weekendje noordwijk

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Pepijn01

weekendje noordwijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-15 07:07

Ben op zoek naar een fijn overnachtingsadres met paard in/rond Noordwijk.
Wie is bekend in deze omgeving en heeft een goede tip? :)

Yvette01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 07:59

Hallo Pepijn01,

Voor ruiterpaden in de omgeving van Noordwijk kun je al wel hier terecht:
http://www.ruiterenenmennen.nl/stap3.ph ... en&regio=4

Helaas hebben in Zuid-en Noord-Holland, ondernemers met B&B, campings, hotels en strandpaviljoens zich nog niet massaal als POI op de Ruiter & Men-routeplanner gezet.
Jammer en anders dan in Gelderland, Drenthe of Noord-Brabant maakt dat het zoeken naar geschikte overnachtingsadressen en rustplaatsen waar je met je paard welkom bent een stuk ingewikkelder.

Oproep aan alle Bokkers:
Wij zoeken nog een veilige en mooie verbinding voor ruiters en/of menners tussen de al bestaande routes bij Katwijk en Noordwijk.
Tevens zouden wij graag op de hoogte worden gebracht van een mogelijke verbinding tussen Noordwijk aan Zee en de routes in de Amsterdamse Waterleidingduinen.
Kun jij ons hierbij helpen? Teken de verbinding in op kaart of stuur ons het GPX-bestandje en wij plaatsen hem op de routeplanner.
Wellicht ten overvloede; het hoeven geen officiële ruiter/menpaden te zijn, maar paarden dienen er uiteraard wel toegestaan te zijn.

Pepijn01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-15 09:14

Ja, valt me heel erg tegen, hier in de regio Veluwe is er heel wat te kiezen. Vandaar mijn oproepje hier :)

Yolanda77

Re: weekendje noordwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 11:09

Hoi, volgens mij is er niet zo veel mogelijk als jullie graag zouden willen. Tussen Katwijk en Noordwijkerhout liggen geen verbindende ruiterpaden. Dan zou je over de weg moeten gaan. Bij Noordwijk mag je niet over het strand voor de boulevard langs.
Hetzelfde wanneer je van Langevelderslag naar de Amsterdamse Waterleidingduinen wilt. Je zou dan vanaf Noordwijkerhout langs Langevelderslag moeten. Volgens mij mag je daar 's winters, 1 okt-1 apr, wel over het strand, maar 's zomers niet. Dan kan je misschien over het strand door tot Zandvoort (waar je ook voor de boulevard niet mag komen), maar ik ken geen doorgang voor ruiters vanaf het strand naar de Waterleidingduinen. Er is ook op de website van de Waterleidingduinen niets over terug te vinden.

Yvette01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 16:16

Yolanda77 schreef:
Hoi, volgens mij is er niet zo veel mogelijk als jullie graag zouden willen. Tussen Katwijk en Noordwijkerhout liggen geen verbindende ruiterpaden. Dan zou je over de weg moeten gaan. Bij Noordwijk mag je niet over het strand voor de boulevard langs.
Hetzelfde wanneer je van Langevelderslag naar de Amsterdamse Waterleidingduinen wilt. Je zou dan vanaf Noordwijkerhout langs Langevelderslag moeten. Volgens mij mag je daar 's winters, 1 okt-1 apr, wel over het strand, maar 's zomers niet. Dan kan je misschien over het strand door tot Zandvoort (waar je ook voor de boulevard niet mag komen), maar ik ken geen doorgang voor ruiters vanaf het strand naar de Waterleidingduinen. Er is ook op de website van de Waterleidingduinen niets over terug te vinden.

Hallo Yolanda,
Dank je voor je antwoord, al is het niet erg hoopgevend voor paardrijders in dit deel van de Nederland en al helemaal niet voor de hippisch toerist die hier graag zijn paardenvakantie hier zou willen doorbrengen. Maar we blijven ons inzetten en verder zoeken.
Als er bij Langevelderslag wel mogelijkheden zijn in de wintermaanden, dan willen we die route graag opnemen. Zou je op een kaartje kunnen aangeven hoe die loopt?
Alweer bedankt.

