Hoihoi we zijn recente amateur liefhebbers van de tinker en hebben deze zondag een lieve linkermerrie gekocht in Nederland (wijzelf zijn van België). Moet ik ergens speciaals op letten als we ze naar België transporteren? Hoe zit het met de correcte papieren, zijn de eigendomspapieren voldoende? Ze heeft een stamboek, dient die hier in België ook geregistreerd te worden ergens ? Alvast hartelijk dank voor jullie eventuele hulp !
Hier een welsh gekocht vanuit Nederland,komen zelf uit België. Er moet niets speciaal gebeuren met haar paard/papieren.
Wij zijn haar gewoon gaan halen (rit van 5u), papieren blijven hetzelfde. Het enigste wat er moet gebeuren is dat je paard op je naam moet gaan staan bij het stamboek waarin het paard ingeschreven staat.
Export van paarden is vrij tussen Nederland en België, ophalen kan je dus gewoon doe. In principe ben je verplicht een paard dat langer dan 90 dagen in België is in te schrijven in de databank. Hier staat hoe: http://www.cbc-bcp.be/identificatie/pro ... boekpaard/
Verder moeten ze volgens mij ook gechipt en geënt zijn. En uiteraard een paspoort hebben. Veel plezier met je tinker, ik heb e al bijna 9 jaar 1 en ben er heel erg blij mee
Het vrije vervoer zonder gezondheidsverklaring tussen Nederland en België betreft alleen de tijdelijke export ivm concours, verweiding, training, shows, vakanties.
Bij definitieve export (aankoop en bb verhuizing vallen hieronder) is deze regel niet van toepassing en behoort er wel een gezondheidsverklaring te worden aangevraagd.