paard wat 24/7 in de wei staat scheren?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

NoaHD

paard wat 24/7 in de wei staat scheren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-15 17:56

Hoi bokkers!

Ik heb een vraag. Mijn pony staat 24/7 in de wei, alleen daardoor krijgt ze een behoorlijk dikke vacht.. -O- Dit vind ik niet fijn, want als ik haar ook maar even aan het werk zet is ze gelijk compleet bezweet. Wij hebben ook geen stal dus daar kan ze ook niet instaan als ze bezweet is.

Ze heeft nu een 300 grams deken (halve hals) 's nachts op, en overdag 150 gram (geen hals). Dit doe ik omdat ze dan niet nog een dikkere vacht krijgt dan dat ze al heeft.

Ze krijgen 2x per dag hooi, waar ze de hele dag mee kunnen doen, ze hebben meestal wel wat hooi over.

Nu mijn vraag, zou ik haar kunnen scheren? Aangezien ze dus 24/7 in de wei staat, ben ik bang dat ze het koud krijgt..

Ik ben benieuwd!

Wesco

Re: paard wat 24/7 in de wei staat scheren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 17:58

Heeft je pony wel een schuilmogelijkheid? Je kan ook een dekenmodel scheren dan scheer je de benen en het hoofd niet.

marionblo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 17:58

Je zou een gedeelte van de hals kunnen scheren. Dan kan ze haar warmte kwijt, maar hoeft nog geen deken op.

GerenGer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 18:00

Ik zou je pony niet gaan scheren als je haar 24/7 buiten wilt zetten. Ik denk dat ze het vooral in de winter echt te koud krijgt. Als je haar graag wilt scheren, zul je haar 's nachts wel echt binnen moeten zetten.

NoaHD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-15 18:01

Wesco schreef:
Heeft je pony wel een schuilmogelijkheid? Je kan ook een dekenmodel scheren dan scheer je de benen en het hoofd niet.

Helaas niet... -O- Baal er zelf heel erg van, heb al vaker tegen de wei eigenaar gezet dat het verplicht is, maar hij doet er niks op uit...

Dekenmodel zat ik inderdaad aan te denken, alleen krijgt ze het dan bij haar hals niet koud?

marionblo schreef:
Je zou een gedeelte van de hals kunnen scheren. Dan kan ze haar warmte kwijt, maar hoeft nog geen deken op.

Zelfde vraag hier, krijgt ze het bij haar hals dan niet koud?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 18:05

Dekens opdoen houdt het krijgen van een vacht niet tegen. Vacht wordt aangemaakt onder invloed van (minder) daglicht. Daarom blijven stalpaarden zo makkelijk vachtloos.
Maar, je pony krijgt toch al een deken op, dus je kunt 'm prima (deels) scheren. Ik zou beginnen met een race-streep (halve hals, borst, een streep ter hoogte van de onderkant van de deken plus een boogje in de lies - daar waar gezweet wordt dus). Dat zou in principe voldoende moeten zijn. Buik is dan gewoon nog behaard, dus bv liggen kan nog gewoon zonder kou te lijden.

MilouNigel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 18:08

Mijn haflinger was afgelopen winter ook geschoren en 24/7 buiten. Dit jaar ga ik weer scheren want er valt niet mee werken. Hij blijft echt te lang nat. Ben alleen er nog niet over uit welk model. Afgelopen jaar was hij helemaal kaal.

Elegance_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 18:10

Ik scheer mijn pony ook gerust helemaal en staat altijd buiten, kan makkelijk zolang je ze maar dik genoeg inpakt ;)

Nies_

Gewoon fatsoenlijke dekens kopen en alles er af scheren. Nooit problemen gehad.

Dees

Paarden vatten geen kou via de hals, maar vooral via de lendenen. Die wil je altijd warm en droog houden. Gelukkig zweet een paard daar niet zo snel, zodat iets meer vacht op die streek niet gauw een probleem is.

