Omdat de regelgeving nogal eens verandert... Welke stappen zijn nodig om een paard van NL naar België te verhuizen? Paard is gechipt (nl) en ingeschreven in een erkend stamboek. Heb gelezen over een gezondheidsverklaring van de NVWA maar lees ook over uitzondering daarop op basis van afspraken binnen de BENELUX. Wie kan me helpen? Alvast bedankt!
Als je je paard echt verhuisd (geloof vanaf 3 maanden) dan moet je hem/haar inschrijven in Belgie.
Via http://www.vlacopaard.be/ kan je een formulier downloaden. Die moet je invullen en opsturen, factuur betalen, en dan de dierenarts laten komen voor identificatie van het paard. De formulieren die je na betaling opgestuurd hebt gekregen moeten worden ingevuld door dierenarts en daarvan eentje teruggestuurd
buiten het vlaams paarden loket kan je afhankelijk van waar je in Belgie naartoe gaat ook te maken krijgen met de Franstalige overheid. gezondheidsverklaring is voor transport niet nodig, maar voor invoer lees ik hier weer iets anders. denk dat dat overeenkomt met wat Selket schrijft.
De uitzondering dat je binnen de Benelix geen gezondheidsverklaring nodig hebt, betreft allee de situaties van tijdelijke export, dus bv voor concours, verweiding, training, vakantie. Bij verhuizing is hier geen sprake van, want dan betreft het definitieve export (ofwel import in België) en behoor je wel een gezondheidsverklaring aan te vragen.
laResidence
Geplaatst door de TopicStarter: 01-10-15 11:25
Bedankt voor het meedenken allemaal! Paar tegenstrijdigheden maar ach. Zo'n forum is toch wel een groot goed hoor.
Wat mij betreft mag er een slotje op dit topic hoor