Gezeur over aankoopkeuring

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Percy

Gezeur over aankoopkeuring

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-15 16:17

Zal het even, voor zover ik het nog weet, chronologisch vertellen. (Wel lang geworden zie ik net, sorry daarvoor)

We hadden een paard te koop, heel leuk eventingpaard van 10 jaar die ook nog eens 1.30m. heeft gesprongen.

Op een gegeven moment kwam er een geïnteresseerde die een paard voor zijn dochter zocht. Afijn, ze zijn uiteindelijk na weken eens komen kijken en het meisje had er wel een klik mee. Ze zouden bellen om verdere afspraken te maken. Weken gingen voorbij, paard stond niet op de schopstoel dus we waren niet zo fanatiek met verder adverteren. Opeens kwam er weer een telefoontje, ze wilden dat de instructeur het paard kwam uittesten. Helemaal prima, mensen ontvangen, paard zelf naar een crossterrein gereden en instructeur was super tevreden over paard.

Dan denk je dat ze nu wel gaan voortmaken maar nee. Dacht al dat ze geen interesse meer hadden toen hij opeens belde dat hij het paard graag wilde laten keuren. Daar had ik geen probleem mee. Hij ging een dierenarts zoeken en zou de keuring afspreken. Ik zou het paard dan brengen en mee terug nemen. Over de vraagprijs hadden ze tot dan toe niets gezegd en ook niet over de keuringskosten.

Dan ga je er van uit dat ze de vraagprijs wel betalen en de keuring.

Eerst werd het paard klinisch gekeurd en de dierenarts zag bij de buigproef een lichte onregelmatigheid in het linker achterbeen vanuit de knie. Het was maar een paar stappen en ik vond dat de dierenarts het been niet erg prettig vasthield.
Dierenarts zei dat het waarschijnlijk wel mee zou vallen en vroeg koper of hij verder wilde met de röntgenologische keuring. Hier gaf hij toestemming voor. De röntgenfoto's van dit paard waren verder helemaal in orde. Zelfs heel goed voor een springpaard van tien jaar oud.

Conclusie dierenarts: positief aankoopadvies voor de sport. De vrouw wilde een vriendin van haar die radioloog is de foto's nog eens na laten kijken voor ze een definitief besluit namen. Ook goed maar weer hoorden we weken en weken niets meer. Dacht dat ze afgezien hadden van koop en toen opeens kwam daar telefoon. Ze wilden haar wel maar dan voor de helft van het geld want die knie.............

Dierenarts had al verklaard dat er niet echt iets aan was maar hij had wel een dure mooie nieuwe behandeling die hij als een van de weinigen konden uitvoeren en daar zou ze nog veel beter van gaan lopen. Vertrouw dat dan nooit zo.

We hebben dat bod dan ook vriendelijk maar beslist afgewezen en gezegd dat als ze niet snel met een acceptabel bod kwamen wij het paard weer te koop zouden aanbieden.

Braaf weer weken afgewacht en toen was ik het echt zat en heb haar terug te koop gezet. Er wel bij gezet dat ze klinisch en röntgenologisch in orde was. Er kwamen andere geïnteresseerden en die hebben we netjes de situatie uitgelegd. Zij hebben het paard opnieuw laten keuren en toen was er bij de klinische keuring dus niets meer aan de hand met de knie.

Ik heb sterk het vermoeden dat het door de manier waarop de buigproef werd uitgevoerd kwam maar dan nog gaf de dierenarts een positief verkoopadvies.

Nu belde de eerste koper vanmorgen op omdat hij van mij het geld van de aankoopkeuring terug eist want bij afkeuren is het volgens hem kosten verkoper.

Daar kloppen twee dingen niet aan mijns inziens.

Ten eerste spreek je toch altijd van te voren af wie wanneer de kosten gaat betalen? Hier is dat niet aan de orde geweest waardoor ik er van uitging dat hij de kosten op zich nam.

Ten tweede heeft het paard gewoon een positief aankoopadvies gekregen en geen negatief waardoor de koper, zelfs in zijn aanname, gewoon moet betalen. Dat hij dan zelf besluit niet tot koop over te gaan kan mij volgens mij niet aangerekend worden?

Ten derde was het zo dat wanneer ik geweten had dat hij na die buigproef het paard voor de helft van het geld wilde hebben er nooit foto's verder gemaakt hadden hoeven worden want dan had ik direct gezegd dat dat feest niet doorging. Ik had dan zeker niet op eigen kosten nog eens een hele riedel foto's laten maken.