Yolanda77

Re: weekendje noordwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-15 12:25

Hoi Yvette,
dit betreft alleen het strand voor Langevelderslag langs waar je kan rijden, dus geen ruiterpaden in de duinen. Op de website van de gemeente Noordwijk staat hierover het volgende;

Paarden

Het is verboden zich met een rij- of trekdier op te houden:
1. gedurende het gehele jaar op het strand tussen de rijksstrandpalen 83.000 en 80.750 (zijnde globaal genomen het strand gelegen voor de Koningin Wilhelmina Boulevard en de Koningin Astrid Boulevard) en;
2. gedurende de periode van 1 juni tot en met 31 augustus op het strand tussen de rijksstrandpalen 75.000 en 74.000 (zijnde globaal genomen het strand ter hoogte van de Langevelderslag).

Vervolgens staat er op de website van de gemeente Zandvoort het volgende;
Paarden
Van 1 maart tot 1 oktober is het verboden met een rij- of trekdier op het strand te rijden of zo'n dier op het strand te hebben.

Dit zou dus betekenen dat je over het strand vanaf Noordwijkerhout langs Langevelderslag (behalve 1 jun-31 aug) door kunt rijden tot de gemeente Zandvoort (ik kon niet vinden waar de gemeentegrens ligt) en dat je dan van 1 okt-1 apr door kunt rijden over het strand van Zandvoort naar Zuid Kennemerland. Daar kan je in ieder geval bij Parnassia het strand af om het duingebied in te rijden. Daar liggen de ruiterpaden die jullie al ingetekend hebben.
De parkeerplaats daar (Hazenwei) kan je ook een trailer parkeren. Het is wel betaald parkeren.

De informatie van de gemeentes is denk ik zeker over te nemen op jullie website.

Yvette01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-15 11:07

Hoi Yolanda,

De routeplanner is inmiddels voorzien van de info van de gemeente Noordwijk. Ook is er nog aanvullende info voor de stranden bij Katwijk, IJmuiden, en Velsen bijgekomen.
Werderom bedankt voor het meedenken en werken.

Yolanda77

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 09:25

Hoi Yvette,
super dat je alles al verwerkt hebt. Ik heb nog een paar kleine dingetjes;
Het Info-blokje over het strand bij Langevelderslag (dit gaat echt alleen maar over Langevelderslag en niet over "tussen Noordwijkerhout en Langevelderslag", ik denk van 500m links tot 500m rechts van de strandopgang). Die zou dus moeten staan op de plek waar nu "5,6km" staat.
Daar waar de 5,6km staat is het driehoekje iets naar rechts een parkeerplaats waar je (betaald) ook met trailer mag parkeren. Je kan van daaraf dus alleen het strand op en niet het duin in.
Het infoblokje bij Noordwijk zelf staat iets te veel tekst in waardoor het laatste deel wegvalt.
En ik zag dat de "route" over het strand niet als lijnen staat ingegeven bij Noordwijkerhout, terwijl je juist daar het hele jaar rond het strand op mag.

Zo weer een heel verhaal :) Niet negatief bedoeld! Maar wel om de puntjes op de "i" te zetten.

Danseresje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 17:27

Ik heb gpx bestanden van gemaakte dagtochten vanaf noordwijkerhout naar de oase in vogelenzang door de waterleidingduinen. Volgens mij is dit ook een officiële toegang voor ruiters. Let wel op, voor de waterleidingduinen is een ruiterbewijs nodig!
Pb me anders over het delen van het gpx bestand

Yvette01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 11:32

@ Yolanda

Nee hoor, je commentaar wordt zeker niet negatief opgevat. We zijn juist héél blij met mensen die meedenken en meehelpen. Juist dankzij deze mensen worden de mogelijkheden die er zijn om in Nederland buiten paard te rijden, duidelijk in kaart gebracht en zijn ze voor alle ruiters en menners gratis beschikbaar.
Ik stuur je even een pb-tje met nog een vraagje, want dit Topic van Pepijn gaat over fijne overnachtingsadresjes voor ruiter en paard in Noordwijk e.o.

@ Danseresje
Oh wat leuk. Bedankt alvast, want als jouw dagtochten over paden gaan waar paarden toegestaan zijn, dan willen wij deze graag op de routeplanner plaatsen. Stuur je direct een pb-tje.

Antoinette09

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 12:11

Danseresje schreef:
Let wel op, voor de waterleidingduinen is een ruiterbewijs nodig!
Pb me anders over het delen van het gpx bestand

En een ruiterdagkaart of jaarkaart!! :) Informatie en toegangsbewijzen te verkrijgen (op vertoon van het ruiterbewijs) bij de Oase.