Merrie niet te laden samen met ander paard

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Dorisday

Merrie niet te laden samen met ander paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-15 22:47

Hallo,

Sinds een jaar of wat kan ik helaas mijn paard niet meer samen met een ander paard vervoeren op de trailer.
Na een buitenrit samen met een ander paard op de trailer gezet en uit het niets is er "paniek" onstaan. Met alle gevolgen van dien. Daarna nog 1 x geprobeerd met een merrie waar ze naast staat op stal en samen mee de wei op gaat. Op nog geen 10 meter van de stal begon ze meteen door te draaien en zag letterlijk zwart voor haar ogen. Reageerde nergens meer op.
De plannen waren er al om haar te dekken. Dat hebben we dan ook gedaan. Afgelopen april een prachtig veulen gekregen. Daarmee een aantal keren op de trailer geweest. Niks aan de hand.
Omdat ze zoveel rustiger is geworden in haar doen en laten na het veulen,ik haar weer volop in training heb vond ik het toch tijd worden voor een beetje afleiding. Naar het bos! Voor haar spier en conditieopbouw natuurlijk ook alleen maar goed. Leuk samen met mijn vriendin en 1 van haar paarden (waar ze nog steeds mee in de wei loopt en dikke vriendinnen mee is.)Alleen hoe.... Op dit moment niet in het bezit van een trailer. Dus aangezien ze al een aantal keren weer met haar veulen op de trailer had gestaan hadden we gehoopt dat ze zich zou gedragen.
Niet dus. Na 3 meter te hebben gereden begon het gelazer al. uiteraard direct gestopt. Na haar enigzins te hebben gekalmeerd is er iemand achter de trailer gaan staan om te kijken wat ze nou daadwerkelijk doet/wat er gebeurd.
Ze begint als 1 of andere T-Rex het ander paard te bijten en laat zich vervolgens dus gewoon vallen. In de trailer.
Iemand enig idee wat dit zou kunnen zijn en wat ik hier mee moet.
Laatst bijgewerkt door Dorisday op 08-10-15 23:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Eleionomae

Re: Merrie niet te laden samen met ander paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-15 23:04

Www-->tao
Je topic past hier beter dan op www. Www is enkel om je voorstellen :)

Yvet_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-15 23:05

Misschien een heel misplaatste opmerking, maar wat gebeurt er als ze iets van oogkleppen op heeft en heel kort vast staat? Dat ze het paard naast haar onder normale omstandigheden niet ziet?

Moeilijk probleem zeg.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-15 23:14

Hengstenrek er sowieso tussen zetten bij een volgende poging.

Homiafortuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-15 23:26

Hier heeft mijn inmiddels overleden paard ook last van gehad. Is nooit meer over gegaan. Ik heb haar altijd alleen in een tweepaards trailer vervoerd en dan zonder schot er in. Dat gaf geen probleem. Heb er ook met experts over gesproken, maar paard had gewoon last van claustrofobie. Alleen op een anderhalf paards trailer was ook geen probleem, maar opgesloten tussen twee schotten liet ze zich ook vallen.

Shorks

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-15 23:31

Yvet_90 schreef:
Misschien een heel misplaatste opmerking, maar wat gebeurt er als ze iets van oogkleppen op heeft en heel kort vast staat? Dat ze het paard naast haar onder normale omstandigheden niet ziet?

Ik denk niet dat dit een oplossing voor het probleem gaat zijn. Klinkt alsof de merrie een soort trauma aan de trailer heeft opgelopen en door kort vast te zetten en oogkleppen op geef je de merrie geen gevoel van vertrouwen. Ik denk eerder dat je met kleine stapjes moet gaan werken om te zorgen dat je paard niet bang (?) meer is in de trailer samen met een ander paard.

Edit: wat gebeurt er als je eerst jouw merrie laadt en daarna een ander paard erbij zet?

Dorisday

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-15 23:36

Als je ze erop zet is er niks aan de hand. Ook niet als de klep dicht gaat. Pas als je aan het rijden gaat. Als ze er alleen opstaat merk je haar niet eens op. Zo stil dat ze staat. In het verleden toen ze nog samen met andere erop kon zijn er ook geen nare of vervelende dingen gebeurd .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-15 23:43

Het kan ook een sociaal probleem zijn; bijvoorbeeld dat de merrie eens gebeten werd door de buurman/vrouw in de trailer en niet weg kon en nu dus uit angst/woede voor de aanval gaat en in feite sociaal claustrofobisch is geworden: wel in haar eentje in een kleine ruimte kunnen staan maar niet met een ander paard.

