Paarden mogelijk gebarreerd, waar melden?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Paarden mogelijk gebarreerd, waar melden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 18:01

Ik heb er een tijd over nagedacht of en hoe ik dit zou doen, maar omdat ik vastloop toch maar een topic.

In het nieuwe paarden zoeken topic kwam er laatst een filmpje voorbij van een Britse springstal, met een bizar (te)goed springend paard. Hoog over de staanders, bijzonder veel afdruk, eigenlijk teveel.
Ik zag dat deze stal meerdere paarden te koop had, en verrek, alle paarden sprongen even bizar hoog, tot het extreme en ongezonde aan toe.

Het is al ongebruikelijk dat paarden met zoveel afdruk springt, dat is vaak 1 uit 100, misschien wel 1000, dus toen ze allemaal zo sprongen, ging bij mij een alarmbel rinkelen.
Ik vermoed, en ik zeg hardop vermoed, dat deze paarden gebarreerd zijn. Dat wil zeggen, geforceerd om hoger te springen. Dat vind ik zorgwekkend, vooral omdat het lijkt alsof deze stal dit bij veel paarden doet.
Barreren is ervoor zorgen dat paarden hoger gaan springen of voorzichtiger worden. Dit kan op 'vriendelijke' manieren door bamboe op een balk te doen, waardoor het een gek geluid geeft als een paard daar met zijn voet tegenaan komt, maar ook op minder lieve manieren zoals prikkeldraad om de balk heen gewikkeld, stroomdraad met stroom erop, met stroom van onderen aanraken als ze springen of punaises in bandages. Dat zijn enkele van de 'creatieve' manieren die ik weet(uiteraard nooit gedaan) , maar er zullen vast nog meer nare manieren zijn.

Nu heb ik hiervan een melding gemaakt bij het rspca, maar helaas kunnen zij er niks mee omdat ik het 'leed' niet direct heb waargenomen. Ok prima, maar ik wil gewoon hier melding van maken ergens, omdat ik het echt niet door de beugel vind kunnen. Dus, waar kan ik nog meer terecht? Hebben jullie nog ideeën? Het gaat dus om een Britse stal, dus ik neem aan dat ik het daar moet zoeken.
Laatst bijgewerkt door Amaryllis op 16-10-15 08:57, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: Filmpje verwijderd ivm bespreken advertentie

Tarenko

Re: Paarden mogelijk gebarreerd, waar melden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 18:05

Ik heb hier verder geen verstand van, maar wat houdt gebarreerd in?

davinci2412

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 18:06

Het is inderdaad vreemd dat al deze paarden zo huizen hoog over de hindernis vliegen. Kan me voorstellen dat je dit vermoeden hebt, dat krijg ik ook bij het bekijken van deze filmpjes. Ik zou niet weten waar je dit eventueel zou kunnen melden. Misschien de dierenbescherming in Engeland of een instantie zoals het knhs ofzo?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 18:07

Tarenko, ik heb het even in de op nog verduidelijkt.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 18:10

eerlijk? Ik twijfel eraan.
Het paard van mijn zus is van een goede afstamming met Heartbreaker als grootvader.
En springt ook erg hoog over hindernissen in vrijspringen.

Mijn new forester heb ik ook 1x laten springen (kreeg toen rellen) en sprong ook veel hoger dan nodig over de hindernis heen
Laatst bijgewerkt door Amaryllis op 16-10-15 08:58, in het totaal 2 keer bewerkt

Elienee

dit is inderdaad heel verdacht, ken weinig jonge paarden die allemaal zo springen...

Anoniem

Hmm, ben bang dat je gelijk hebt...
Wat ik ook heel typisch vind is dat de paarden die ik heb gezien hun achterhand niet gewoon invouwen boven de hindernis, maar op het hoogste punt de achterbenen gestrekt omhoog naar achteren slaan om extra zeker te zijn dat ze met de achterkant niet raken.