Als hij van te voren met mij had afgesproken dat het bij afkeuren kosten verkoper zou zijn had ik daar waarschijnlijk wel mee ingestemd maar dat is niet afgesproken en, nogmaals, het was helemaal geen negatief verkoopadvies.

Hij dreigt nu met stappen en gaat de keurende dierenarts benaderen. Ik mag hopen dat deze zich niet voor het karretje van meneer laat spannen (ze kwamen nogal goed overeen, vrouw was mensenarts dus hadden ze meteen leuke gespreksonderwerpen) maar voor zover ik het kan beoordelen heb ik hierin toch niets te vrezen?

Ik heb er zelf wel vertrouwen in maar ben benieuwd naar de mening van anderen.

Ik heb dus duidelijk gezegd dat ze niet voor dat lage bedrag weg zou gaan en als hij daaraan ging vasthouden ik het paard opnieuw te koop zou aanbieden.

Ik heb op geen enkele manier toegang gekregen of gevraagd naar het keuringsrapport en/of de foto's en bij de nieuwe eigenaren is ze met vlag en wimpel door de nieuwe aankoopkeuring gekomen.
Laatst bijgewerkt door Percy op 05-10-15 16:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Cowboy55

Re: Gezeur over aankoopkeuring

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 16:20

Lekker laten dreigen.....

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 16:23

heel simpel kosten voor de koper. paard was tenslotte goed gekeurd en hun vertrouwen het zelf gewoon niet. is niet jouw probleem

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 16:23

Nu belde de eerste koper vanmorgen op omdat hij van mij het geld van de aankoopkeuring terug eist van bij afkeuren is het volgens hem kosten verkoper.

Dit is al voldoende wat mij betreft, hij zegt het zelf, bij afkeuring: kosten verkoper
Paard is niet afgekeurd dus kosten niet voor de verkoper zou ik antwoorden.

En dan nog is er inderdaad niets afgesproken en heeft hij geen poot om op te staan. Maar ja, proberen kan hij het altijd natuurlijk ;)

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 16:26

Normaal zijn de keuringskosten voor de partij die deze keuring wil, dus de aankopende partij.
Hij heeft zelf overal goedkeuring voor gegeven en je kan dan niet verwachten dat de verkopende partij de keuring in de maag gesplitst wordt, mits van te voren afgesproken.
Ook bij afkeur moet dit van te voren eerst aangegeven worden wie welke kosten maakt anders is het naar mijn mening gewoon diegene die het onderzoek/ keuring wil ook diegene die de rekening betaald.

loempia93

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 16:28

Ik heb er geen kennis, nog ervaring mee (eigenlijk heb je helemaal niets aan mijn antwoord 8)7, maar ik denk dat je volledig in je recht staat.

Hij heeft de keuring al betaald en er zijn geen (mondelingen) afspraken gemaakt.

ilaan

Daarnaast heeft hij zelf de opdracht gegeven voor zowel klinisch als röntgenologisch keuren. Dan zijn de kosten dus voor hem. Zeker als er niks is afgesproken en het paard is goedgekeurd.

Tenminste zo zie ik het.

jesito

Laten we het omdraaien, als jij als verkoper je paard laat keuren omdat je gewoon wil weten waar je aan toe bent voor een verkoop kun je ook niet van de koper verwachten dat die ineens die kosten gaat betalen.
Dus idd lekker laten dreigen.

Bergje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 16:29

Bij mij vroeg de keurend arts vooraf netjes waar de rekening heen moest. Dan is het ook meteen duidelijk.

Het blijft tricky, kopen en verkopen. Voor je het weet vergeet je iets te bespreken wat achteraf van belang blijkt.

galgo

Tja proberen kunnen ze het altijd natuurlijk.....zou me er maar niet te druk over maken.

maximuss

Wij laten hier altijd een zgn "keuringscontract" tekenen, wie wat betaald en hoe en waar er gekeurd zal worden, of de keuring al dan niet bindend is ed...

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 16:31

Percy schreef:
Dan ga je er van uit dat ze de vraagprijs wel betalen en de keuring.

Zoals de Amerikanen dat zo mooi zeggen "assumption is the mother of all f*ck-ups"

Zo te lezen hadden de kijkers een DA die graag omzetverhogend denkt. Niets mis mee bij een groenteboer, maar bij sommige beroepen kijk ik daar persoonlijk wat anders tegenaan.

