merrie hengstig?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

nanoukkie

merrie hengstig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-15 17:05

ik heb enkele vraagjes die ineens in mijn opkwamen na dit voorval:
ik blijf altijd tot in de late uurtjes op stal spullen opruimen, paardje naverzorgen etc.
ik ben 9/10 de als laatste op stal. nu zetten ze de tractor altijd binnen waar normaal de paarden vastsaan. dus nu zette ik ze even aan de box van 2 andere paarden. mijn locker is daar 2 meter vanaf. nu waren die paarden wel hengsten maar dat doe ik vaker, ik blijf er toch bij.
nu ging ik even naar buiten, paard was braaf en had er niet bij nagedacht..
ik kwam terug en hengsten ah roepen en snuffelen en er lag een grote plas met uhm vocht :o op de grond? merrie staart omhoog, snel even verzet..
betekent dat ze dan hengstig was?
wanneer worden merries hengstig en hoevaak gebeurt dit?
wat verandert dan in hum gedrag?

sorry voor mijn ontwetenheid :7

Fiducioso

Re: merrie hengstig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 21:46

Merries kunnen gedurende het hele jaar om de drie tot vier weken hengstig zijn, maar het duidelijkst tussen de maanden februari en augustus. De hengstigheid duurt ongeveer vijf dagen, gevolgd door de eisprong. De laatste twee dagen van de hengstigheid gelden als het beste moment voor een dekking (of kunstmatige inseminatie.

De hengstigheid van een merrie is te herkennen aan gedragsveranderingen en uiterlijke kenmerken. Een hengstige merrie is vaak wat driester en luidruchtiger dan normaal en ze laat in de wei meestal wat meer speels of baldadig gedrag zien. Hengstige merries bespringen hun kuddegenoten ook vaker dan normaal. Ze houden hun staarten vaak wat opzij, zodat de vulva te zien is. De urine van een hengstige merrie is troebeler dan gewone urine, en de merrie zakt wat meer door de benen bij het plassen. Zeer kenmerkend is het ‘knipogen’ met de vulva, die bovendien wat meer gezwollen en roder is dan normaal. Al deze gedrags- en uiterlijke kenmerken verschillen echter sterk per merrie en zelfs per hengstigheid.

Van Google ^ ;)

alice0cullen

Re: merrie hengstig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 01:13

Met betrekking tot gedrag kan het erg verschillen. Sommige merries merk je het niet eens andere schreeuwen en bleren het hele erf bij elkaar.
Merries laten het ook beter zien als ze tussen de hengsten staan.
Vind het sowieso niet heel slim om een paard welk paard dan ook bij hengsten aan te knopen ook al blijf je erbij. Is gewoon niet veilig.