Het is misschien erg om, maar misschien kun je een goed aangeschreven stal/ruiter daar in de buurt mailen en vragen of zij er meer van weten/iets hebben gezien/desnoods filmpjes/foto's kunnen maken om bewijs te hebben?

Tarenko

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 18:12

Joolien schreef:
Tarenko, ik heb het even in de op nog verduidelijkt.

Oke, bedankt! Er staan inderdaad wel heel veel, goed springende, paarden te koop... Bij die stal.

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 18:12

Nou ik snap helemaal wat je bedoeld. Zeer onnatuurlijk !
Belachelijk dat ze hiermee niks kunnen,

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 18:13

Marjo89 schreef:
Nou ik snap helemaal wat je bedoeld. Zeer onnatuurlijk !
Belachelijk dat ze hiermee niks kunnen,

Nou helemaal mijn idee dus. Ik zit ook te denken om misschien in NL stappen te ondernemen, ze maken reclame voor hengsten uit NL, eens even kijken.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 18:15

xyzutu2 schreef:
Hmm, ben bang dat je gelijk hebt...
Wat ik ook heel typisch vind is dat de paarden die ik heb gezien hun achterhand niet gewoon invouwen boven de hindernis, maar op het hoogste punt de achterbenen gestrekt omhoog naar achteren slaan om extra zeker te zijn dat ze met de achterkant niet raken.

Het is misschien erg om, maar misschien kun je een goed aangeschreven stal/ruiter daar in de buurt mailen en vragen of zij er meer van weten/iets hebben gezien/desnoods filmpjes/foto's kunnen maken om bewijs te hebben?

Het uitslaan van de achterbenen wil natuurlijk niet zeggen dat er meteen iets slechts getraind wordt. Sterker nog, we zien graag paarden met een goede achterhand techniek waarbij ze hun achterbenen uitslaan.

Wat wel opvallend is, is dat ze allemaal zo hoog springen, met zoveel afdruk en vermogen en dat ze de galoppade na de landing niet filmen...

Maar het is natuurlijk pure speculatie en je kan het vanaf een filmpje niet voor de volle 100% beoordelen.

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 18:19

Jeetje wat een sprongen maakt ie...

en idd, ze gaan er allemaal gruwelijk hoog overeen, komen niet in de buurt van het hout. :oo
Laatst bijgewerkt door Amaryllis op 16-10-15 08:59, in het totaal 1 keer bewerkt

loveslimpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 18:22

Er staat er ook een tussen die elke keer de nodige aanmoediging nodig heeft van een zweep, als een paard met zoveel afdruk en vermogen springt zou ik verwachten dat het geen moeite kost om erover heen te komen..
Als ik kijk naar die bij ons op stal, er zijn een aantal erg voorzichtig maar die springen niet met zoveel afdruk.

Wat ik ook vreemd vind is dat het een lijntje is, ik zie liever een balkje of lage hindernis voor een hoge sprong.

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 18:22

Dat ze niet langer filmen komt omdat de bak na de sprong gewoon direct ophoudt. Daarnaast veel paarden gaan zo springen als direct daarna een muur staat.

Sommige zeg ik dat het gewoon het paard is, andere twijfel ik meer aan.

Ik durf niet zeker te zeggen dat het gebeurd (ook niet dat het niet gebeurd overigens).

Edit: ik zie nu dat ze niet allemaal in dezelfde bak springen, sommige hebben wel ruimte na de sprong.
Laatst bijgewerkt door Quir op 13-10-15 18:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 18:24

Ik vind het niet belachelijk dat ze er niets mee kunnen want er valt niets te bewijzen.

Ja, ben het met je eens dat deze paarden allemaal op dezelfde manier over de hindernissen gaan en dat het daardoor verdacht is. Maar het zijn paarden met goede afstammingen en het tegen argument kan zijn dat deze handelaren een zeer goed oog hebben voor kwaliteit.

Ken wel meer van dit soort filmpjes.

