Verlatingsangst op (vreemde) stal

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Daihyo

Verlatingsangst op (vreemde) stal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-15 11:02

Het laatste stukje vertrouwen op zichzelf blijft een probleem.

Jim is een 10-jarige haflinger die de afgelopen 7 jaar ontzettend gegroeid is. Van extreem verlatingsangst en wantrouwen naar mensen is hij over het algemeen een redelijk normaal paard geworden :D
Thuis gaat het goed, kun je er een bom naast afsteken en is hij de ideale kinderpony.
Zodra zijn maatje echter het terrein verlaat, gaat het mis. Ze staan helaas maar met 2. Hij loopt te brullen en gaat heen en weer lopen. Soms rennen.
Sluit ik hem op in de uitloop, gaat hij door het hek. Zolang hij het maar kan zien en de vrijheid heeft, blijft hij redelijk rustig.

Andersom kan ik hem zonder problemen meenemen van huis, buitenrit of met de trailer is geen probleem.
Alleen buitenrijden gaat zelfs beter dan samen, omdat hij dan wel op zichzelf en mij durft te vertrouwen. Met een ander paard gaat hij daar zichzelf meteen aan op trekken en dingen die hij normaal zonder problemen doen, durft hij soms ineens niet als het andere paard ook niet durft.

Ergens op stal staan is een groter probleem. Vorig jaar is hij tijdens onze vakantie over de halve staldeur gesprongen. Gelukkig heeft hij zichzelf niet bezeerd op 2 schaafwondjes na.
Maar sindsdien is op stal staan een probleem. Thuis staat hij 24/7 buiten, maar ik heb wel de mogelijkheid om zijn stal dicht te doen. Daar kan ik dus mooi op trainen en ga ik ook zeker doen.
Met eten, zonder eten, gewoon poetsen op stal met de deur dicht, maatje er naast, maatje erbuiten, enz.
Maar gaat dat ook werken op vreemd terrein?
Over een halve deur probeert hij heen te komen als ik de bovendeur open houd. Doe ik de deur dicht, komt hij in stal omhoog en gooit zijn schouder tegen de deur of wand.
Een ander paard ernaast, dat hij zelfs door tralies kan zien en aanraken, heeft geen effect. Hooi of eten kijkt hij niet naar om.
Enige dat helpt is er uit halen. Dan kan ik hem overigens gewoon rustig buiten aan diezelfde stal binden. Zolang hij alles maar kan zien.

Kortom, op wedstrijd of clinic huur ik geen stal, want ik kan hem beter vasthouden of aan de trailer zetten.
Maar als het slecht weer is zou het toch wel fijn zijn als ik een stalletje kan huren en hij daar ook rustig kan staan :j

Ik vind het overigens geen groot probleem. Het is vooral voor hemzelf lastig en het zou zo fijn zijn als hij er rustig onder bleef en dan ook tijd heeft om te eten en te drinken.
Hij loopt zich soms zo op te fokken :(:)
Trainen (met of zonder hulp) ga ik zeker, maar mochten jullie nog tips hebben, hoor ik ze graag :j

Fiducioso

Re: Verlatingsangst op (vreemde) stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 21:51

Bij honden en katten kan je een spray gebruiken op basis van feromonen (DAP voor de hond, feliway voor de kat). Dit bestaat ook voor paarden, waarbij een spray de feromonen van een zogende merrie afscheidt. Dit werkt sterk geruststellend op een heel nerveus paard, vooral bij paarden met verlatingsangst of problemen bij transport.

Alleen... ik kan maar niet op de merknaam komen! Het is in ieder geval van dezelfde fabrikant als DAP en feliway en het is sinds kort (sinds vorig jaar) ook verkrijgbaar in Nl en B. Daarvoor moest je het in Frankrijk of Engeland bestellen.
Het is 100% natuurlijk en het heeft geen negatieve invloeden of bijwerkingen (kan ook geen kwaad voor de andere paarden in de stal).

Verder kan je ook met een voedingssupplement werken, om je paardje beter te laten aanpassen. Als natuurlijk voedingssupplement, zonder sedatieve werking en zonder negatieve bijwerkingen wordt vaak L-Tryptofaan gebruikt (vooral bij paard en hond).
--------------------------------------------
Even gekopieerd van een soortgelijk topic, misschien kun je hier iets mee?

alice0cullen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 01:18

Wat hierboven genoemd wordt vind ik onzin. Paard is en blijft een kuddedier dat dus graag toegang heeft tot soortgenoten en ontsnappingsmogelijkheden.

Misschien werkt het als je eerst werkt met afgesloten ruimtes waar hij de andere paarden niet kan zien bijv in de bak met een stuk zeil. Dan hou je hem zelf nog vast en wacht tot hij wat ontspant, vanuit dit gaan opbouwen naar een stal.

Ik vermoed dat het niet eens zo zeer gaat om alleen staan, maar om opgesloten te zijn vind hij niks. Ga daar dus op oefenen.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-15 11:09

Ja, dat is inderdaad de manier die ik wil gaan gebruiken :j
Ik weet nog niet wat het is. Hij staat namelijk tegenwoordig wel goed op de trailer. Maar in stal is het weer niks. Op de trailer wanneer hij een ander paard hoort, gaat ook niet goed. Dus ik denk een combinatie van beiden. Maar hij is wel trainbaar, anders was de trailer ook niet goed gegaan. Kwestie van veel doen denk ik :j

kimmysan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 11:14

HorseDreams3 schreef:
Bij honden en katten kan je een spray gebruiken op basis van feromonen (DAP voor de hond, feliway voor de kat). Dit bestaat ook voor paarden, waarbij een spray de feromonen van een zogende merrie afscheidt. Dit werkt sterk geruststellend op een heel nerveus paard, vooral bij paarden met verlatingsangst of problemen bij transport.

Alleen... ik kan maar niet op de merknaam komen! Het is in ieder geval van dezelfde fabrikant als DAP en feliway en het is sinds kort (sinds vorig jaar) ook verkrijgbaar in Nl en B. Daarvoor moest je het in Frankrijk of Engeland bestellen.
Het is 100% natuurlijk en het heeft geen negatieve invloeden of bijwerkingen (kan ook geen kwaad voor de andere paarden in de stal).

Verder kan je ook met een voedingssupplement werken, om je paardje beter te laten aanpassen. Als natuurlijk voedingssupplement, zonder sedatieve werking en zonder negatieve bijwerkingen wordt vaak L-Tryptofaan gebruikt (vooral bij paard en hond).
--------------------------------------------
Even gekopieerd van een soortgelijk topic, misschien kun je hier iets mee?

http://www.confidenceequine.com/nl dit is wat bedoeld wordt. Ik was eerst sceptisch, maar er zijn erg veel mensen met goede ervaringen.