Zover mij bekend (maar ik ben géén jurist !) liggen de kosten voor een dienst bij de aanvrager ervan, tenzij anders afgesproken. Die 'tenzij' zou kunnen zijn een afspraak dat de verkoper de keuringskosten betaald als het paard niet door de keuring komt.

In al dergelijk gevallen geldt dat je je niet moet laten intimideren. Als ze je mondeling benaderen, vraag dat ze hun wensen op papier zetten zodat je ermee naar je advocaat kunt gaan (alleen dat woord is soms al genoeg om er niets meer over te horen). Benaderen ze je schriftelijk, zorg voor een door een jurist opgestelde brief terug. Niet zelf als leek opstellen, door rechtsbijstand of kennis die rechten gestudeerd heeft oid werkt veel beter.

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 16:35

Hier draait het m.i. om.
Citaat:
conclusie dierenarts: positief aankoopadvies voor de sport.

Vooraf wordt meestal afgesproken wie de kosten betaald. Maar in dit geval is het op verzoek van de koper gedaan bij een DA van hun keuze neem ik aan? Paard is goedgekeurd en normaal gesproken kom je dan een prijs overeen, anders laat je het paard niet keuren. Dat ze ineens de helft bieden is dan vreemd en riekt naar een slaatje eruit willen slaan.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 16:46

Bijzonder dat je niet vooraf hebt afgesproken wat ze met de kosten wilden en voor welke aankoop prijs.
Wie er zou betalen bij afkeuring.

Maar goed dat is niet aan de orde. :)
Paard is goed bevonden. Aspirant koper de Opdrachtgever.
Dus de kosten lijken mij volledig voor hun.

Lolacabana

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 16:50

Mij lijkt het dat de persoon die de afnemer (en dus de afspraak met de dierenarts heeft gemaakt) de afnemer is en waar dus ook aan gefactureerd wordt. Immers was er met de ex koper een mondelinge afspraak tussen dierenarts en haar en sta jij daar als verkoper buiten.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 16:51

Neem aan dat op het rapport ook vermeld staat dat de DA een positief advies geeft?

MyWup

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 16:57

Het is een ongeschreven regel maar denk dat jij ook beter had moeten afspreken voor wie de kosten zouden zijn bij goed- of afkeuring.
Was allang klaar geweest als ik wéken moest wachten op reactie.
Geen idee eigenlijk wat je hier mee moet want er is niets afgesproken

pennie17

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 17:01

De opdrachtgever betaald tenzij iets anders is afgesproken.
De kijkers hebben de opdracht gegeven en betalen dus ook.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 17:02

Volgens mij sta je qua betaling van de keuring volledig in je recht. Hij wilde keuren en foto's dus is hij de afnemer (helemaal als jij ook niet de rekening van de dierenarts hebt gekregen).

Wat ik me wel afvraag: heb je die eerste kopers schriftelijk laten weten dat je het paard weer in de verkoop ging zetten, of heb je dat zonder overleg gedaan?
Nu is het gedrag (en de traagheid) van deze kopers natuurlijk reden genoeg om het paard weer in de verkoop te zetten, maar als je het even omdraait hebben zij wel al flink financieel in jouw paard geinvesteerd.
Ik weet niet hoe het van rechtswege zit, maar ik zou me als koper nogal gedupeerd voelen als ik een paard op mijn kosten laat keuren, en de verkoper het paard vervolgens met de uitkomsten van mijn keuring aan een ander verkoopt.
In mijn beleving geldt een keuring toch als een reservering van het paard, totdat een van beide partijen schriftelijk de reservering opzegt (wat je misschien ook hebt gedaan voordat het paard weer in de verkoop ging).

Biancaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 17:05

Wat ik een beetje "eng" vind, is dat jijzelf geen inzage hebt gehad in de keuringspapieren.

Want je kan dus nu zeggen dat het paard helemaal goedgekeurd is, maar wat nu als ze dus een deal kan sluiten met de DA en dat het paard dus wel afgekeurd was.

Maar dan lijkt me nog dat degene die het paard wilde kopen de opdrachtgever was en dus degene die de nota moet betalen.

Heb je geen rechtsbijstand? Anders even een brief laten sturen door een dure advocaat.

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 17:08

Pb FloortjeM eens. Zij is gespeciliseerd in hippisch recht.

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 17:15

Misschien hebben ze wel een soort deal met de keurende arts gehad.
Zoiets in de trant van: geef een kleine afwijking want dan kan ik het paard voor minder kopen,en krijg jij ook een percentage.
Dus dat de koper en de keurende da elkaar al gesproken hadden van te voren om zoiets af te spreken.
Wie zal het zeggen. .