Vermoedens zijn geen bewijzen en te weinig om onderzoek naar te doen.

xniieeenke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 18:31

Heel gek dit, heb een paar gekeken en hoe krijgen ze het voor elkaar om zo hoog te springen?
Juist, iets dat niet klopt, naar mijn mening! ...

Ketly

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 18:39

Persoonlijk vind ik dat je er een heel punt van maakt. Eerst al in het topic, nu in je eigen topic. Natuurlijk is het fout als dit wel gebeurd, maar met een vermoeden kom je niet ver. Het gebeurd zoveel in de paardenwereld, er is geen beginnen aan om dit op te lossen. Laat hiermee wel duidelijk zijn dat ik het NIET goedpraat, maar dat ik denk dat het onbegonnen werk is. Hoe moeilijk het ook is, persoonlijk zou ik het loslaten.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 18:39

Barreren is helaas al zo oud als de weg naar..... hele handelsstallen worden er rijk mee en echt dit komt in alle lagen van het paarden volk voor..alleen loopt niemand er mee te koop!! Je zou het moeten filmen dan kun je nog iets ondernemen..Voor de rest geldt zie het maar te bewijzen..!

BMHP

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 18:41

ik heb een probleem dat je dit zo op een forum plaatst zonder meer bewijs en onderzoek.

Als je gelijk hebt, is het denk ik beter om zaken rustig uit te zoeken, het liefst met mensen ter plaatse die de regels en de omstandigheden kennen.
Je melding in GB is OK, onze mening vragen met deze gegevens is vind ik niet OK.

Als je geen gelijk hebt breng je deze mensen nodeloos in een slecht daglicht.

Lotus83

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 18:44

Ketly schreef:
Persoonlijk vind ik dat je er een heel punt van maakt. Eerst al in het topic, nu in je eigen topic. Natuurlijk is het fout als dit wel gebeurd, maar met een vermoeden kom je niet ver. Het gebeurd zoveel in de paardenwereld, er is geen beginnen aan om dit op te lossen. Laat hiermee wel duidelijk zijn dat ik het NIET goedpraat, maar dat ik denk dat het onbegonnen werk is. Hoe moeilijk het ook is, persoonlijk zou ik het loslaten.

En als iedereen daar zo over denkt gebeurt er nooit iets.

Jolien, ik vind het super dat je er iets mee wilt doen, hoop dat je er iets mee kan.

Ketly

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 18:47

Lotus83 schreef:
Ketly schreef:

En als iedereen daar zo over denkt gebeurt er nooit iets.

Jolien, ik vind het super dat je er iets mee wilt doen, hoop dat je er iets mee kan.

Daar ben ik het niet mee eens. Het gaat hier om een vermoeden, niet om een feit. De stal wordt in slecht daglicht gezet, zonder dat er feiten op tafel liggen.

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 18:50

Is barreren (in welke vorm dan ook) niet toegestaan dan?

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 18:55

BMHP schreef:
ik heb een probleem dat je dit zo op een forum plaatst zonder meer bewijs en onderzoek.

Als je gelijk hebt, is het denk ik beter om zaken rustig uit te zoeken, het liefst met mensen ter plaatse die de regels en de omstandigheden kennen.
Je melding in GB is OK, onze mening vragen met deze gegevens is vind ik niet OK.

Als je geen gelijk hebt breng je deze mensen nodeloos in een slecht daglicht.

Helemaal mee eens.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 18:57

Barreren doen ze toch ook bij een bepaald ras?
Zodat ze hun benen hoger opheffen dmv gewichten.

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 18:59

Of de paarden nou wel of niet mogelijk gebarreerd zijn daar heb ik geen mening over.
Mij valt alleen wel op dat het erop lijkt dat ze steeds dezelfde (eenmalige) sprong 3-4 keer achter elkaar laten zien. De filmpjes die ik tot nu heb bekeken daarin komen de paarden steeds op dezelfde manier op de sprong af, gaan er identiek overheen en landen steeds op dezelfde manier. Dus 1x keer gesprongen en 3-4 keer achter elkaar laten afspelen.