Het is maar een mogelijkheid, maar als dat het probleem is zou je kunnen kijken hoe je paard reageert als je haar gewoon met een hooinet vastbindt tussen twee paarden of tussen 1 paard en een muur, en die afstand steeds iets kleiner maakt. Op die manier kun je een sociale claustrofobie al zonder trailer stukje bij beetje wegtrainen, om dan eens te kijken hoe het in een trailer gaat.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-15 23:58

In dat geval zou ik kleinere stapjes gaan nemen. Ik weet niet of het mogelijk is, maar gewoon eerst met een ander paard laden, poosje uit een hooinet laten knabbelen, en weer uitladen zonder gereden te hebben. Als dat goed gaat de keer erop 10 meter rijden. Steeds proberen te stoppen voor het mis gaat.
Dit klinkt alsof het maanden gaat duren, maar vaak gaat het als je kleine stappen neemt juist heel snel.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 00:30

Doet ze het ook als je de paarden van plek laat wisselen, dus aan de andere kant in de trailer zet?
Zet je ze allebei ook kort genoeg vast zodat ze niet bij elkaar kunnen komen?

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 00:35

Zal bokt wel over me heen krijgen. Maar als je haar licht verdoofd? Dat ze wel bij is maar niet genoeg om zich zo druk te gaan maken? Een positieve ervaring zou een volgende stap makkelijker moeten maken lijkt me, aangezien ze het wel gekund heeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 01:06

helaas zorgt verdoven over het algemeen niet voor een positieve ervaring: het paard kan nog steeds angst voelen maar is niet meer in staat om hierop te reageren en zit als het ware opgesloten in zijn lichaam. Daar komt nog eens bij dat als een paard verdoofd is zijn vermogen om te leren ook uitgeschakeld is waardoor hij dus ook niet kan leren van deze 'prettige' ervaring.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 01:12

Ik heb een andere ervaring. Twee paarden in twee situaties; tandarts en trailer laden. Begon als onmogelijk maar na een paar keer verdoven, steeds iets minder gaat het nu in beide gevallen volledig goed zonder verdoving.

Dorisday

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-15 06:57

Helaas doet ze het idd aan allebei de kanten. En verdoven ben ik idd ook niet voor. Aangezien dit bij haar stress op gaat leveren...het spuiten opzich. Zowel met naald als via de mond wat geven. Ze is nogal sensibel. Alleen al van het enten/ontwormen kan ze een paar dagen van de riedel af zijn.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 09:47

Hoe is ze in real life met paarden die dicht bij haar komen?

Ik hoef dit ook echt niet te proberen met mijn paard. Die heeft een vrij grote 'personal' bubble, en zeker in situaties die eng zijn of stress kunnen geven (dus een trailer) gaat ze over op overspronggedrag en kan ze uitvallen naar paarden. Ik durf er alleen mijn shet langs te zetten, want daar kan ze dan niet echt makkelijk bij en die zit haar, omdat die een stuk kleiner is, niet zichtbaar enorm in de ruimte.

Verdoven, oogkleppen, zou ik niet snel voor kiezen.... Mij is wel eens geoppert om een trailer te zoeken met een hengstenschot er tussen. Maar ook dat durf ik eigenlijk niet bij haar.

Ik heb het met laden wel eens geprobeerd, maar ook dat was al geen succes, durf mijne echt niet in een 2paards met een ander paard erbij te vervoeren. Zo'n ruimte is dan echt snel te klein. Maar goed, ik heb bij mijn merrie het gedrag ook gezien in 2span. Dat ging altijd goed, tot ze een dagje wat 'problemen' kreeg en zichzelf enorm in de weg zat en ze enorm ging stressen, en haar reactie was in de aanval naar het spanmaatje. Overigens had ze toen ook gewoon oogkleppen op, dus of dat gaat werken in jou geval ;)

Het is gewoon stom en lastig, maar zeker vanwege de kleinte van de ruimte en het feit dat je eenmaal onderweg weinig kan uitmaken en gevaarlijke situaties kunnen ontstaan, zou ik het zelf niet meer opzoeken. Jammer en niet praktisch, maar helaas.

truselientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 09:52

Vervoer je haar wel eens alleen? Hoe is ze dan en gebruik je dan de 2-paards ook?
Hoe heb je haar vervoerd met het veulen?

Dorisday

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-15 12:20

Op concours tijdens het losrijden kan ze zomaar in 1 x uit het niks van een ander paard schrikken. Thuis daar in tegen helemaal niet.
Heb haar toen het veulen er nog bij was vervoerd met het schot naar de zijkant en toen het veulen eenmaal te groot daarvoor was gewoon allebei aan 1 kant van het schot.
Ik heb haar na vorig jaar inderdaad alleen op de trailer vervoerd en toen was er niks aan de hand. Je merkt haar niet op als ze er alleen op staat. Zowel op 1,5 paards en 2 paards

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 12:26

ik zou er een hengstenrek tussen zetten, dan kan ze het andere paard al niet bijten. Als dat niet kan en de andere kan niet bijten is het probleem misshien weg.