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 17:16

Het lijkt wel of ze met een bevriende dierenarts het paard hebben laten keuren en jou nu geld proberen af te troggelen, ook een manier om aan je centen te komen!

Zij waren opdrachtgever dus zij betalen, maakt helemaal niet uit of het paard wel of niet goedgekeurd is.
Jij hebt toch ook helemaal geen inspraak gehad in welke DA en of er wel of niet foto's gemaakt zouden worden?

Zou wat leuk zijn als je een paard te koop hebt en iedere flapdrol het paard laat keuren, van de koop af ziet en dan dat je als verkoper de helft van de DA rekening moet betalen 8)7

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-15 17:17

Heb geen rechtsbijstand nee. Wel een dure advocaat maar die is dus nogal duur ;)

Blij dat jullie er hetzelfde over denken.

Xyzutu2: dat ben ik met je eens. Het is ook niet leuk dat ze nu wel kosten hebben gehad maar geen paard alleen kunnen ze mij dat volgens mij niet verwijten. Zij wilden het paard nog wel maar opeens voor de helft van het geld. Daar gingen wij niet mee akkoord en hebben ze nog bedenktijd gegeven en laten weten dat we het het paard weer te koop gingen zetten. Zou voor mij ook zuur zijn om nu alsnog te betalen voor een keuring waar ik geen zeggenschap in heb gehad en ik heb het paard niet meer.

Paard is niet op de betreffende keuring aangekocht. De nieuwe koper heeft het paard opnieuw laten keuren. Daar kwam wederom een positief advies uit en nu staat ze daar al een maand. Neem aan dat ze dan echt wel in orde is want de ouders van de nieuwe eigenaresse zijn zelf zeer ervaren paardenmensen. Andere koper heeft dus weer een maand gewacht met een reactie.

Ik heb het papier van de keuring niet gezien omdat zij opdrachtgever waren en daarom kregen zij het. Dierenarts heeft alleen in ons aller bijzijn verklaard dat hij geen enkele reden zag voor een negatief verkoopadvies en daarom een positief advies gaf.

Ik ben het met jullie eens dat we het misschien beter hadden moeten afspreken maar hij was er toen zo stellig in dat hij het paard wilde laten keuren voor aankoop zonder ook maar iets over de prijs te zeggen dat het eigenlijk heel vanzelfsprekend was.

Ik had niet de indruk dat deze mensen erg thuis waren in de paarden. Ik was er zelf ook van overtuigd dat dit paard in orde zou zijn. Kan er niet in kijken maar ze was heel gezond.

Tja, Tinkerloos en Spatter: dat zou kunnen maar ze kenden elkaar niet en waarom zou de dierenarts dan gezegd hebben dat er geen problemen van verwacht werden? Hij had alleen de geweldige dure remedie om haar nog beter te laten lopen waardoor ze helemaal zeker nog tien jaar in de sport mee zou kunnen. Merrie is tien.

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 17:18

xyzutu2 schreef:
Volgens mij sta je qua betaling van de keuring volledig in je recht. Hij wilde keuren en foto's dus is hij de afnemer (helemaal als jij ook niet de rekening van de dierenarts hebt gekregen).

Wat ik me wel afvraag: heb je die eerste kopers schriftelijk laten weten dat je het paard weer in de verkoop ging zetten, of heb je dat zonder overleg gedaan?
Nu is het gedrag (en de traagheid) van deze kopers natuurlijk reden genoeg om het paard weer in de verkoop te zetten, maar als je het even omdraait hebben zij wel al flink financieel in jouw paard geinvesteerd.
Ik weet niet hoe het van rechtswege zit, maar ik zou me als koper nogal gedupeerd voelen als ik een paard op mijn kosten laat keuren, en de verkoper het paard vervolgens met de uitkomsten van mijn keuring aan een ander verkoopt.
In mijn beleving geldt een keuring toch als een reservering van het paard, totdat een van beide partijen schriftelijk de reservering opzegt (wat je misschien ook hebt gedaan voordat het paard weer in de verkoop ging).

Nee, TS heeft het rapport niet en het paard is door een andere keuring met vlag en wimpel heengekomen, dus niets geen gebruik van (niet)kopers rapport.

Laat hem maar lekker in zijn eigen sop gaarkoken: jij hebt het bod afgewezen, er kwam geen tegenbod, dus mag jij verkopen aan iemand anders.
Koper was opdrachtgever aan de VA, nota is voor (niet)koper.
Dat is risico koper, niet die van verkoper.