
Het beste is om zo'n jong paard in een kudde te laten opgroeien waar ze veel meer van leert.

Op welke manier doe jouw merrie ambetant tegen jou (bokken, dreigen?)
Wat doe je als je merrie zo doet?

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 21:19

Grondwerk lessen nemen, en zeker niet apart zetten. In een kudde met een sterke leider leren ze veel dingen van elkaar waar jij als mens weer voordeel van hebt. Dat kan samen met 1paard maar die moet dan wel de baas zijn. Als jouw twenter de dominante is heb je wel een probleem, die zal alleen maar brutaler worden als jij niet erg handig bent met grondwerk.

Scarlett_B

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-15 21:25

Barbet schreef:
Een 2 jarige zoekt nog de grenzen op.
Wij hebben ook een 2 jarige merrie op stal.
Je kunt al zien hoe ze zich in de groep gedraagt waarin ze zich bevindt, dat ze aan het zoeken is hoever ze kan gaan.
Dat is ook de beste leerschool voor een paard.

Daarom is het jammer dat je je 2 jarige nu alleen hebt gezet, daar leert ze niks van.
Het beste is om zo'n jong paard in een kudde te laten opgroeien waar ze veel meer van leert.

Op welke manier doe jouw merrie ambetant tegen jou (bokken, dreigen?)
Wat doe je als je merrie zo doet?

Ze staat niet alleen hoor staat nog een pony bij en ze zien elkaar nog steeds, kunnen gewoon niet samen weglopen als ik 1 van de 2 moet hebben.
Ja ze dreigt en zou er niet voor opzij gaan om haar voor mij recht te stellen.

Scarlett_B

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-15 21:27

troi schreef:
Grondwerk lessen nemen, en zeker niet apart zetten. In een kudde met een sterke leider leren ze veel dingen van elkaar waar jij als mens weer voordeel van hebt. Dat kan samen met 1paard maar die moet dan wel de baas zijn. Als jouw twenter de dominante is heb je wel een probleem, die zal alleen maar brutaler worden als jij niet erg handig bent met grondwerk.

Mijn pony is zeker de baas over mijn 2 jarige. Dat is net het probleem, ik vermoed dat mijn pony'tje mishandeld is geweest dus zij vertrouwt mij ook nog niet voor de volle 100% en als mijn 2 jarige dan bij mij wilt komen duwt de pony haar weg van mij. En mijn lessen starten volgende week.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 21:33

Dat je 2 jarige meer vertrouwen heeft in een soortgenoot dan in een mens is niet raar.
Ze praten namelijk dezelfde taal en wij mensen geven nog wel eens verwarrende informatie door verkeerde signalen af te geven.
Je merrie is gewoon haar zekerheid, niet raar.
Wel lastig, maar jonkie moet gewoon vertrouwen in je gaan krijgen, dat kost tijd geduld en consequent zijn.

En dat je pony de 2 jarig weg duwt, klinkt ook niet heel raar... zij is baas over kleine en bepaald waar kleine is. MAAR ! Jij bent baas over beide dus als jij iets wilt met kleine moet je dat gewoon kunnen.

Hier soort zelfde verhaal 3 paarden.
Moeder van mijn 4 jarige vind nogal eens dat 4 jarige moet wegwezen, prima als ik er niet ben, dan is het haar zaak, maar als ik er ben dient moeders naar mijn aanwijzingen te luisteren en als ik iets wil met de 4 jarige moet ze maar wat gras elders gaan verkennen.

Heb hier wel vaste regels voor bv uit paddock of wei halen voor ze. (waar ik als ik er maar 1 moet hebben me niet aan houdt, maar wel als alles eruit moet, geeft veel meer rust. En gaat moet van harte bij ze, maar kan ze wegsturen bij het hek als ik een ander moet hebben.)