Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73
Jacky1977 schreef:Beste Bokkers,
dit is geen evident onderwerp, maar toch had ik graag willen weten of er Bokkers zijn die ervaringen hebben met mishandelde paarden. Hoe gaan jullie ermee om?
Mijn verhaal:
Ik heb een driejarige hengst. En nu hoor ik jullie al vragen waarom ik hem hengst houd en niet ruin... Hij weet niet dat hij "hengst" is. Hij is niet dominant en vertoont absoluut geen hengstengedrag. Hij kan naast merries staan en naast zeer dominante ruinen. Het doet hem allemaal niets. Dus waarom niet? De hormonen gieren niet door zijn lijf.
Met momenten is hij een zeer grote knuffelbeer (hij mag enkel met mijn toestemming in mijn ruimte komen) en op andere momenten kan hij volledig "ontploffen". Op dat moment is hij een gevaar voor zichzelf en zijn omgeving. Alsof het licht uitgaat bij hem.
Jacky1977 schreef:Alvast bedankt voor de reacties!
Ik ben ook al teruggekomen van het moeten. Nu staat hij rustig op de weide. Heeft hij een mindere dag, dan doe ik niets. Heeft hij een goede dag, dan doen we wat meer. Stap voor stap. Niets moet. En mss komt er ooit de dag dat er terug een zadel op ligt. Maar dat gaat niet morgen al zijn. Het vraagt heel veeeeeeel geduld. Maar hij is het echt waard.
Alles op zijn tempo.
Joolien schreef:Idd ruinen en hem niet behandelen als 'mishandeld' paard. Vaak gat het daar al mis, je bent te voorzichtig, te afwachtend etc. En dat vaak onbewust hoor.
Staat hij alleen?
maximuss schreef:Stap 1: vergeet het hele NH riedeltje en begin puur uit je buikgevoel aan jullie relatie te werken. NH is mentaal veel te belastend voor een dergelijk paard. Deze paarden moeten eerst mensen als vriendjes leren zien en niet als leiders. Wat jij beschrijft is een paard dat tijdens de "goede" sessies zoveel stress en frustraties opslaat en op "slechte" momenten loopt dat emmertje over.
.