Niet invlechten van de manen bij dressuur

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Majken

Niet invlechten van de manen bij dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-15 14:26

Hoi allemaal,
Ik vroeg me af of er mensen zijn die niet het paard zijn manen invlechten of knotten bij een dressuur wedstrijd. En of ze er echt vaak erop zijn afgerekend.

Ik weet dat het verzorgder is en dat de jury het liever ingevlochten ziet, maar ik vroeg het me af, want het is niet verplicht.

De manen moeten naar een kant hangen, en netjes getoiletteerd, dus zoals in het reglement staat.
Laatst bijgewerkt door Majken op 02-10-15 14:33, in het totaal 1 keer bewerkt

MarliesV

Re: Niet invlechten van de manen bij dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-15 14:32

Ik vlecht wel maar knot niet, maar goed, haflinger met manen van een krappe meter, als je daar knotten van maakt heb je bloemkolen!

Vriendin van mij is 2x gestart met losse manen in de dressuur, beide keren een 6 op het protocol voor verzorging met opmerking er bij: manen niet gevlochten.
Sinds ze met gevlochten manen rijdt is het standaard een 7.

Welshponyfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-15 15:35

Ik knot mijn Welsh altijd met een dressuurwedstrijd. Springconcour vind ik wat anders, dan knot ik alleen bij 'belangrijke' wedstrijden. (bijvoorbeeld kring-regio kampioenschappen etc.) :D

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-15 09:02

Ik laat de manen van mijn merrie los hangen. Heb ooit een keer voor verzorging een 5 gehad, maar dat sloeg niet alleen op de manen. In de andere proef had ik toen overigens een 8 dus best bijzonder ook :') Verder heb ik er nooit commentaar op gehad.

Zeepsop

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-15 09:04

Ik knot altijd, staat wat netter vind ik. En, mijn paard heeft een pluk net achter zn oren die standaard aan de andere kant gaan hangen. :') :roll:

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-15 09:05

Het is gewoon toegestaan dus juryleden mogen je er niet op afrekenen.
Ik heb zelf nog nooit een combinatie in de ring gehad die met losse manen verscheen, maar als ze inderdaad netjes naar 1 kant hangen mag het gewoon.

Nessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-15 09:07

Bij mijn vorige pony liet ik het altijd los en kreeg meestal een 8, soms een 7 of 9 weleens. (Op de foto waren de manen nog niet gewassen). Bij mijn andere pony met redelijk lange manen maak ik een hengstenvlecht. Bij paarden met korte manen vind ik eigenlijk alleen knotjes mooi/netjes.

Afbeelding

chamion
Huisheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-15 09:10

Ik knot de paarden waarbij ik kan knotten (lees niet te lange en niet te dikke manen)
Indien te lang of te dik (of beide) worden er hengstenvlecht(en) in gedaan. Ik vind dit persoonlijk netter staan.

Er is maar 1 type die ik niet vlecht, en dat zijn de kort geknipte manen van fjorden of andere rassen die heel kort geknipt zijn. Dat staat dan niet mooi omdat het recht omhoog komt te staan. Dan is los mooier, al knip ik het wel even bij ongeveer een week van te voren.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-15 09:13

Maar bij een Haflinger is dit ook de voorkeur daarbij is deze toilettering gebruikelijk. In proevenboekje staat gewoon de richtlijnen voor verzorging, alle mogen maar voor het cijfer "verzorging van het geheel" kan je dus wel een lager cijfer verachten als je niet de A optie doet. Maar los gedragen goed verzorgde naar een zijde liggende manen van gelijke lengte is de B optie en kan dus niet voor onvoldoende zorgen. Zelfs de D optie (totaal afgeschoren) hoort gewoon een voldoende te krijgen.
Mits natuurlijk in het plaatje gehele verzorging niet andere dingen 'mis' zijn.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-15 09:14

Toen ik nog wedstrijden reed met mijn merens merrie liet ik haar zeer lange haren (lees tot op de knie) helemaal los hangen. We waren het "snoepje van de week" en als we gingen losrijden en de bak binnen kwamen hoorde je altijd een zucht van ach wat moooooi........en we hadden altijd erg veel belangstelling tot en met de jury toe. Ook vaak een acht of negen gehad voor verzorging.
Ook met mijn andere merens die mooi dik behang heeft maar niet zo extreem lang, altijd hoge punten gehad voor verzorging.
Ik denk dat de jury ook wel weet dat echt mooi behang presenteren erg veel verzorging vraagt. Niet alleen vlak voor de wedstrijd maar vooral op de normale dagen. Als je jouw paard zonder knotjes voorstelt moet je er wel voor zorgen dat de manen een beetje mooi op lengte zijn, mooi glanzen en er geen een klitje in zit. Dit geldt zowel voor de manen als de voor pluk als voor een mooie staart.
Heb je maar een beetje behang, ga dan voor de knotjes want dan voegt losse manen niets toe. Kijk ook naar wat voor soort paard je hebt want Kwpn en dat soort paarden is gebruikelijk om knotjes voor te stellen.
Merens, haflingers enz. weer met losse manen. Dat hoort gewoon bij dat ras. Maar heb jij een zeer modern gefokte haf bijvoorbeeld die amper manen heeft (hoeft niet natuurlijk) doe dan gewoon de knotjes.

Nog even reactie op Evelijn, mijn ruin zijn manen vallen naar twee kanten en dat is nooit een probleem geweest voor een 8. Het gaat natuurlijk om meer dan de manen. Hoe ziet het paard er uit, glanst het, hoe oogt hij enz.

Nessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-15 09:17

Het hoort niet naar 2 kanten omdat de aanleuning dan slechter te beoordelen is verstopt achter de manen.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-15 09:20

Toen mijn merrie nog lange manen had vlocht ik het juist altijd. Snap niet hoe je met die losse manen kan rijden, maargoed :D Toen bedacht ik om ze af te knippen oa zodat er knotjes in konden, maar daar bleek het dus veel te dik voor.

Maar weet je.. Verzorging is toch maar 1 punt waar je meestal gewoon hetzelfde cijfer krijgt als de rest. Dus doe gewoon wat je zelf leuk vindt.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-15 09:21

Maar jij schreef ook net dat je een Merens had en neem aan dat dat de gebruikelijke manier van toiletteren is voor een Merens, net als dat de manen van Haflingers naar twee kanten horen te hangen.

Dat je dan minder de aanleuning kan beoordelen... Tja ze mogen gewoon getoilletteerd worden naar wat gebruikelijk is voor het ras. Denk dat een beetje jury wel door bos manen heen kan kijken.

Ik lees gewoon proevenboekje blz. 51 en die is niet zo lastig te interpreteren.

Netam89

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-15 09:25

Mijn paard staat ook altijd in de knotten op wedstrijd behalve de voorpluk ( kleine voorpluk), deze laat ik altijd los.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-15 18:53

Nessie schreef:
Het hoort niet naar 2 kanten omdat de aanleuning dan slechter te beoordelen is verstopt achter de manen.

Sorrie, das lariekoek. Bovendien is naar twee kanten mooi symmetrisch, en de aanleuning beoordeel ik meer ter hoogte van hoofd nek.

Iris92

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-15 19:04

Afbeelding

Ik knot hem de ene keer wel andere keer niet. Of een hengstenvlecht. Knotten was t fijnst, geen lossen manen om mee te vechten en hengstenvlecht zakte laatste keer uit waardoor we alsnog los moesten. Heb eigenlijk altijd een 8

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-15 19:53

CharleyT schreef:
Nessie schreef:

Sorrie, das lariekoek. Bovendien is naar twee kanten mooi symmetrisch, en de aanleuning beoordeel ik meer ter hoogte van hoofd nek.

We hebben er dan ook nog nooit op- of aanmerkingen over gehad. De manen vallen gewoon zo bij dat paard.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-15 19:55

Bij de fnrs kreeg ik geen aftrek

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-15 19:56

Bij bepaalde rassen mag het los. Ik vindt het echter ontzettend onverzorgd staan. Hier altijd een dubbele hengstenvlecht.

Afbeelding

Afbeelding

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 13:12

Uit het reglement:
Citaat:
Richtlijnen voor de verzorging van het geheel
Conditie en toilettering paard/pony:
Het paard/de pony wordt in wedstrijdconditie voorgesteld. Het al dan niet dragen van hoefijzers is voor de beoordeling niet van belang. Voor de wijze van het correct toiletteren van het paard/de pony wordt een aantal mogelijkheden gegeven in voorkeursvolgorde. Voor paarden en pony’s van rassen waarbij een andere wijze van toilettering gebruikelijk is, zoals Fjorden, Haflingers, IJslanders, Shetlanders en Friezen, zijn deze richtlijnen uiteraard niet van toepassing.

De manen:
a. Gevlochten in één enkele rij van dubbel geslagen vlechtjes of knotjes die afgewerkt mogen zijn met wit band. De maantop mag daarbij los blijven, maar moet dan over de frontriem worden gedragen.
b. Los gedragen goed verzorgde naar één zijde liggende manen van gelijke lengte.
c. Op andere wijze dan onder (a) aangegeven ingevlochten manen.
d. Totaal afgeschoren manen.
Bij voorkeur wordt vlak achter de oren een stukje manen verwijderd (‘derde oor’), zodat het hoofdstel een goede
ligplaats heeft.

Van a naar d is dus de volgorde van voorkeur. Je kan dus minder punten krijgen voor b. losgedragen manen (of c. of d.). Behalve als je een Fjord, Haflinger etc. hebt.

JKiya

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 13:25

Toch gek dat losse manen (B) de voorkeur heeft boven een hengstenvlecht (C)?

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 13:30

wat een larie losse manen kunnen er juist prachtig uitzien,alleen moet je er wel werk aan besteden!
En ik ben er nog nooit op af gerekend met hafje die soms ook een matje heeft.
met het trekpaard die manen van ongv een meter lang heeft
en met de konik die aangespannen gaat en soms los, geknot, matje hengstevlecht en (gedriestaart) gevlochten met wol en raffia zoals een trekpaard is.
Maar deze dieren rijden niet hoger dan L en onderlinge wedstrijden dus dat kan wel verschil maken en vergeet de voorkeur van de persoon als jury niet.

ilseilse2305

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 16:09

Persoonlijk vind ik het onverzorgd, maar volgensmij is het niet verboden ofzo

Marcella2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 16:18

Jalenka_Kiya schreef:
Toch gek dat losse manen (B) de voorkeur heeft boven een hengstenvlecht (C)?

Hier ben ik het helemaal mee eens!

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 09:07

Ik heb een Fries en niet invlechten is alleen maar lastig aangezien het halsstrekken in de hogere klassen ook gehandhaafd blijft :P Dus ik blijf gewoon vlechten.

Vergeet niet dat het cijfer voor verzorging ook slaat op hoe het paard er uit ziet. Dus hartje zomer met een oude vacht (niet/slecht verhaard) rijden kan je ook een onvoldoende opleveren, evenals een te dik of te dun paard. Dat valt immers ook onder verzorging.