m1 middendraf..

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kasty

m1 middendraf..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-15 18:39

Hallo,

Ik heb een vraag waar ik wel nieuwsgierig naar ben.
Ik weet dat de regels straks in april veranderen, en dat ik mag lichtrijden tijdens de middendraf in de m1 dan, maar tot die tijd moet ik nog even doorzitten.

Nu heb ik een fries die behoorlijk opgooit en ik heb met de middendraf dan ook moeite met het doorzitten. Ze gaat meer tuigen dan meters maken. En als ik doorzit heb ik moeite om en te blijven zitten en ook nog te corrigeren.

Wat als ik in de wedstrijden m1 nu de middendraf toch ga lichtrijden en een goede middendraf laat zien? Wat voor aftrek krijg ik dan?

Want als ik doorzit en ga tuigen is het meestal toch een 5..

Ik ben hier wil nieuwsgierig naar?

Lielle

Re: m1 middendraf..

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 18:46

Als juryleden zich aan het reglement houden, trekken ze 1 punt af van het cijfer dat ze anders zouden geven.

Kasty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-15 18:57

Dus dan is het wel getoond alleen voor het lichtrijden 1 punt aftrek... Dan zou het in mijn geval dus best de moeite waard kunnen zijn om te lichtrijden.. Qua punten zou het niet veel schelen en ik spaar mn paard..

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 19:02

je krijgt -1

Gewoon flink druk op je beugels houden (voor je gevoel in de beugels gaan staan),
en je enkel, knie en zitbeenknobbels als flinke schokbreker laten meeveren (denk ook echt dat alles veert)
Doorzitten is dan appeltje eitje :) (mits het paard correct de achterhand/rug gebruikt)

Sharonaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 11:49

de rest van de proef kan je wel doorzitten?
Waarschijnlijk gebeurt er dan wat in de middendraf waardoor het rug en achterhand gebruik een stuk minder wordt. bijvoorbeeld strak maken of uit elkaar vallen.
Probeer er achter te blijven zitten, bij elkaar te houden en met de bewegingen mee te gaan.
Oefen dit thuis in kleine stukjes, zodat de achterhand sterker wordt.

Kasty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-15 11:57

Ja de rest van de proef is prima, geen probleem met doorzitten.. Het eerste stuk gaat prima in de middendraf, alleen idd het laatste stuk drukt ze net even de rug eruit bij het terug nemen en dan blijf ik net niet zitten. Oefen al heel veel kleine stukjes en dat is veel makkelijker.

Isabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 11:57

Hou je m niet te kort in de middendraf? Als je voor wat meer lengte geeft gaan z'n passen misschien ook meer naar voren ipv omhoog.

Kasty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-15 12:00

Als ik hem iets meer lengte geef, heb ik ook geprobeerd, valt ze teveel uit elkaar. Ik moet haar wel bij me houden, en haar hoofd in dezelfde houding houden, anders komt het laatste stuk de kop een tikkeltje omhoog. Maar met lichtrijden is de middendraf geen enkel probleem.

Iris965

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 12:03

Misschien verkramp je zelf een beetje onbewust dat je hem tegen houd. Door bijv je bovenbenen te veel aan te spannen.

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 12:04

Rijd je wedstrijden in het tuigen of niet? Anders proberen dat eruit te rijden, of een duidelijker verschil in jouw hulpen en eigen houding aanleren.

Wat bij mijn fries erg heeft geholpen is wat extra halslengte leren maken in de middendraf. Lukt dat niet kun je nog proberen de start van de middendraf de hals iets ronder te maken, dan heb je meer speling tot het einde.

Bij mijn fries is er nu duidelijk verschil, houd ik haar kort en zit ik zelf teveel terug gaat ze tuigen, geef ik haar iets lengte en blijf ik rechtop zitten verruimt ze. T blijft een lastig punt, maar het verbeterd zeker.

Kasty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-15 20:13

Nee ik rij geen tuig wedstrijden dus ik kan jou tips wel eens proberen.. Woensdag heb ik ook weer les, misschien dat maar eens als speerpunt van de les nemen

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 12:41

listiglistje schreef:
je krijgt -1

Gewoon flink druk op je beugels houden (voor je gevoel in de beugels gaan staan),
en je enkel, knie en zitbeenknobbels als flinke schokbreker laten meeveren (denk ook echt dat alles veert)
Doorzitten is dan appeltje eitje :) (mits het paard correct de achterhand/rug gebruikt)

Dan ga je toch juist spanning opbouwen in je lichaam en jezelf uit het zadel drukken + overbrengen op het paard.
Leren mee gaan met de beweging lijkt me op lange termijn beter dan.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 12:45

Hennie, het is toch wel erg fijn om de middendraf goed te krijgen. Zowel dat je merrie een correcte middendraf en uitgestrekte draf toont en dat ze je meeneemt daarin, in plaats van jou uit het zadel te gooien...
Bij mij heeft het echt geholpen om het rustig op te bouwen. Dat is sowieso fijner dan plankgas en moeten gaan lichtrijden.

Kasty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-15 21:33

Sanet schreef:
Hennie, het is toch wel erg fijn om de middendraf goed te krijgen. Zowel dat je merrie een correcte middendraf en uitgestrekte draf toont en dat ze je meeneemt daarin, in plaats van jou uit het zadel te gooien...
Bij mij heeft het echt geholpen om het rustig op te bouwen. Dat is sowieso fijner dan plankgas en moeten gaan lichtrijden.

Ja ik denk dat ik er meer een speerpunt van moet maken tijdens het trainen.. Dat heeft de laatste weken vooral bij de galop gelegen.
Het eerste stuk gaat vaak goed, maar halverwege bij x, drukt ze de rug iets weg en begin ik te stuiteren waardoor ik haar al snel terug neem.. Ik had er afgelopen weekend 1x een 6 op met het commentaar mag meer.. En ik heb 3 keer lichtgereden en had ik een 5 met het commentaar mag meer + doorzitten.. Dus nog genoeg om aan te werken..