Sinds twee maanden doe ik nu mijn nieuwe verzorgpaard. Ik ben er niet vaak (elke woensdag en om de week op zondag), maar we hebben wel een klik en soms hinnikt ze ook naar me als ik roep. Echter, wanneer het "eng" wordt of als ze haar zin niet krijgt merk ik dat ze nog weinig vertrouwen/respect heeft.
Ze is erg sterk en dat weet ze ook. Dit is vooral te merken wanneer ze al erg druk is en je een stukje met haar gaat lopen. Ze is al een paar keer gaan rennen met mij aan de hand. Ik krijg haar dan wel terug door voor haar te "springen". Echter, ik wil graag haar vertrouwen/respect winnen met grondwerk.
Ook heb ik gemerkt met haar dat als ik te volhardend ben ze juist niet meer wilt meewerken. Wat dat betreft is ze een vrij koppige merrie xD Als ik haar dan even wat anders laat doen en het dan opnieuw probeer gaat het meestal weer wel goed namelijk.
Nu longeer ik haar wel al, maar ervaring met andere oefeningen heb ik niet. Hebben jullie misschien tips welke mij kunnen helpen om haar respect en vertrouwen te winnen?
Tips vanaf de pc is moeilijk, omdat alles samenhangt met je houding en lichaamstaal. Ik zou eens kijken of je een grondwerkles kunt doen. Dan leer je oefeningen, maar belangrijker nog, hoe je je lichaam het best kunt gebruiken. Ervoor springen of eraan gaan hangen is niet altijd even veilig
Bedankt voor je reactie, bij haar werkt het meestal wel goed omdat ze van die beweging een soort van uit dit gedrag springt. Ze probeert altijd je te ontwijken dus zodra ze merkt dat je haar inhaalt en voor haar beweegt stopt ze meestal al heel snel. Daarna luistert ze meestal ook gelijk beter. De eerste keer deed ik het meer als een soort automatische response, maar inmiddels gebruik ik het ook bewuster omdat ik zag dat het echt goed werkt. Natuurlijk probeer ik het te voorkomen en in de meeste gevallen lukt dat me wel. Ik denk dat de laatste keer getriggert werd door een trailer met een vreemd paard waar ik langs moest. Ze was al de hele tijd erg kijkerig hiernaar, ook tijdens het rijden daarvoor.
Ik heb eens in de 2 weken les en heb ook al een keer een join up gedaan tijdens zo'n les. Mijn volgende les is echter pas over een week of 2 en ik zou graag al het een en ander proberen voor die tijd. Dus wat tips, filmpjes of andere eenvoudige oefeningen etc. zouden leuk zijn om te horen Deze kan ik dan ook voorleggen aan mijn docente zodat zij me hier verder mee kan helpen
Ik ken dit verhaaltje met een belg, ook een merrie wat Joolien zegt kan je denk het beste doen.
Ik zie dat je graag al aan het werk wilt dus misschien iets met flemen, shaken, voetje leren wel leuk om te kijken of dat goed gaat. Ik zou wel meteen het voedsel weigeren leren zodat ze niet gaat bedelen. Op de volgende sites kan je wel zien hoe je het moet leren: http://vrijheidsdressuur.nl/vrijheidsdressuur/ en http://nalanta.nl/?p=6&l=nl hopelijk heb je er wat aan. Ik hoor graag hoe het verder gegaan is
Heel erg bedankt! Ik ga er zeker even rustig voor zitten en kijken of ik al wat simpele oefeningen kan doen. Zodra ik les heb ga ik hier natuurlijk ook verder mee Zeker het voedsel weigeren is een goeie. Sally bedelt als ze wat onrustig is al heel snel. 1x wat geven zorgt er meestal al voor dat ze daarna gaat bedelen voor meer. Nu negeer ik dat, maar denk dat VD me hierbij goed kan helpen. Ik hou jullie op de hoogte!
marionblo
Geplaatst: 11-10-15 21:45
Zolang de verhoudingen nog niet helemaal duidelijk zijn, zou ik niet met vrijheidsdressuur beginnen. het lijkt heel leuk en simpel, maar dat is het niet.
Ik denk ook niet meteen aan de echte kunstjes nog. Maar voedsel weigeren lijkt me wel al mogelijk en een goede oefening. Verder ben ik ook nog steeds aan het longeren en ga ik de komende lessen met mn instructrice werken aan grondwerk ipv verder gaan met rijlessen. Ik wil in ieder geval niet te snel gaan en kijken hoe ze het op pakt en hoe alles verder gaat