Ik zou heel graag wat advies willen van jullie omtrend twee dekens die ik heb gekocht. Ik zou heel graag willen weten of ik nu naar mijn geld kan fluiten of dat ik toch nog iets van rechten heb.
De feiten op een rij:
Op 23 september zijn de twee dekens (twv 130 euro in totaal) geleverd. Service hiervan was super. Ik had mijn adres verkeerd ingevuld en werd meteen te woord gestaan en geholpen. Was onder de indruk van de snelle reacties en heb dat ook gezegd.
Ik heb (als dekenleek overigens) de dekens meteen opgelegd. Het gaat om 300grams dekens voor onze twee hengsten. Deze hebben van die dikke shire vliegendekens op gehad en omdat het zoveel regent en hun vacht niet zo lang was als die van de rest van onze kudde dachten we dat we de dekens wel op konden leggen. Dit is de eerste keer ooit dat ik met winterdekens werk... Ik wilde gewoon de hengsten mooi ingepakt hebben. Nu zegt de verkoper hierover dat de paarden de dekens hebben willen afgooien omdat ze het te warm hadden. Of dit verder klopt weet ik niet maar sorry, mijn paarden doen niet raar en kunnen uberhaupt niet schuren in een met stroom afgezette wei. Merries en hengsten hoeven nl niet bij elkaar op bezoek

Dus hengst 1 staat op wei met een ruin. Ze raken elkaar niet aan, ander paard is een zuur, chaggo beest dat maar met z'n hoofd hoeft te wippen en hengst 1 is al weg. Hij speelt niet, kortom ze raken elkaar gewoonweg niet aan. Ik heb hengst 1 vanaf veulen en de ander al 15 jaar vanaf jaarling. Ik ken ze. Rare sprongen maakt hengst 1 ook niet. Het is een lui, saai watje. Maar goed, dag 1, riempje 1 van de 3 om de nek aan de deken te bevestigen schiet al los. Jammer, maar geen ramp.
Hengst 2 staat apart (kan niet samen met de ruin staan) en deels op stal. Ook hier is de wei afgezet met stroom en de stal is sowieso veilig. Toch vonden we de dag erna al vreemd genoeg aan de binnenkant van de deken enkele gaten van een 1/2cm. Ook hier hadden we zoiets van achja, tis de binnenkant gelukkig.
Dan breekt dag 3 aan. 's morgens is deken van hengst 1 helemaal tot de flank ingescheurd, een singel helemaal kapot. (Ook is de schoft van de deken los en zie je de vulling uitsteken - was een van de minste problemen, is nu zelfs al iets breder open maar dit was ik vergeten de verkoper door te geven, dus dan tel ik voor nu dit niet mee). Deze deken is dus net 4 dagen oud als ik de verkoper contacteer... Paard rent niet en doet geen gekke dingen.
Op 27 september stuur ik dan ook de ruitersport winkel een mail met mijn 'klacht'. En vraag of er nog garantie is op een deken die nog geen week oud is. Geen antwoord. Vreemd, aangezien ik eerder uren na contact al antwoord kreeg. Maar goed, ik heb het afgewacht. 30 September zie ik de verkoper op FB adverteren dus besluit ik nog maar een keer te mailen. Op 3 oktober krijg ik antwoord.
Het is mijn paard schuld. Hengsten kunnen rare sprongen maken, paard zal de deken te warm gevonden hebben en hem geprobeerd hebben af te krijgen, slopen valt daarom niet onder garantie. En excuus voor de late reactie want ze hadden het druk. Dat vind ik nog geen ramp, maar dan wordt er ter compensatie 10 euro aangeboden... Ik heb in totaal 130 euro betaald voor 2 dekens waarvan ik dacht dat het wel oke dekens waren. Ik heb zelf weinig verstand van dekens dus ik dacht deken met hals is ideaal, kunnen de manen van de hengsten niet beschadigen enzo...
Ik woon zelf overigens in BE, heb geen rechtsbijstand voor zover ik weet en de dekens zijn in NL aangeschaft. Misschien is dat wel belangrijk om te vermelden. De naam zal ik voorlopig voor me houden omdat ik het wel netjes wil houden ondanks ik niet bepaald onder de indruk ben van een tegoed van 10 euro. Daar was je nog geen deken voor laat staan reparatie waar ik bang ben dat dit sowieso niet mogelijk is.
Nu vraag ik me dus af of ik genoegen moet nemen met 10 euro of dat ik wel nog rechten heb als consument. Als de deken(s) nu maanden oud waren oke... maar in 4 dagen al zoveel slordigheden... Een van mijn merries heeft een deken van Agradi nu en dat is ook een super braaf paard in een kudde hormonale merries en die deken is nog als nieuw. Was even duur... Volgens mij niet eens een bekend merk. Ik baal echt heel erg hoor

Ik heb nog maar niet gereageerd op de e-mail van de winkel. Ik wil verder ook niet moeilijk doen maar de paarden hebben hun vliegendekens ook netjes gehouden en we moeten allemaal wel een beetje op de beurs letten richting kerstmis... Maar ik zie het niet echt zitten nog maar weer een nieuwe deken te kopen. Ik weet uberhaupt niet wat ik verder kan verwachten. Misschien een stomme vraag maar is een verkoper niet ook verzekerd tegen dit soort voorvallen?

Sorry voor het lange verhaal, hoop dat het een beetje duidelijk was. En wat de dikte van de dekens betreft, ik wil dat hengst 2 sowieso geen wintervacht aanmaakt omdat ik hem nog ga rijden deze winter. Als het heel koud wordt wilde ik er dan nog een fleece of onderdeken bij doen. Als ik dat verkeerd doe mogen jullie dat trouwens ook zeker toelichten! Maar heeft dat zoveel invloed op de kwaliteit van deze deken? Ieder paard zou rare sprongen kunnen maken in principe, dan zou geen paard een deken kunnen dragen want dan zouden ze allemaal kapot gaan? Echt nogmaals, was de deken nu maandenlang door weer en wind gedragen op wei kan ik het me nog voorstellen maar 4 dagen (eigenlijk 3 zelfs, heb de dag erna pas gemaild)? De deken met de gaten aan de binnenkant doe ik sowieso niet moeilijk over, die deken is verder gewoon bruikbaar.
Bedankt voor het lezen