Pony scheren, tips?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Neuz

Pony scheren, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-15 19:28

Mijn paardje begint alweer een lekker teddyvachtje te krijgen en zweet ook best aardig met rijden al.
Nu wil ik hem dit jaar gaan scheren, maar ik heb eigenlijk nog nooit m'n paardjes geschoren gehad.

Ik ben dus benieuwd naar tips en ervaringen van jullie over o.a. de delen die ik het beste wel en niet kan scheren (of juist helemaal?) en dekens.

Ook is het de eerste keer dat mijn pony geschoren zou worden, is het dan handig om een ervaren iemand te laten scheren? Ik heb wel koeien geschoren maar paarden is toch wel nieuw voor me. :Y)

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 19:33

Hoe je hem gaat scheren qua patroon moet je zelf weten, wil je wel of geen dekens?

Verder qua scheren: niet banketstaaf gewoon doen en normaal boerenverstand gebruiken. Het word de eerste keer als je het zelf doet waarschijnlijk toch lelijk; boeiend, iedereen moet het leren! En dat doe je maar op 1 manier, gewoon doen :D

Ik heb mijn pony nu zo gedaan:

https://scontent.xx.fbcdn.net/hphotos-x ... 7310_o.jpg

Omdat ik echt geen dekens wil, hij sloopt ze wekelijks.....

Piekosjj

Re: Pony scheren, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 19:42

Is je paard zelf al wel 'ns geschoren geweest? Want dan is het wellicht wel verstandig om er iemand bij te halen die wat ervaring heeft. Onervaren + onervaren loopt namelijk heel vaak niet al te best af :+
Qua patroon, inderdaad wel of geen dekens? Hoe vaak wil je 'm scheren? Mijn pony is vorig jaar in september de eerste keer helemaal kaal gegaan op de benen na, en de tweede keer rond december is die deels geschoren:
Afbeelding
Enorm goeie keus geweest en was d'r heel blij mee; pony kon de warmte goed kwijt maar je zat niet constant te klieren met uitrijdekens etc. Waarschijnlijk ga ik het deze winter ook weer zo aanpakken.

ninne1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 19:42

Neuz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-15 19:49

Ik heb elk jaar dekens dus nu dan ook, ik vroeg me alleen af of je dan dikkere dekens moet gebruiken.
Zit er een rede achter dat de benen niet geschoren zijn?

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 20:10

Ja, vond ik niet nodig. Ze stonden hele dagen buiten (dus ook in de modder, waterplassen) dus vond ik 't unfair om de benen helemaal af te scheren. Ook zweten ze ook amper op de benen. Nu op een andere stalling staan ze meer binnen en is het land een stuk droger, dus overweeg ik wel om de benen kaal te scheren.
Dit jaar heb ik inderdaad een dikkere deken aangeschaft (360gr) en heeft hij voor het eerst een halsdeel omgehad, bij diezelfde dikkere deken. Voorgaande jaren stond hij onder max 300gr (200+100)

Neuz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-15 20:16

Ah zo, dat snap ik idd ja. Denk dat zo'n soort patroontje als jij liet zien ook wel geschikt is voor de mijne, want heb geen zin om te gaan lopen slepen met uitrijdekens eigenlijk.

Zelf heb ik normaal ook altijd maximaal 300 gram. ik heb een waterdichte van 150 voor als t overdag wat kouder word en een van 300 voor als t echt gaat vriezen. Heb er ook nog een zweetdeken bij die ik eronder kan doen, dus denk dat dit ook wel zo kan als ie straks geschoren is als ik het zo overal een beetje lees?

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 20:20

Zweet/fleece deken eronder raad ik af, dat gaat namelijk enorm naar achter trekken en op de schoft trekken. Qua dikte voor dekens hangt natuurlijk ook heel erg van je paard en van je stalling af. Mijn andere pony had 't namelijk meer dan warm genoeg onder een 200gr toen ze geschoren was :)

Neuz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-15 20:22

Oke, dus dat is gewoon een kwestie van uitproberen dus.
Ben alleen wel een beetje in dubio of ik het zelf zou proberen of dat ik het laat doen haha.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 21:05