Ik vind zelf dat je een pony die 24/7 buiten moet wonen zonder ook maar een schuilmogelijkheid, gewoon niet in het zweet moet rijden. En als dat betekent helemaal niet meer rijden, dan maar niet. Een geschoren race-model kan iets verlichting geven in het nazweten, maar het is dus veel gezonder om zo'n pony helemaal niet te laten zweten. Juist omdat de overige voorwaarden voor het houden van een rijpony al zo minimaal zijn.

Capriootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 18:12

GerenGer schreef:
Ik zou je pony niet gaan scheren als je haar 24/7 buiten wilt zetten. Ik denk dat ze het vooral in de winter echt te koud krijgt. Als je haar graag wilt scheren, zul je haar 's nachts wel echt binnen moeten zetten.

Waarom moet een paard dan naar binnen?

Mijn springpaard loopt 24/7 buiten (met schuil mogelijkheid) en ik scheer hem nu al 3 jaar. Natuurlijk krijgt hij dikke dekens op met hals, doe ik zijn benen niet en krijgt hij voldoende ruwvoer. Maar dat ik hem 's nachts op zou moeten sluiten vind ik onzin :n

Als je opties hebt voor dikkere dekens dan 300 gram zou ik als het voor praktisch is en niet wedstrijden, een race model scheren. Dus hals, onderbuik en flank eraf en de rest erop laten.

Zo bijvoorbeeld;

Afbeelding

Dees; Dus ik kan niet trainen en wedstrijden rijden omdat mijn paard lekker buiten woont met vriendjes?

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 18:12

Gewoon scheren joh, heb je geen gedoe met zweetdekens, uitgepufte paarden, lelijke dikke vacht etc, vind het heerlijk! Die van mij staat ook 24-7 buiten en die is vorige week maandag kaal gegaan :)

xAnthea

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 18:13

Dekens helpen idd niet als je pony 24/7 buiten staat. Ik heb het ook een jaar geprobeerd en zijn vacht was gewoon even dik als de voorbije jaren dus :')
Scheren heb ik ook eens geprobeerd, maar hij had het dus wel koud en stond heel vaak te rillen waardoor ik echt een hele lading dekens met hals heb moeten kopen. Ik was heel blij dat de winter voorbij was want het was een heel gedoe met die dekens :=

Ik zou hem dus niet helemaal scheren maar eventueel opteren voor een dekenmodel. Als een deel van haar hals geschoren is, moet ze het niet koud krijgen lijkt me. Benen en hoofd gewoon behaard laten :)

Capriootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 18:13

Amiigo schreef:
Gewoon scheren joh, heb je geen gedoe met zweetdekens, uitgepufte paarden, lelijke dikke vacht etc, vind het heerlijk! Die van mij staat ook 24-7 buiten en die is vorige week maandag kaal gegaan :)

_/-\o_ Danku medestander.

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 18:14

Dees schreef:
Paarden vatten geen kou via de hals, maar vooral via de lendenen. Die wil je altijd warm en droog houden. Gelukkig zweet een paard daar niet zo snel, zodat iets meer vacht op die streek niet gauw een probleem is.

Ik vind zelf dat je een pony die 24/7 buiten moet wonen zonder ook maar een schuilmogelijkheid, gewoon niet in het zweet moet rijden. En als dat betekent helemaal niet meer rijden, dan maar niet. Een geschoren race-model kan iets verlichting geven in het nazweten, maar het is dus veel gezonder om zo'n pony helemaal niet te laten zweten. Juist omdat de overige voorwaarden voor het houden van een rijpony al zo minimaal zijn.

Wat een onzin zeg, dus ik mag mijn paard wel in het zweet rijden omdat die in een stal kan gaan staan waar die nooit in gaat? :')

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 18:27

Gewoon helemaal scheren en goede dikke dekens op. Waarom helemaal? Dan wordt het stuk rug ook niet nat dus kan hij direct na het rijden onder de deken en met koud weer/regen kun je de uitrij deken erop laten tijdens je training.
Toen mijn pony nog 24/7 buiten stond had ze 450 gram op als het echt koud was. Overigens vind ik 300 nu al in de nachten zonder scheren best heftig. Dat betekend wel dat je geschoren nog wel veel meer nodig hebt.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 18:39